„Pane řidiči, máte tohle v autě? Pak se rozlučte s vaším technickým průkazem“

Zadržený techničák, STK příkazem a pokuta až 18 000 Kč jako bonus. Tohle všechno vás může potkat v Polsku, pokud si namísto homologovaných žárovek namontujete do auta LEDky.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Pokud pravidelně jezdíte do Polska na nákupy nebo v zemi našich severních sousedů dokonce žijete, měli byste vědět, že polští policisté doslova nesnášejí, když někdo jezdí s nehomologovaným osvětlením. Nejčastěji se takto montují LEDky, které jsou v Polsku nelegální, přičemž problém budete mít i v situaci, kdy do země krásných dálnic a levného zboží vyrazíte se zatemněnými světlomety.

V Polsku jsou světlomety automobilů věčné téma

Údaje z polských STK hovoří jasně – světla aut brázdících tamní silnice jsou v tragickém stavu. Pokud nějaké auto neprojde technickou, ve 40 % případů za to může právě nevyhovující osvětlení. Příčinou bývají prasklé žárovky, voda, špatná montáž, různé nedovolené modifikace a právě nehomologovaná světla, která mohou oslepovat protijedoucí řidiče.

V Polsku se dost aktivně řeší problém, kdy si drtivá většina řidičů stěžuje na to, že je oslepují reflektory protijedoucích aut. Nejde přitom jen o lhostejnost a zapnutá dálková světla – v 70 % případů jsou na vině právě nehomologovaná, často do značné míry podomácku vyrobená řešení, jež ostatním řidičům mohou způsobit peklo na zemi.

Důvodů, proč si řidiči v Polsku opatřují LEDky, se zdá být vícero. Jednak tamní vozový park trpí značným stářím, takže světla mohou mít nedostatečný výkon. Problém se slabými světly – bludičkami – se však netýká jen starých aut, nýbrž i těch nových. Často přitom jde o modelové verze v nejnižší výbavě. Poláci tak mohou měnit své halogenové žárovky na LEDky, které však disponují úplně odlišnou geometrií a fotometrickými parametry, což má nejčastěji za následek špatné rozložení světla na silnici a oslňování ostatních řidičů.

Polská policie si na vaše světla posvítí

Vzhledem k výše uvedenému byste měli očekávat, že pokud vás v Polsku zastaví hlídka, v rámci kontroly technické způsobilosti vašeho auta se zaměří i na kondici vašich světlometů. Pamatujte i na to, že v sousední zemi stejně jako u nás platí povinnost mít světla zapnutá 24 hodin denně.

Pakliže polská policie zjistí, že jezdíte s nelegálním, nehomologovaným řešením reflektorů a za předpokladu, že bude splněna podmínka „závady, kterou není možné odstranit na místě kontroly“, může vám zadržet technický průkaz a dát vám pokutu ve výši až 3 000 PLN, což je 18 000 Kč. Techničák dostanete zpátky až ve chvíli, kdy úspěšně projdete technickou prohlídkou.

Pozor i na různé fólie na ztmavení světlometů, které snižují účinnost osvětlení – ani to se u polských policejních složek nesetká s velkým pochopením.

Pokuty za špatné osvětlení v Polsku v roce 2025

Níže najdete seznam pokut, které v Polsku můžete dostat za přestupek související s nevyhovujícím osvětlením auta. Jak se můžete přesvědčit, policisté v Polsku mají širokou škálu možností, jak vás potrestat:

  • Řízení technicky nezpůsobilého vozidla – od 120 do 18 000 Kč
  • Jízda bez povinných světel od soumraku do úsvitu – 1 800 Kč
  • Jízda bez povinných světel od svítání do soumraku – 600 Kč
  • Používání světlometů v rozporu s předpisy (např. blikání dálkovými světly) – 1 200 Kč
  • Jízda bez povinných světel v tunelu bez ohledu na denní dobu – 1 200 Kč
  • Nepoužívání požadovaného osvětlení při zastavení nebo stání za špatné viditelnosti – 900 až 1 800 Kč
  • Nezapnutí povinných světel řidičem při jízdě za snížené průhlednosti vzduchu – 1 200 Kč
  • Umístění nákladu na vozidlo tak, že zakrývá světla nebo signalizační zařízení – 1 200 Kč

A jak je to v Česku? Světla jsou problém i na našich silnicích

Přestože situace v Česku není možná tak vyhrocená jako v Polsku, nehomologované osvětlení představuje problém také u nás. I v českém prostředí je poměrně časté, že řidiči nahrazují standardní halogenové žárovky nelegálními LED náhradami nebo si své vozy různě upravují, což vede k oslnění ostatních účastníků silničního provozu. Policie ČR se na osvětlení pravidelně zaměřuje, přičemž při silničních kontrolách kontroluje nejen funkčnost světlometů, ale i jejich správné seřízení a homologaci.

Podle českých zákonů hrozí za nevyhovující osvětlení pokuta na místě do 2 000 Kč, ve správním řízení se pak částka může vyšplhat ještě výš. Navíc v případě zjištění závažné technické závady – například výrazně špatného seřízení nebo zcela nevyhovujícího světelného zdroje – mohou policisté řidiči zakázat další jízdu do odstranění nedostatků. V praxi to znamená nejen pokutu, ale také časovou komplikaci, protože se majitel vozu musí postarat o odstranění závady ještě před tím, než může pokračovat v cestě.

Dostali jste se někdy do problémů s polskou policií?

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Bogdan Heinz

Zobrazit další články