Od 1. 1. 2024 část řidičů se staršími auty nenatankuje: Nový benzín jim poškodí motor. Kdo bude díky ekologům chodit pěšky?

Nový benzín, dostupný od 1.1.2024 na čerpacích stanicích není vhodný pro starší motory. Překvapivě je mezi nimi i jeden z nejpopulárnějších motorů v Čechách.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

S příchodem nového roku 2024 bude na českých stanicích dostupný benzín s dvojnásobným podílem biolihu, značený E10. Ekologická volba se ale v případě starších otorů ukazuje jako nečekaný problém pro životnost palivové soustavy, a co hůře, jde o jedny z nejrozšířenějších „tradičních“ motorů v Čechách. V době jejich vzniku zkrátka nikdo s takto modifikovaným palivem nepočítal, a jejich úprava je dnes již takřka nereálná. Mají je proto jejich majitelé vyhodit? Pojďme se na to podívat společně.

Nový benzín není kompatibilní s motory Škoda 1,3. To nezní moc dobře

Popravdě mne zcela nevinná, nenápadná zpráva o tom že nový benzín E10 není vhodný ani pro motory 1,3MPI o výkonu 40 a 50 kW, používaných ve Škodách Favorit a Felicia, malinko „zvedla ze židle“. Opravte mne, jestli se mýlím, ale speciálně Felicia 1,3 s tímto motorem byla (a není to tak dávno) jedním z nejrozšířenějších osobních vozů v Čechách. A dodnes ji má v provozu nemalé procento řidičů, speciálně Felicia Combi je v poměru výkon/cena poměrně špatně překonatelné auto.

iZdroj fotografie: Giełda klasyków

Nový benzín způsobí rychlejší degradaci palivové soustavy, a co hůře, není možná jednoduchá přestavba – zkrátka potřebný díl není k dispozici. Nelenil jsem a zavolal mému kamarádovi do autorizovaného servisu Škody tady u nás, abych si po telefonu ověřil dané skutečnosti: „My už tu sadu pro výměnu těsnění regulátoru tlaku paliva u 1,3 MPI nemáme vůbec v systému, a mít ani nebudeme. A nemám ani šanci ji objednat, pokud ji tedy nechceš shánět někde na bazaru. Sorry, kámo, že jsem tě nepotěšil“.

Infolinka Škody Auto: jiný styl, stejné sdělení

Děkuji za upřímnost, kamarád má u mne pivo za snahu. Co mne nepotěšil, já jsem s těmito motory jezdil také, byť jej momentálně nemám. Ale dovedu si představit, kolik ještě Felicií na vesnicích (a nejen tam) ještě v provozu bude. Následoval tedy telefon na infolinku oddělení Škody Auto. Ochotný Matyáš Kařízek mi po telefonu potvrdil to stejné, co mi řekl před chvílí můj kamarád David ze servisu Škodovky. Jen to řekl malinko pozitivněji:

„Všechny motory Škoda jsou bez problémů kompatibilní a schopné provozu na benzín E10. Jedinou výjimku tvoří  motory Škoda 1,3 OHV o výkonu 40 a 50 kW. Ty byly používané naposledy ve vozech Felicia, rok výroby 1994 až 2001, a u všech předcházejících modelů.“ 

Infolinka Škoda Auto

Je konec, Škoda v listopadu vyrobí definitivně poslední auto. Soudruzi zařízli pýchu Česka

Aha. Tak to bychom měli. Nechápejte mne prosím špatně, já nejsem jakkoli zaměřen proti Škodě. A dokážu zcela pochopit, že motory u 30 let starých Favoritů nemusí (a také nepůjdou) s dobou v roce 2024. Ale bavíme se (jářku!!!) o Feliciích z roku 2001, kterých nebude v Čechách zanedbatelné množství, a to auto, pokud je garážované a udržované, může bez problémů sloužit svým majitelům. Starší důchodce, co má svoji „Feldu“ na cestu na nákupy a k lékaři, najede s bídou 500 kilometrů za měsíc, a vždy ji s láskou uloží do garáže? Jako bych ho viděl.

„Odepsat“ klienty, co mi před 20 lety vysázeli peníze na dřevo, není moc dobrá firemní vizitka

A této cílové skupině, která ji před 20 lety vysázela peníze za nákup vozu, není Škoda Auto, tento kolos se zády krytými od VW, schopna poskytnout nějakou opravnou sadu „v sáčku“ za několik stokorun, aby to za podobných několik stokorun v servisu vyměnili? To mi přijde jako lehká arogance a opovrhování klienty. Ta cílová skupina zdaleka nebyla malá, Felicia byla dlouhou dobu jedno z nejpopulárnějších aut u nás. Opravte mne, jestli se mýlím. Soudím však, že by to pro Škodu neměl byl takový problém.

A netýká se to jenom Škody. Jak to vidíte vy, měla by s novým benzínem být i dostupná sada pro přizpůsobení starších motorů? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Neměla by se Škoda postarat o majitele Felicií, aby nezůstali „na holičkách“?

Zdroj: Čepro
Diskuze Vstoupit do diskuze
96 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články