Legendární diesel 1,9 TDI od Volkswagenu dnes a denně dokazuje svoji extrémní odolnost. Statisícové nájezdy jsou zcela běžné, ovšem toto kombi se vymyká všemu myslitelnému.
Motor 1.9 TDI našim čtenářům věru není třeba představovat. Volkswagen tehdy vytvořil skutečnou legendu a dodnes není nouze o příklady potvrzující spolehlivost či dokonce nesmrtelnost těchto agregátů. V prodeji se nyní objevil poměrně neobvyklý exemplář kombíku Bora, který i přes neuvěřitelný počet kilometrů stále jezdí. Na půlmilionové nájezdy jsme u 1,9 TDI zvyklí zcela běžně, ale skoro 900 000? To už stojí za detailnější seznámení. Pojďme se na toho hrdinu s logem VW na masce podívat společně.
Ferdinand Piëch jako vizionář a technický génius
Volkswagen měl pod vedením Ferdinanda Piëcha v nabídce opravdu zajímavé vozy. Vizionář a technický génius v jedné osobě byl posedlý tím, aby VW uspokojilo veškeré možné požadvaky svých zákazníků. A tak vznikla Bora, což je de facto „Golf s ruksakem“, neboli tříprostorová karoserie z původního hatchbacku. Golf se ale pochopitelně nabízel i v kombíku, stejně jako… Bora. Tento konkrétní vůz je tedy vlastně ve skutečnosti „čtyřkový“ Golf Variant s pozměněnými předními světly a luxusnější výbavou. Potřebujeme v podstatě dva stejné kombíky? Rozhodně!
Dnes to z ekonomických důvodů vypadá divně, ale Piëch si dokázal prosadit svou. Proto měla Bora kupříkladu jiné výplně dveří než Golf – vše proto, aby působila luxusněji. Vyrábět dvě stejná a přece jiná auta muselo stát Volkswagen celkem hodně peněz. Ostatně Piëch byl některými ne zcela rentabilními (velmi mírně řečeno) projekty proslulý – nejznámější z nich je asi Phaeton, na kterém VW svého času „prodělával kalhoty“. Ale na druhou stranu to byl schopen dohnat na všech Golfech a Passatech. A Multivanech, pochopitelně.
Málokterá pohonná jednotka je natolik kultovní, jako 1,9 TDI
Proti sourozeneckému Golfu vypadá Bora poněkud sterilně, zejména přední část vozu s nevýraznými světlomety dnes popravdě více než kdy jindy připomíná, jaký kus cesty ušel design automobilů od „devadesátek“ a milénia. Interiér konkrétního modelu je vyveden ve světlé kůži a čas a provoz na něm pochopitelně nechal stopy, jakkoli se dá bez problémů používat i dnes. Opěrky hlavy dostaly dokonce malé LCD obrazovky. Sedačky na téměř 900 000 kilometrů rozhodě nevypadají.
A pokud je pod kapotou je zmíněný legendární agregát 1.9 TDI, můžeme mluvit o autě, které je nezničitelné. Tento konkrétní exemplář má verzi TDI PD 96kW/310 Nm, je v rukou druhého majitele a má najeto 852 000 kilometrů. Současný majitel jej koupil v roce 2010 s „pouhými“ 220 000 kilometry na tachometru. Do roku 2021 pokrýval trasu mezi Zutphenem a Amsterdamem. Během 11 let přidal dalších 632 000 kilometrů. Fascinující.
Udržované auto se skvělým motorem je při 200 tisících na „začátku života”
Koupě auta s tímto počtem najetých kilometrů asi každého nezaujme. Ale tohle auto se dá pořád používat. Na jednu nádrž bez problémů ujedete 1000 kilometrů. Nutno navíc přiznat, že tento diesel byl použit přesně tak, jak byl navržen. Bylo by nějaké moderní auto schopné ujet takovou vzdálenost? Mám velmi silné obavy, že nikoli. Tento konkrétní exemplář je zároveň tím nejlepším příkladem toho, že se netřeba bát servisovaného auta s nájezdem nad 200 000 kilometrů. Neb tento konkrétní Volkswagen teprve u této mety začal svůj skutečný život!