Úspěšná cesta čínského Dongfengu v Čechách se nyní zaměřuje na spodní patra automobilové nabídky. Nečekaně praktický Box je nabízen za mimořádně příznivou cenu.
Nedávná prezentace importéra druhé čínské největší automobilky Dongfeng‚ společnosti Plastonic, byla sice zaměřena na luxusní divizi Voyah, ale přesto se mezi několikamilionovými cenovkami a interiéry plnými luxusu našlo místo na krátké představení Boxu (v Číně pod původním jménem Nammi). A samotný šéf Dongfengu pro Evropu zdůraznil, jak moc je toto auto pro výrobce důležité a jak moc si dal záležet, aby bylo Evropany příznivě přijato. Malé, levné, praktické. Nové. Pojďme se na nový Box podívat společně.
Inspirace čokoládou a jejím reklamním sloganem
Když jsem si připravoval podklady pro tento článek, napadla mne ona čtvercová, nám všem tuším dobře známá čokoláda. Která pro mne z dosud nepochopitelného důvodu má ve svém označení kromě výrobce Ritter ještě slůvko „Sport“. Ne že bych si ji tedy nějak velmi kupoval, člověk se při sedavé práci u počítače musí trochu hlídat, ale pokaždé ve mně vyvolala úsměv otázka, proč a jak je zrovna tahle čokoláda „Sport“. Ale ještě více mne vždy zaujme jejich dle mého soudu dokonalý slogan: „Praktisch. Quadratisch. Gut.“
Ano, je v němčině, neb i výrobce pochází z Německa, ale překladu myslím netřeba. Kdyby se v Číně chtěli domluvit, mohli by bez problémů balit ke každému vozu balíček čokolády. Protože slogan a vlastnosti mají velmi podobné. I Box je „praktický, kvadratický a dobrý“. Nikdo nečeká superlativy, nikdo nemluví o malém Ferrari za cenu Dacie. Nikolivěk. Tady jde o volbu rozumu, o velmi přesně spočítanou hodnotu, kterou za své peníze dostanete. Navíc, pohybujeme se na „magické hranici“.
Magická hranice půl milionu a bitva o první místo
Půl milionu korun, neboli zhruba 20 000 euro, je totiž tak trochu magická cenová hranice, které se u dostupných elektromobilů snaží dosáhnout všichni výrobci (naši Škodu z toho nevyjímaje) a která by měla znamenat průlom, co se dostupnosti a rozšíření elektromobilů týče. Všichni už zřejmě vidí ony nabídky „od 499 900“ a přiznám se, že něco na tom může být. Jakkoli i půl milionu je dost peněz, na druhou stranu je to za nový automobil s novou technologií, s daňovými a (někde zatím) parkovacími výhodami a s nulovými lokálními emisemi.
Což pro někoho může být dost pádných důvodů, aby se naučil žít s dojezdem několika stovek kilometrů (v případě Boxu podle volby velikosti baterie – 31 nebo 42 kWh – je dojezd podle čínského cyklu CLTC 330 km a 430 km, v obou případech se přitom jedná o lithium-železofosfátové baterie), nutností plánovat cestu a dobíjet delší dobu, než je tankování do nádrže. V číslech? Výrobce udává, že z 30 % na 80 % dobijete za 30 minut, případně opravdu v rychlorežimu na 200 km za 8 minut.
Mikro MPV s možností lůžkové úpravy
S ohledem na to, že Dongfeng Box bude primárně určen jako městské vozítko, případně kompaktní/druhé vozidlo do rodiny, to nejsou nijak nereálné hodnoty, se kterými by se nedalo žít. Denní příjemné soužití s Boxem naopak usnadní to, že i při délce 4 metry je rozvor zajímavých 2,67 m. A zajímavě sklopitelné sedačky. Když se totiž podíváte na níže přiloženou fotografii (a odmyslíte si, že modelka v autě je asijského, a tedy menšího vzrůstu), dojde vám, že Box je tak trochu mikro MPV.
Zvenku moderní design podtrhují skryté kliky dveří a bezrámová okna dveří. Relativně skromných 70 kW vpředu umístěného elektromotoru se na druhou stranu nemusí trápit s přehnaně vysokou hmotností, neb Box váží (na elektromobil) relativně snesitelných 1 240 kilogramů. Je postaven na nové, moderní podvozkové plošině Dongfeng Quantum Architecture S3, kterou při prezentaci Dongfengu v Praze 9. dubna tohoto roku neopomněli zástupci firmy zdůraznit coby výsledek dlouhého vývoje.
A na závěr to nejzajímavější: s cenou kolem 500 000 korun bude Box přímo konkurovat například novému Citroënu e-C3, Dacii Spring nebo MG3. A během jednoho roku či dvou let i prvním modelům koncernu VW. Něco mi říká, že do budoucna půjde o velmi ostře sledovaný a mimořádně konkurenční segment trhu. Jsme zvědavi, zdali bude úspěšná „šňůra“ vozů Dongfeng v Čechách pokračovat i nejmenším, plně elektrickým modelem. S ohledem na parametry vozu a stanovenou cenu vypadá, že by úspěchu nemělo nic stát v cestě.
Jak to vidíte vy? Dával by vám malý elektromobil těchto parametrů smysl za cenu do půl milionu korun? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!