Nový Lexus LBX vstoupil na český trh. Málo známé SUV japonské značky vypadá hezky

Kdysi nemyslitelné je realitou: moderní japonské SUV s hybridním pohonem konkuruje Škodě i Dacii. Proti oběma značkám však dokáže nabídnout nepoměrně více.

i Zdroj fotografie: Lexus
i Zdroj fotografie: Lexus
i Zdroj fotografie: Lexus
i Zdroj fotografie: Lexus
i Zdroj fotografie: Lexus
i Zdroj fotografie: Lexus
i Zdroj fotografie: Lexus
i Zdroj fotografie: Lexus
i Zdroj fotografie: Lexus
i Zdroj fotografie: Lexus
i Zdroj fotografie: Lexus
Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
                   

Slova z perexu tohoto článku v podstatě vystihují celou, i pro mne osobně dříve naprosto nepředstavitelnou věc: že by se někdy Lexus a Škoda (nebo Dacia) potkaly v jednom „cenovém pásmu“, a co je ještě víc šokující – v podstatě v obou případech jde o základní modely. Když uvážím, s čím a jak Lexus začínal a jaké bylo jeho hlavní poslání (Lexus LS 400 v roce 1989, coby luxusní a na americký trh zaměřená divize Toyoty) a co představuje (resp. by měla představovat) Škoda, vynikne to o to víc. Pojďme se na ten nepoměr podívat společně.

První Lexus coby předmět snů těsně po revoluci

Když totiž Lexus začínal, byla v Čechách sametová revoluce a já jsem za rok poté končil na střední škole. Kde jsme měli partu nadšenců do aut, navíc mohutně podporovanou některými z učitelů, kteří byli do aut fandové podobně jako my studenti. Jeden dokonce coby ex-inženýr z Boleslavi, proto jsme taky měli v celém okrese snad prvního Favorita přímo ve škole. Ano, Favorita na jedné straně, LS 400 s V8 pod kapotou od Lexusu na straně druhé. O kterém jsme mimochodem hltali články z notně ošoupaných německých Auto Motor und Sport. Platil jsem za ně svačinami. Mami, dodnes díky.

iZdroj fotografie: Lexus

Nedovedl jsem si tedy představit dva více odlišné světy. Jakkoli se mi Favorit líbil, byla LS 400 (podle toho, co o ní všichni psali) pro mně něco mezi transgalaktickou lodí a superpohodlným kočárem. Zcela mimo moje jakékoli možnosti, pochopitelně, ale to na střední škole i ten Favorit. Mimochodem. Pokud jste jen trošku pamětníci, vybavíte si tuším tu dnes již legendární cenu, se kterou Favorit začínal. 84 600 Kčs. Ano, československých. V té době ještě Československo.

Všechno, co dokážeme, a ještě 10x tolik v jednom jediném autě

LS 400 začínala ve Spojených státech na 35 000 dolarech, což je při přepočtu na rok 2023 zhruba 86 030 dolarů. Za ně jste dostali v mnoha směrech revolučně pojatý automobil (ještě se k tomu dostanu) se zcela novým 4,0litrovým 32ventilovým motorem V8 s kódovým označením 1UZ-FE o výkonu 180 kW (245 k) a točivém momentu 350 Nm. Ten byl spojen s novou čtyřrychlostní automatickou převodovkou s elektronicky řízeným řazením ECT-i, superprůtokovým měničem točivého momentu a zadním diferenciálem.

iZdroj fotografie: Lexus

Jinými slovy, to nejlepší, co Toyota tehdy byla schopna nabídnout. Zrychlení LS 400 z 0 na 100 km/h bylo působivých 8,5 sekundy a jeho maximální rychlost byla 250 km/h. Navíc ve srovnání se svými hlavními soupeři, konkrétně BMW 735i (řady E32) a Mercedesem 420 SE (W126), měla LS 400 citelně tišší interiér s „hlučností“ jen 58 dB při rychlosti 100 km/h, vyšší maximální rychlost, nižší koeficient odporu vzduchu a nižší pohotovostní hmotnost. Čímž se mimo jiné vyhnula americké dani z benzínu. 

„Hluk“ při 200 km/h jako BMW sedmičkové řady při 150 km/h

V evropských testech byla naměřena při rychlosti 200 km/h hladina hluku v interiéru na úrovni 74 dBA, což mělo i BMW 735i. Jenže při rychlosti 150 km/h. V Mnichově tedy mohli začít přemýšlet, kde „soudruzi udělali chybu“. LS 400 byla také jedním z prvních luxusních sedanů, které byly vybaveny automaticky odsouvatelným volantem s airbagem, elektricky stavitelnými bezpečnostními pásy a elektrochromatickým zpětným zrcátkem.

iZdroj fotografie: Lexus

Kabina pro pět cestujících obsahovala obložení z kalifornského ořechu a kůže, elektricky stavitelná sedadla a dotykové ovládací prvky. V roce 1989! LS 400 se také představila s dvěma světovými prvenstvími: již v základu měla vysoce výkonné dvouplášťové tlumiče a vzduchové odpružení kombinované s modernizovanou verzí poloaktivního elektronicky modulovaného odpružení, nazvaného Piezo TEMS. Čímž značně předběhla dobu: Mercedes-Benz svůj Airmatic poprvé představil v roce 1999 u třídy S (W220).

Toyota a Lexus jsou hlavně o spolehlivosti. O spolehlivosti. A ještě jednou o spolehlivosti

Navíc se při faceliftu v letech 1992 ještě leccos dále vylepšilo. Především se ale začala budovat „marka“ Lexusu jako značky posedlé kvalitou a spolehlivostí. Jediný příklad: V prosinci 1989 nařídil Lexus dobrovolné stažení 8 000 dosud prodaných vozů na základě dvou (!!!) stížností zákazníků na vadnou kabeláž a „přehřáté brzdové světlo“ (!!!). Všechna vozidla byla opravena do 20 dnů a tento incident (pro jinou automobilku zcela nepředstavitelný) pomohl vybudovat pověst zákaznického servisu Lexus. 

iZdroj fotografie: Lexus

To je něco, co se Toyotě muselo finančně krutě nevyplácet, ale na budování značky to mělo zásadní vliv. Lexusy i Toyoty pak v dalších letech dokazovaly, že Toyota a její způsoby výroby (a péče o kvalitu) patří s ohledem na spolehlivost k tomu nejlepšímu, co se na této planetě dá sehnat. V případě Lexusu byly tyto vozy také patřičně cenově sebevědomé, nikdy to nebyla masová produkce a „L“ na masce značilo, že vaše finanční situace je více než uspokojivá.

Nejmenší Lexus s interiérem ve stejném duchu jako násobně dražší „sourozenci”“

Střih, píšeme rok 2024 a aktuálně nejmenší SUV od Toyoty (jakkoli se jedná o „převlečený“ Yaris Cross) LBX se ve speciální edici Prime nabízí na českém trhu za 699 000 korun, s cenovým zvýhodněním 96 000 oproti základní verzi. O 100 tisíc dráž je k mání Lexus LBX s výbavou Elegant Tech Prime, kde je ale zvýhodnění již zmíněných 176 000 korun. Jinými slovy, i základ, i lepší výbava je k mání za ceny, které nevyvedou z míry snad nikoho, kdo jen trochu zauvažuje o novém voze.

Cena za Lexus jako za základní Octavii? Kdysi absurdita, dnes realita

A základní Octavia (modelový rok 2024 od 629 000 Kč v akční edici First) je ve stejné hladině jako základní Lexus. Nabízí se tedy (poněkud šalamounská) otázka, jestli je Octavia tak drahá, nebo Lexus tak levný. Jakkoli je Octavia citelně větší auto, na druhou stranu ne každý potřebuje velké auto. Někdo ocení prestižní značku na masce, nádherný interiér a úsporný a spolehlivý pohon od Toyoty (tříválec 1,5l / 136 koní / 185 Nm / 0–100 za 9,2 s a maximální rychlost 170 km/h, spotřeba paliva 4,4–4,7 litru).

Rozuzlení hádanky z minulého odstavce tedy nechám na vás. Sám bych měl zřejmě dilema. Jenže pokud Octavii, tak jedině Combi, a zřejmě s TDI motorem. To už jsem ale na trochu jiných penězích. Na druhou stranu, s trochou dovybavení bude i Lexus LBX dražší. Jenže pak to bude opravdu nádherné malé SUV (umí i 4×4, stejně jako „mateřský“ Yaris Cross). Na které se budu denně rád dívat a užívat si jeho interiér. Mimochodem, se stejným „L“ na volantu, které bylo kdysi vyhrazené vyšším příjmovým skupinám. Ostatně, jak to vidíte vy?

Galerie

Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií

Otázka je jasná: SUV Lexusu, nebo Octavia?

Zdroj: Lexus
Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články