Telefon v ruce, to je za pokutu, ovšem věc se dá obejít. Chytráci umí telefonovat za jízdy a vysmívat se u toho policii.
Pokuty za používání telefonu za jízdy je téma, které zní známě a aktuálně. Logicky, technologie proniká do dalších a dalších aspektů lidského života. Stačí se podívat na ulici. Lidé chodí a dívají se před sebou do telefonů. Je logické, že mobilní přístroje pak nechtějí odkládat ani za volantem auta. Všichni navíc vědí, že telefonovat za jízdy je zakázané. A že sledovat displej a být aktivní na sociálních sítích je doslova nebezpečné a život ohrožující.
Mobil v ruce při řízení, to je zlo. A bezohlednost vůči ostatním
Nicméně pravidla ohledně používání telefonu za jízdy nemusí být tak jednoznačná, jak by se mohlo zdát. Morálně je jasné, že řidiči by se měli vyvarovat používání telefonu během řízení. To je nebezpečné hlavně proto, že tato činnost rozptyluje pozornost od provozu na silnici. Většina lidí souhlasí s tímto stanoviskem. Vědí, že by to neměli dělat. Ale co pravidla říkají? Zákon o silničním provozu (č. 361/2000 Sb.) stanovuje, že řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení.
To znamená, že pokud má motorista telefon umístěný v držáku na předním skle a nedrží ho v ruce (nebo jinak), může se domnívat, že je v souladu se zákonem. Ještě drobná zastávka u výrazu „nebo jiným způsobem“, který působí na první pohled vtipně. Každého asi napadne, že drží mobil třeba nohou?! Zákon má ale spíše na mysli třeba zmáčknutí telefonu bradou ke krku. V ruce by ho tak řidič nedržel.
Zpět ale k tomu, zda používání mobilu, který je v držáku, je v pořádku. Mnoho řidičů využívá danou interpretaci zákona a používá telefon s pomocí držáku na předním skle. Tito řidiči mohou pohodlně psát zprávy, prohlížet e-maily, hledat hudbu nebo videa, aniž by porušovali zákon, protože telefon nedrží fyzicky v ruce. To ale není tak jisté. Zákon o provozu na pozemních komunikacích ukládá podle § 5, odst. 1, písmeno b) řidičům povinnost věnovat se plně řízení vozidla a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích.
Je to obcházení zákona a vede jen a pouze k nehodám
A za to se schová téměř vše mimo zírání před sebe s oběma rukama na volantu. Nicméně pokud policista zastaví vozidlo a zjistí, že řidič telefon používá, ale nedrží ho, pravděpodobně ho nebude pokutovat. V praxi neexistuje důkazní materiál, o který by se mohl policista opřít. Video s telefonem v ruce je jedna věc, ale natažená ruka dopředu, to neprojde. Takže pokud někdo chce obcházet zákon, pokutu v případě mobilu v držáku pravděpodobně nedostane. To samozřejmě není návod k dané činnosti.
Naopak, jakkoli se věnovat mobilu místo řízení za jízdy je krajně nebezpečné. Jak věc vyřešit legislativně? Mnoho expertů se domnívá, že by zákon měl být jednodušší a jasnější. Místo komplikovaných formulací by mohl znít jednoduše: „Řidiči je zakázáno používat telefon za jízdy.“ To by vyloučilo nejednoznačnosti. Na druhou stranu je to ale zásah do osobních svobod. A také do logiky věci, ono používání telefonu v držáku je sporné i z jiného důvodu. Není to totiž výrazně odlišné od používání navigace, klimatizace nebo jakéhokoli jiného zařízení či prvku výbavy.