Liebherr, známý německý výrobce stavebních strojů, na dubnovém veletrhu Bauma představí koncept motoru na čpavek. Co si od něj slibuje? A mohl by se uplatnit i v každodenním provozu?
Není to tak dávno, co jsem zde psal o počinu vědců z Korejského institutu pro stroje a materiály (KIMM), kteří ve spolupráci s domácími automobilkami odhalili veřejnosti první motor na světě, jenž do spalovací komory vstřikuje kapalný čpavek. Nyní to vypadá, že s něčím podobným přicházejí i Němci, kteří své řešení chtějí využívat v těžkém průmyslu, kupříkladu v rámci těžby nerostných surovin. Koncept plánují představit veřejnosti na dubnovém veletrhu Bauma, jenž se bude konat 7.–13. dubna v Mnichově. Oproti Korejcům však Němci přicházejí s jedním zásadním rozdílem.
Nový motor je výsledkem mnohaletého výzkumu
Zástupci firmy Liebherr se nechali slyšet, že je nový motor výsledkem mnohaletého vývoje, v jehož rámci se vědci zabývali výzkumem vodíkových a čpavkových motorů pro stavební a těžební průmysl. Společnost současně doufá, že její krok umete cestičku pro širší využití nové technologie v běžných automobilech. Ve srovnání s počinem korejských vědců z KIMM jsou zde však určité důležité odlišnosti. Čpavek má v rámci nové technologie sloužit jako zdroj energie pro motory, které mohou využívat dva různé druhy paliv.
Čpavek v kostce
Amoniak neboli čpavek je sloučenina dusíku a vodíku, sloužící jako nosič druhého jmenovaného prvku. Zelený vodík vyrobený prostřednictvím elektrolýzy z vody a elektřiny z obnovitelných zdrojů by tak mohl dát vzniknout zelenému čpavku. Čpavek je přitom mnohem jednodušší na skladování a přepravu než vodík. V Liebherr si od nové technologie prozatím slibují to, že by se mohlo jednat o doplňkové řešení pro těžební průmysl, jež by umožnilo snížit vysoké emise z těžebních strojů.
Nový motor spalující čpavek nabízí mimořádný výkon, což je v souladu s požadavky těžebního průmyslu. Na dubnovém veletrhu Baum si případní zájemci mohou prohlédnout maketu připravovaného čpavkového agregátu v hlavním stánku společnosti Liebherr v prostoru atria.
Nová technologie má své limity
Ve srovnání s benzínem, u nějž se teplota vznícení pohybuje mezi 200 a 400 stupni Celsia, a naftou, u které se tyto hodnoty pohybují v rozmezí 220 až 300 stupňů Celsia, vyžaduje čpavek výrazně vyšší teploty – kolem 650 stupňů. Alespoň pro tuto chvíli to znamená, že za účelem nastartování i nepřetržitého provozu se do spalovací komory musí přidávat další, pomocné látky.
K tomuto účelu je vhodná nafta nebo vodík, jenž lze v malém množství extrahovat přímo ze čpavku, a to pomocí katalyzátoru. Ve druhém zmíněném případě by čpavkový motor byl vlastně bezemisní, s nulovými emisemi CO2. Nalejme si však čistého vína – masové využití čpavku prozatím ještě není reálné. Hlavními důvody jsou toxicita a skutečnost, že je výrobní proces této látky energeticky náročný. Pakliže by však došlo k významnému pokroku, kdy by se k syntéze čpavku využívaly obnovitelné zdroje energie, mohli bychom se stát svědky širšího využití této technologie. Kdo ví, možná se čpavkové motory časem skutečně zařadí mezi plnohodnotné alternativy „zeleného“ provozu.