Revoluční čínský hybrid přichází k nám: Slibuje konec éry elektromobilů. Cena nás dostala

Hybridním pohonům trvalo poměrně dlouho, než si vydobyly svoje místo na slunci. A někdy čelily zasloužené kritice. Zdá se však, že právě nastala revoluce: Ten „pravý“ hybrid je tady.

i Zdroj fotografie: Lynk
                   

Neprozradím asi nic nového, když napíšu, že minimálně rok (či spíše více než rok) většina expertů z oboru čeká na to, komu se jako prvnímu podaří prolomit magickou hranici 200 km dojezdu na jedno nabití plug-in hybridu a učinit tak tuto kategorii opravdu hodnou svého názvu: totiž hybridní. Jinými slovy, beroucí si z obou světů – elektromobilního i spalovacího – to nejlepší. A jak se zdá, dočkali jsme se. Experti, novináři, ale především vy, zákazníci. Pojďme se na tu přelomovou novinku podívat společně.

To nejlepší, nebo nejhorší z obou světů?

Přičemž hned v úvodu musím dodat, že oblíbené rčení (oblíbené v tom negativním slova smyslu) o plug-in hybridech, popisující je jako vozy, „které si z obou světů berou to horší a dávají to ještě dohromady do jednoho automobilu“ svým způsobem chápu. Ano, u plug-in hybridu, jehož baterie umožňuje dojezd 55 km a dobíjí se čtyři hodiny (většina PHEV řešení neumožňuje rychlé dobíjení stejnosměrným DC proudem a nabídne dobíjení jen u AC nabíječek, popřípadě doma), moc výhod opravdu nenacházím.

iZdroj fotografie: Lynk

Mazda se nevzdala a představila nový motor. Wankel do plug-in hybridu, spotřeba 1 litr a dojezd 600 km

A to jak proti úsporným spalovacím motorům, typicky moderním dieselům, tak proti elektromobilům. Ty první se spotřebou do 5 litrů na 100 km a v zásadě neomezeným dojezdem, s „dobíjením“ v řádu několika minut, ty druhé (dnes již) s dojezdem běžně kolem 400 km a dobíjením v řádu desítek minut. A ekologickou značkou, daňovými výhodami a lokální nulovou produkcí emisí. A často velmi zajímavými dynamickými možnostmi, jinak dostupnými jen u sportovních vozů. K čemu tedy plug-in hybrid s dojezdem pár desítek a taháním těžké baterie navíc?

Hi-tech novinka s vlastním kinem na palubě

Jenže to se právě nyní změnilo. A není divu, že za změnou stojí gigant z Číny, konkrétně Geely. Tedy mimo jiné vlastník Volva, Polestaru nebo Lynku. Žádní „nazdárci“ nebo start-up někde na předměstí. A právě Lynk v modelu pojmenovaném jednoduše „08“ poprvé zkombinoval baterii o nemalé kapacitě 39,5 kWh (nicméně schopné stejnosměrného DC dobíjení z 0 na 80 % za 33 minut) se spalovacím motorem 1,5 turbo. Výsledek? 200 kilometrů jen na baterii, 900 kilometrů na „spalovák“. Tady už se celkovému dojezdu 1 100 km dá bez problémů věřit.

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

Ale hlavně: 200 km je celkem rezerva na to, abyste nemuseli denně dobíjet. Doma. A pokud, tak za půlhodiny, za jeden nákup v Lidlu nebo v Makru. Tohle je opravdu hybridní záležitosti, nabízející to dobré z obou světů. Novinka z Číny nemůže být bez displejů „jako v kině“, tady konkrétně 12,3palcové přístrojové desky a opravdu velkého 15,4palcového infotainmentu. A jako bonus head-up displej s rozšířenou realitou a úhlopříčkou (šílených) 92 palců, což je 2,3 metru. Kino jak vyšité.

Za 52 995 euro, čili nějakých 1,3 milionu korun. Je to málo, nebo hodně? A je tohle konečně hybrid hodný svého jména? Byl by dojezd 200 km na baterii (a spalovák v záloze pro dlouhé tratě) pro vás důvodem k uvažování o koupi? Těším se na vaše názory v diskusi!

Myslíte, že tohle bude průlom v hybridních technologiích?

Zdroj: Lynk
Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články