Že se v asijských státech s levnou pracovní silou místní firmy příliš nežinýrují, když dojde na autorská práva a duševní vlastnictví, není žádnou novinkou. Právě naopak – úspěch celé řady firem na rozvojových trzích v Asii, Africe i ve východní Evropě je založen na tom, jak přesně umí okopírovat design a technologická řešení renomovaných firem. Nejčastěji jde o elektroniku, módu, a v posledních letech stále častěji také o automobily. U nich ve velkém opisují Číňané, ale americký Jeep se aktuálně potýká s indickým výrobcem terénních automobilů, firmou Mahindra.
Mahindra Roxor vs Jeep CJ
Jeep se už s indickou automobilkou Mahindra jednou utkal, a na poprvé vyšel ze sporu vítězně. Indický model Roxor totiž jako by z oka vypadl Jeepu CJ, což nakonec po relativně krátkém soudním sporu uznal i soud, který Mahindře zakázal další prodej Roxoru na území Spojených států. A je více než pravděpodobné, že v dalších státech případný spor skončí se stejným výsledkem. Tedy v dalších západních státech.
Mahindra Thar
Nový model Mahindra Thar je pro změnu velmi podobná Jeepu Wrangler JK a JL, což se americké automobilce líbí ještě méně. Wrangler je totiž její poslední model, zatímco Jeep CJ se vyráběl mezi lety 1944 a 1986. Američanům nejvíce vadí okopírovaná přední maska, která je jinak pro Jeepy posledních generací charakteristická. Thar si nicméně od Wrangleru podle všeho vypůjčil také rámovou konstrukci se zabudovanými reproduktory a systém upevňování plátěné střechy.
Thar se Wrangleru nevyrovná
Pokud jde o výkon, indický Mahindra Thar se svému americkému protějšku samozřejmě zdaleka nevyrovná. Terénní vůz s dvou a půl litrovým dieselovým motorem a pětistupňovou manuální převodovkou se vyznačuje těmito charakteristikami:
- Maximální rychlost: 154 km/h
- Výkon motoru: 130 HP
- Zrychlení z 0 na 100 km/h: 15,8 s
- Objem nádrže: 60 l