A je to tady, majitelé elektromobilů mají smůlu. Budou platit za každý ujetý kilometr, zatím to vychází na poplatek 1 330 Kč

Na každého jednou dojde, i na majitele elektrických aut. Pokud se doteď vláda tvářila, že to „bude bez poplatku“, tak to byla šeredná mýlka.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Není všechno zlato, co se třpytí, a pokud si někdo myslel, že si pořídí elektromobil a bude jezdit zadarmo, pletl se. Vlády, magistráty a další kompetentní instituce na to „konečně“ přišly. Je „trefné“ maximálně zatížit poplatky spalovací auta, ale když ta začnou ubývat, tak elektromobily s protekcí a bez poplatků do kasy nic nepřinesou. Takže se poměrně masivně začíná s tím, že veškeré úlevy na elektrická auta skončí.

Úlevy pro elektromobily končí. Majitelé, teď začnete platit

Hybridy už jsou de facto mimo, viz pražské parkování. A teď dochází i na ryze elektrická auta. Jako třeba na Islandu. Majitelé elektromobilů tam nyní čelí novému poplatku za ujetý kilometr. Musí aktivně sledovat vzdálenost svých vozidel a pravidelně ji registrovat. Poplatek, který činí 6 islandských korun za kilometr pro elektrická a vodíková vozidla a 2 islandské koruny za kilometr pro plug-in hybridy, se vybírá měsíčně.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Stanislava Kučery

Předpokládá se, že majitelé elektromobilů zaplatí přibližně 7 000 islandských korun měsíčně, to je v přepočtu asi 1 330 Kč. Počítáno na základě průměrné roční vzdálenosti 14 000 km. Proces registrace a platby poplatku probíhá na webových stránkách island.is, a to alespoň jednou ročně. První registrace měly proběhnout na začátku roku 2024. Tento nový poplatek má nahradit stávající daň z pohonných hmot a bude se vztahovat nejen na elektromobily, ale do roku 2025 se plánuje zavést obdobný systém i pro benzinová a naftová vozidla.

„Když se podvádělo s emisemi, budeme podvádět s elektromobily“. Utajený tým Tesly operuje originálním způsobem

Takže je to tak trochu naopak, ale podstata je stejná. Auta musí platit všechna, i ta elektrická. Peníze do státní pokladny se musí od občanů sypat bez ohledu na „ekologii“ nebo jakékoli jiné, pseudokorektní důvody. Vláda Islandu zdůrazňuje, že i přes zavedení tohoto poplatku bude stále levnější jezdit elektromobilem než benzinovým nebo naftovým vozem. Jistě, snaha je jasná – nacpat lidi do elektromobilů, zkasírovat je.

Platit budou nakonec elektromobily i auta na naftu a benzín

Ale u toho jim vysvětlit, že to je po jejich dobro. Podle propočtů vlády bude roční náklad na provoz průměrného benzinového vozu asi o 30 000 Kč v přepočtu z islandských korun vyšší než u elektromobilu. To zahrnuje i poplatky jako daň u CO2 a daň z přidané hodnoty. Vládní úřady se snaží odpovídat na dotazy řidičů prostřednictvím nových webových stránek dostupných v angličtině.

iZdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna

Navzdory obavám z možného zatížení majitelů elektromobilů tímto poplatkem se tvrdí, že největší podíl zdaněných vozidel bude v oblasti hlavního města, a proto nebudou venkovské oblasti zvlášť postiženy. Výborně Islanďané, to je protekce na druhou. Vesničani v elektromobilech jsou v pořádku, ale obyvatel města s benzínovým autem nebo dieselem je za rebela. Co se stalo, že naše „vyspělá“ společnost nevidí, jak sebe sama likviduje? Konejme, dokud je čas.

Má se za elektromobily platit?

Zdroj: RUV
Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články