Chystaná omezování spalovacích motorů povedou k tomu, že vozidla s těmito motory začnou být neprodejná. Možná je na čase zamyslet se nad jejich budoucností.
Situace načrtnutá v titulku dnešního článku pomalu a opatrně odkrývá otázku, co se vlastně stane s auty, která již dnes jsou na štíru s emisními limity – a do budoucna bude jejich udržitelnost a obhajitelnost stále a stále těžší. Není tajemstvím, že nízkoemisních (či úplně bezemisních) zón bude v našich městech přibývat, stejně jako bude přibývat zákazů pro jakékoli spalovací motory. Co vlastně bude s našimi staršími diesely? A nejen jimi? Pojďme se na to společně podívat.
Starší auta se možná „zdiskreditují“ sama
Jako příměr tohoto, především ale budoucího náhledu na auta se staršími spalovacími motory si uděláme malý exkurz do světa spotřební elektroniky. Pamatujete si ještě na kompaktní kazety? CC? Kdo by si nepamatoval. Pro generace řidičů zdroj reprodukované hudby. Nebo videokazety VHS? Opět, první filmy přehrávané v klidu domova. Otázka je očekávatelná: co se stalo se všemi přehrávači audio a videokazet poté, co na trh vtrhly CD a DVD přehrávače? Odpověď ani psát nemusím.
Ano, staly se z nich v podstatě během několika měsíců nekonečně zastaralé a často i neprodejné stroje. Končily v popelnicích a sběrných dvorech, aby se za několik desítek let poté staly znovu objektem zájmu sběratelů „klasických“ přístrojů, podobně jako se jimi staly například gramofony a vinyly. Snad kromě videokazet, protože VHS video už dnes, v době 4K a 8K telefonů, nechce opravdu nikdo. Dá se očekávat, že podobný osud potká i naše automobily? To je zajímavá otázka.
Státu váš starý diesel opravdu nebude lhostejný
A odpověď na ni je klasickou odpovědí za milion dolarů. Paralela mezi automobily se spalovacími motory v příštích letech a spotřební elektronikou minulých let totiž v jednom bodě poněkud pokulhává: zatímco osud vašeho „kazeťáku“ byl státu s prominutím „ukradený“ a bylo mu jedno, na čem si přehrajete svoji sbírku koncertů Michala Davida, v případě vašeho starého dieselu tomu tak rozhodně není. A to, že mu to není jedno, také velmi rychle pocítíte. Navíc se velmi rychle můžete v roli „nepřítele státu“ ocitnout.
Neb stejně jako bude přibývat nízkoemisních a bezemisních zón, bude stejně tak přibývat poplatků, daní a dalších „naschválů“, kterými se bude stát snažit vám ten „nečistý“ život znepříjemnit. Nebo je snad mezi vámi někdo, kdo věří, že vaše vlastnictví starého dieselu nebude nikoho zajímat? Vítejte v klubu naivních. Řešení je přitom prosté. Stát vám poradí: kupte si elektromobil – nebo alespoň hybrid (ale nezapomeňte pravidelně dobíjet!) – a budete mít od nás pokoj. To je opravdu rada za všechny peníze.
Koupit nový elektromobil v roce 2023? Kde je nejbližší Sazka/Sportka?
„Nepatrným“ problémem však zůstává to, že zdaleka ne každý má právě v roce 2023 (kdy si jako již tolikráte budeme opět utahovat opasky, aby v té státní kase alespoň něco zbylo) dostatek prostředků na to, aby si pořídil nový automobil. Nebo alespoň zánovní, nicméně hybridní/elektro. Jiné kategorie nebereme. Jediné, co většina lidí má, je starší automobil, nicméně funkční, dostačující. A měnit jej aktuálně není potřeba. Nebo respektive není možné. Neb každý bychom chtěli jezdit v novém Porsche, ale většina z nás má na Octavii. Tak u ní zůstaneme.
Jenže ani pro ty starší Octavie, speciálně se staršími TDI motory, se myslím opravdu „neblýská na lepší časy“. Velmi jemně řečeno. A co hůř, se vzrůstajícími zákazy a omezeními pro stará auta a motory začnou být i špatně prodejná. Skoro pro kohokoli, kdo žije v městysech nebo do města zkrátka jen denně dojíždí za prací/studiem/rodinou. Koupíte si auto, se kterým se dostanete na kraj města (nízkoemisní zóny), abyste ho tam odstavili a dále pokračovali městskou hromadnou dopravou? To už si raději koupíte novější auto. Nebo kolo, jako totálně ekologickou variantu.
Řešení moc není. Těch optimistických pak už vůbec ne
Jaký z toho vyplývá závěr? Popravdě, neveselý. A to píšu jako ten, kdo absolutně není přesvědčený o výhodnosti elektromobility, kdo ji vnímá jako cosi z donucení „ze shora“ a kdo si moc dobře uvědomuje, že elektromobily nejsou v důsledku (se započítáním výroby a likvidace) o nic víc ekologické, než klasické spalovací motory. Pokud se ale nestane něco opravdu radikálního a Evropa dál pojede ve svých předem nalajnovaných kolejích, budou stará (nebo také „stará“) auta se spalovacími motory stále hůř prodejná (za běžnou cenu) a zájem o ně bude setrvale klesat.
Ostatně vidíme to v Německu, kde se pro mnoho obyvatel měst stal ze dne na den jejich diesel zbytečným. Zkrátka zákaz vjezdu. Aby je pak Češi a Poláci vykoupili. Nyní ale nezbývá než se přizpůsobit a možná prodat, dokud ještě cena drží. Nebo v budoucnu nejezdit do měst. Jaká bude vaše volba? Napište nám ji v diskusi pod článkem, děkujeme!