Sen o úspoře na palivu s pomocí elektromobilu se může stát během chvíle noční můrou. Stačí, když vám servis oznámí nutnost výměny akumulátoru. Nebudete věřit, na kolik vyjde.
Pokud se rozhodujete pro koupi elektrického vozu, neměla by vás zajímat pouze jeho pořizovací cena, dojezd na jedno nabití a rychlost nabíjení baterie. Ačkoli právě to jsou pro mnoho řidičů tři naprosto zásadní hodnoty. V potaz je nutné vzít také cenu klíčových servisních zásahů do vozu. A zatímco celá řada servisních úkonů není nijak dramaticky dražší než u klasických vozů se spalovacími nebo vznětovými motory, jednou čeká každý elektromobil servisní akce, která dokáže zcela smazat jeho jinak levný provoz.
Solidní záruka, ale jen do osmi let
Jedná se o výměnu baterie, nebo chcete-li akumulátoru, což je srdce každého elektrovozu. Problém je v tom, že na běžné opravy těchto aut si troufne kde jaký „lepší“ autoservis. Ale výměna baterie, to je něco zcela jiného. Na tento náročný úkon je třeba velmi speciální vybavení. A ani s ním se do výměn baterií elektromobilů servisy příliš nehrnou. Celá akce vyžaduje perfektní znalost celého procesu a ve výsledku, pokud se nezdaří, hrozí danému specialistovi přímo brutální náklady na nápravu.
A protože je bude chtít málokterý servisák riskovat, nezbude vám, než výměnu baterie svého auta řešit v originálním servisu výrobce daného elektromobilu. Tento fakt je samozřejmě alfou i omegou trhu s ojetými elektromobily a teprve nyní se z něj stává zvláště pro majitele vozů Tesla veliký strašák. Proč pávě nyní? Nejoblíbenější model Tesly – konkrétně Tesla Model S – je v prodeji již od roku 2012 a hned v roce 2013 se jich prodalo na 22 450 kusů. Od tohoto momentu uteklo již 10 let, nicméně záruka, kterou poskytuje Tesla na výměnu baterie, je „pouze“ 8 let.
Abychom byli přesní, tak Tesla vymění v rámci záruky baterii na vlastní náklady za předpokladu, že dojde k poklesu její kapacity pod 70 % do nájezdu 240 000 km, anebo do 8 let od zakoupení nového vozu. Tuto hranici však již překonalo více než 100 000 kusů Tesel v Modelu S. A teď si představte, že byste pořídili tuto ojetou Teslu z roku 2014 nebo 2015 za velmi přívětivou cenu 800 000 korun (nová vyjde na 2 600 000 korun). Ale najednou během pár měsíců vám servis oznámí, že baterie vozu vyžaduje výměnu, protože její kapacita klesla hluboko pod 70 %. A to navzdory tomu, že má vůz nájezd pouhých 170 000 km nebo i méně.
Rychlé, ale také více devastující nabíjení
Jak se to vůbec může stát? Majitelé Tesel své elektrické miláčky dobíjí na Superchargerech. Je to nejen levná, ale také velmi rychlá varianta dobíjení, která je ve spojení s velkým dojezdem Tesel na jedno nabití (Tesla Model S má dojezd až 600 km) samozřejmě velkým lákadlem pro jejich zákazníky. Na druhou stranu vysokoproudové dobíjení na Superchargerech způsobuje rychlejší snižování kapacity akumulátorů Tesel.
Ideální ojetina od Tesly je tedy taková, která byla nabíjena pomaleji, a tím pádem šetrněji k samotné baterii. Je to šílené, že? Ten, kdo je ochoten čekat mnohem delší dobu na nabíjení svého elektromobilu, se v zásadě stará o životnost vozu, respektive jeho akumulátoru. A takový vůz se v budoucnu lépe prodá.
Raději jsem vůz zapálil
Ale kolik řidičů je ochotných si prodlužovat čekací dobu na nabíjení? Vždyť právě délka nabíjení elektromobilů je kamenem úrazu – zvláště v očích fanoušků klasických motorizací, kteří často nechtějí přejít k elektrickým vozům za žádných okolností. Vždyť benzín, naftu, nebo dokonce i vodík dostanu do nádrže vozu v řádu jedné až třech minut a s vozem vesele odjíždím dál.
Každopádně jakmile výrobce Tesly vyhodnotí pokles kapacity baterie vozu pod 70 %, nekompromisně hlásí jeho majiteli, že okamžitá výměna baterie je nevyhnutelná. A pak přijde to nejhorší – děsivá částka za výměnu baterie nebo opravu jednotlivých jejích článků. A ani jedna z variant není realizovatelná v horizontu jediného dne. Jen samotná demontáž původní baterie trvá odborníkům více než 10 hodin.
Pod 70 % kapacity 330 000 korun a výše
Tipnete si, kolik obě výše uvedené varianty stojí, respektive jakou fakturu za ně můžete od Tesly očekávat? Tak vězte, že Elon Musk si jen za opravu jednotlivých článků akumulátoru „účtuje“ neuvěřitelných 330 000 korun. Za výměnu kompletního akumulátoru dokonce 405 000 Kč. Nyní vám patrně dochází, proč jsme výše uvedli jako příklad cenu ojeté Tesly Model S z roku 2015. Z pořizovací ceny 800 000 korun se můžete během chvíle dostat na cenu ještě o polovinu vyšší. V případě, že bude výměna baterie nutná. Nákup takto staré Tesly prostě vždycky bude velký risk a pro mnohé dokonce cesta do pekel.
A je zajímavé, jak někteří majitelé Tesel dokáží na tak negativní informaci, jako je extrémně nákladná výměna baterie jejich vozu, reagovat. Zaregistrovali jste již na internetu případ finského youtubera Tuomase Katainena? Tomu byla nabídnuta Teslou výměna baterie v jeho Modelu S za v přepočtu 493 000 korun. Tuomas se rozhodl, že za výměnu baterie nezaplatí ani haléř. Na protest proti nákladnému postoji Tesly raději svůj vůz zapálil. „Tohle řešení je pro mě nejvýhodnější,“ sdělil ve videu svým fanouškům.
Napadá vás, proč se prostě nespokojil s nižší kapacitou baterie? To má totiž Tesla velmi dobře podchycené. Její vozy s poklesem kapacity pod 70 % totiž přestanou fungovat. Ano, do té doby, než dojde k výměně, případně opravě baterie. Smysl by mělo dát si práci a najít neoriginální servis, který by dokázal baterii vyměnit za podstatně nižší částku. Možná vám pak Tesla zamezí nabíjení na jejich Superchargerech. Ale alespoň se budete následným pomalejším dobíjením „starat“ o kapacitu své nové baterie.
Od milionu až po tři a půl
V tomto článku jsme si vzali na mušku především Teslu Model S. Ale pokud vás zajímá, v jakých intencích se pohybuje cena nových Tesel obecně, pak vězte, že novou Teslu nyní pořídíte od 1 100 000 korun v případě Modelu 3 až po 3 550 000 korun v rámci Modelu X Plaid. A je vám samozřejmě jasné, že cena nové baterie bude drastická i v případě nejlevnějšího modelu.