Malá mřížka na stropnici auta: Vypadá jako zbytečný otvor, ale chrání před pokutou a zvyšuje bezpečnost

V interiérech vozidel dnes bývají dokonalé mikrofony, které spolehlivě zachytí váš hlas i ze zadních sedadel. A to i tehdy, když to tak úplně nepotřebujete.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
                   

Pokud máte alespoň trochu novější automobil s továrně zabudovaným handsfree telefonu, určitě jste si všimli podobných mřížek, jaké jsou na naší fotografii. Často jsou umístěné kolem vnitřního osvětlení vozu, pokud máte tři řady sedaček a tedy větší kombi, MPV nebo minibus, často je najdete i nad prostřední řadou, u osvětlení prostoru pro pasažéry nebo výdechů klimatizace. Na první pohled nenápadná záležitost, ale je dobré o ní vědět. A je dobré vědět, co dokáže, než si třeba přivodíte prvotřídní trapas. Pojďte se na to s námi podívat.

Telefonování pouze s rukama na volantu

Bezpečnost na prvním místě, tak ať to máme hned za sebou. Hlavní funkce telefonního handsfree, ať již zabudovaného od výrobce, nebo dodatečně namontovaného je totiž zřejmá: umožnit telefonní hovor tak, aby obě vaše ruce zůstaly na volantu, mohli jste se plně věnovat řízení a nedostali pokutu za telefonování při jízdě. Dnes, v době konektivity Apple CarPlay a Android Auto je takové spojení s telefonem a multimediálním systémem vozu zcela normální a běžné, přesto denně vidíme za skly automobilů desítky řidičů a řidiček s telefony u ucha.

Pokuta za řízení s telefonem v ruce

Přestupek: „Při řízení vozidla v rozporu s § 7 odst. 1 písm. c) drží v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení“ dle paragrafu § 125c / 1f) 1.
Počet bodů v bodovém systému: 2
Výše pokuty: Na místě do 1 000 Kč, ve správním řízení 1 500 až 2 500 Kč

Netřeba zmiňovat, jak je tento nešvar nebezpečný. Stejně jako je, žel, rozšířený. Přes desítky studií dokazujících, že člověku s telefonem na uchu a zabranému do hovoru se natolik sníží koncentrace a schopnost správného úsudku, že je to srovnatelné s ovlivněním po požití alkoholu. Nemluvě o něčem tak zoufalém, jako je psaní a chatování za jízdy. Fatálních nehod s rozepsanou komunikací s nejbližšími na telefonu, kterou už nikdo nedopíše, žel není málo.

Handsfree hovory jsou dnes samozřejmostí

A právě pro eliminaci většiny těchto rizik jsou handsfree sady určené. Záměrně píšu většiny, protože v názoru na komunikaci za jízdy a po telefonu se názory rozcházejí a jsou státy, kde je zcela zakázána, přestože byste u ní použili handsfree. U nás však je s pomocí handsfree sad telefonovat povolené. A protože jejich mikrofon (nebo mikrofony) potřebují snímat komunikaci v kabině, bývají umisťovány nad hlavy cestujících, typicky právě k osvětlení kabiny.

iZdroj fotografie: Policie ČR

A dostáváme se do finále. Mikrofony, umístěné v handsfree sadách mívají totiž kulovou (neboli všesměrovou) charakteristiku, případně charakteristiku osmičkovou. A jsou nastaveny tak, aby bylo rozumět i lidem ze zadních sedaček, pokud by se chtěli zapojit do hovoru. Což, pravda, ne vždy a ne všichni tuší. Jak se mi svěřil můj dlouholetý kamarád, málem ho to stálo (také dlouholetý) vztah. Jeho drahá polovička, sedící s kamarádkou ve třetí řadě nejmenovaného velkého MPV si totiž neodpustila velmi ironický (a klasicky holčičí) komentář na jeho adresu.

A to přesně v okamžiku, kdy se dovolal do onoho auta a s řidičem diskutoval přes handsfree. Předlouhá vzdálenost k řidiči a celkový hluk ve voze obě dámy zřejmě uklidnila v tom, že nemohou být slyšet. Inu, mohly, a dokonce vcelku detailně. Jak už to bývá, ti dva si to museli chvíli vysvětlovat, naštěstí se jim to povedlo a vztah vydržel. Pro vás budiž malé, nenápadné mřížky na stropech aut varováním, stejně jako pomocí: tady jste slyšet, a dokonce velmi dobře. Přejeme příjemné telefonování – vždy ale s rukama na volantu!

Věděli jste, že vás tato nenápadná mřížka chrání před pokutou?

Zdroj: 12bodů
Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články