Vrcholový manažer BMW odhalil, kolik kilometrů ujedou budoucí elektromobily značky. Všichni zalapali po dechu, způsobí revoluci

Prodloužení dojezdu elektromobilů zaměstnává jejich výrobce odjakživa. BMW chce u své „Neue Klasse“ přijít s novým typem baterií a dojezdem, který způsobí revoluci.

i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
                   

Šéf programu BMW Efficient Dynamics pro minimalizaci emisí oxidu uhličitého Thomas Albrecht odhalil plánovaný nejvyšší dojezd budoucích elektromobilů značky. Albrecht uvedl, že díky cylindrickým bateriím šesté generace dokážou vozy BMW ujet na jedno nabití až 1 000 kilometrů, více však ne. „Nemyslíme si, že bude nutné další navyšování ujetých kilometrů nad tento proběh“, uvedl dále v rozhovoru pro britský magazín AutoCar. S tím se dá asi v zásadě souhlasit, 1 000 km „na nádrž“ je běžné i u úsporných dieselů. Pojďme se ale na jeho slova podívat podrobněji.

1 000 kilometrů na jedno dobití může způsobit revoluci

Tisíc kilometrů na jedno dobití je totiž možná psychologická meta, kterou by se elektromobily zařadily zcela plnohodnotně na úroveň vozů se spalovacími motory. Tuto hodnotu ujede na jednu nádrž totiž v podstatě jakýkoli rodinný kombík s úsporným vznětovým motorem a nádrží alespoň 55 litrů. A takových aut jsou na evropských silnicích miliony. Zatímco elektromobily se pohybují stále v intencích nižších stovek kilometrů, které se navíc se snižující teplotou okolí snižují. Některé z nich (resp. jejich špičkové verze) se pravda čtyřmístné hodnotě blíží, ale těch jsou jen promile.

iZdroj fotografie: BMW

BMW proto plánuje novou generaci elektromobilů pod názvem „Neue Klasse“. Vynecháme komentáře o německé originalitě a kreativitě v názvech, důležitější jsou tato čísla: u šesté generace baterií právě pro tuto „novou třídu“ se zvýší rychlost dobíjení až o 30 % a prodlouží dojezd o stejných 30 %. Jak uvedl Frank Weber, člen představenstva BMW AG odpovědný za vývoj, „snižujeme také emise CO2 při výrobě článků až o 60 %. To jsou velké kroky v oblasti udržitelnosti a přínosů pro zákazníky.“

Snížení ceny, zvýšení dojezdu

To jsou opravdu smělé hodnoty. Není to možná až tak revoluční, jak bychom třeba chtěli nebo čekali, nicméně každých 10% se počítá. A v součtu to nakonec dá už zajímavějších 50% – právě o tolik chce BMW snížit výrobní náklady na výrobu baterií oproti stávající, páté generaci. Proto už se také podepsaly zakázky na výrobu nových bateriových článků v řádech desítek miliard eur. U různých výrobců, diverzifikace nutná. Cíl je totiž poměrně ambiciózní – snížení výrobních nákladů u elektrických modelů na stejnou úroveň jako u vozidel s moderními spalovacími motory.

Což by znamenalo, že by se mohla výrazně snížit i jejich prodejní (nebo pořizovací) cena. Nebo, v druhém případě, cena by zůstala stejná (pokud ne vyšší) a jedině, co by zaznamenalo pohyb, by byla marže BMW. Pohyb směrem vzhůru, pochopitelně. Neb dobrovolné snižování marže u BMW je asi podobný nesmysl, jako je úsporné Ferrari nebo digitální Záporožec. Pokud by se však u modelů „Neue Klasse“ podařilo opravdu snížit cenu, byla by to pro BMW konkurenční výhoda. Nechme se překvapit.

Galerie

Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií

Pořídili byste si elektromobil, kdyby měl dojezd 1 000 kilometrů?

Zdroj: AutoCar
Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články