Volba mezi automatem a manuálem by měla odrážet preference řidiče. Stejně jako volba mezi spalovacím autem a elektřinou.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.
Jakkoli se může zdát, že automatická převodovka je výdobytkem moderní doby, není tomu tak. Je pravdou, že hybridní a elektrické technologie pohonu fungují lépe s automatem než s manuálem a elektřiny je dnes všude plno. Nicméně historie automatů sahá až na začátek minulého století. První sériově vyráběnou automatickou převodovkou byla Hydra-Matic z produkce koncernu GM. Jedná se o rok 1939.
Automatická převodovka není novinkou, svět ji miluje
Dnes nabízí volbu mezi manuálem a automatem většina automobilek, byť ne u všech modelů. Někteří výrobci naopak od manuálů zcela ustoupili. Podle automobilky Škoda má „volba převodovky obrovský vliv na charakter každého auta. Do značné míry předurčuje jeho vlastnosti i způsob používání“. S tím se nedá než souhlasit. I s tím, že „spolu s výběrem motoru je to vůbec nejdůležitější rozhodnutí, které při konfiguraci modelu musíme učinit“. Situace je jiná v Evropě a ve zbytku světa.
Evropský trh je ve výběru převodovek spíše konzervativní. Pokud jde o auta, Evropané se od zbytku světa v mnohém liší. Mají vysoké nároky nejen na vozy samotné, ale také sami na sebe. Být dobrým řidičem je známkou vyššího společenského statusu, nikdo o sobě neříká, že řídí špatně. Podle Škody se evropanství v této oblasti projevuje nejen mimořádným důrazem na opravdu kvalitní jízdní vlastnosti a technickou propracovanost, ale také volbou převodovek. Evropa je totiž jedním z mála trhů, kde se v tak masové míře používají manuální převodovky.
Evropa preferuje oproti zbytku světa manuální řazení
Prakticky všude – v Americe, Číně, Japonsku nebo Austrálii – už hrají mnohem větší roli automaty. Škoda, že se stejným důrazem na tradici Evropa nehledí i na spalovací motory a žene se po hlavě do elektrifikace. Jiným pohledem – do elektrických aut nás ženou zaslepení evropští úředníci a politici. Pokud manuál preferují evropští řidiči podle své svobodné volby, bylo by třeba je nechat svobodně rozhodnout se při výběru mezi benzínem/naftou a elektřinou.
Těžko předpokládat, že ten, kdo řídí a chce rachtat v pravé ruce s řadicí pákou, by toto chtěl dělat u elektrického auta (samozřejmě pokud by to vůbec šlo). Jinak řečeno, svobodný názor řidičů v Evropě je zjevně ten, že chtějí řídit, aktivně se věnovat automobilům. A to odporuje představě automatické převodovky v elektrickém autě. Škoda vydala na svém webu článek osvětového charakteru, kde vysvětlila rozdíly mezi manuálem a automatem.
Nicméně statistikou související s evropskými řidiči nepřímo opět potvrdila to, co všichni vědí, ale jako kdyby to nebyla pravda. Řidiči v Evropě chtějí řídit auta, ne ovládat elektrické spotřebiče. Znásilňování trhu restrikcemi a příkazy je úchylné a diktátorské. Evropská unie jako nadstátní orgán selhává, měla by fungovat jen v rámci volného pohybu osob a obchodu. Mimochodem, nic proti automatickým převodovkám, autor článků má sám ve svém autě automat. V tom druhém ovšem už posílá na zadní kola výkon z atmosférického šestiválce přes manuální řazení.