Mít před sebou ušlechtilý osmiválec, kolem sebe (a za sebou) prestižní pánský klub a pod pravou nohou téměř tři sta koní je výjimečný zážitek. Tento je právě k mání.
Úvodem jedna malá, kontrolní otázka: podle čeho si vybíráte automobil? Spotřeba? Velký zavazadlový prostor pro psa i tchyni (věci pro tchyni, oprava)? Servisní síť na každém rohu a v každém městě? Všechno souhlasí? V tom případě pro vás mám zánovní, udržovanou, nenápadnou a také adekvátně sterilní Octavii 1,0 TSI. Ideální volba. Pokud ale uvažujete nad automobilem, který by měl především charakter a charisma, možná bych měl poněkud jinou záležitost. Pojďme se na ni společně podívat.
A pokud jste se navíc zhlédli v kategorii youngtimerů, tedy vozů z (dnešní optikou nahlíženo) „zlatého věku automobilů“, a opravdu nechcete „klasický“ Mercedes W124 jako nejčastější volbu, tak potom tím spíš. Tohle auto má charismatu tolik, že by jej mohlo vyvážet do okolních států a ještě za něj účtovat clo a DPH, a to si do něj stačí pouze sednout a rozhlédnout se kolem sebe. Máte doma podobně luxusní koženou sedací soupravu? Vážně o tom pochybuji. A co teprve když otočíte klíčkem a probudíte dosud spící V8 pod kapotou.
Pětilitrový osmiválec z nejlepšího chovu
V tom okamžiku se vám totiž zježí chlupy na zátylku i na všech dalších částech těla a nebudete věřit, že je tohle vůbec možné. Dámy a pánové, seznamte se: Maserati Quattroporte, ročník 1981. A člověk nemusí být vyloženě kovaný v latině nebo italštině, aby z názvu vyčetl, o čem toto auto hlavně je: o čtyřech dveřích. Ano, tady není důležitý jen řidič, případně jeho spolujezdec, tady se velmi hledí i na komfort vzadu. Oblíbený model italských vlád a vysokých manažerů tak ke sportovnímu „cuore“ přidává ještě druhé „porte“.
A že vzadu opravdu nikdo nouzí trpět nebude, dokazuje jeden malý detail z naší rozsáhlé fotogalerie. Za kterou mimochodem děkujeme našemu partnerskému webu Giełda klasykòw, stejně jako za možnost přebírat materiály. Tím detailem jsou dva samostatně regulované výdechy klimatizace na zadní sedadla, sice v poněkud „old school“ provedení, ale tohle auto bylo vyrobeno před 42 lety, tak již má na trochu shovívavosti nárok. Nicméně při celkovém pohledu na něj byste mu 42 let nehádali, nebo ano?
Muži, co zrají jako nejlepší víno
Karoserii totiž navrhnul mistr Giugiaro, a jak to u těchto italských velikánů bývá, s věkem nestárnou, ale zrají. Lepší důkaz než toto Quattroporte abyste pohledali. A při pohledu na palubní desku se zajímavě cejchovaným tachometrem do 300 km/h vám dojde, že možná old school, ale pořád Maserati. A 280 koní z téměř pětilitrového osmiválce vás bude bavit nepřetržitě. Že byste čekali o něco víc? Já možná také, ale to máte stejně jako s drahým francouzským sýrem. Je ho méně, ale je ušlechtilý.
A ušlechtilé je nepochybně i toto Quattroporte. Dokonce až tak moc, že cena je „na vyžádání“, což je jinak u transparentně obchodního modelu Giełdy Klasykòw zajímavé. Možná by to za jedno „vyžádání“ stálo. Třeba vás překvapí, jak dostupné mohou čtyři dveře, osm válců a nekonečně luxusu být. Vyměnit je za zmíněnou Octavii 1,0 TSI? To pro mne raději přichystejte kurz šití a paličkování, ten zvládnu spíše. Držím palce, aby cena byla podle vašich možností. A kdyby to opravdu vyšlo, určitě se ozvěte do redakce, prosím!