Černou skříňku máte v autě možná i vy, jen o ní nevíte. Co všechno zapisuje a jak se liší od té z letectví?

Záznamníky dat z provozních systémů, známé také pod označením „černá skříňka“, jsou povinně používány v letadlech. A téměř deset let i v autech. Máte ji ve svém autě také?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Černá skříňka je známá každému, kdo se aspoň minimálně zajímal o letadla a letectví nebo viděl jakýkoli dokument o leteckých katastrofách. Záznamové zařízení neustále ukládá data ze systémů celého letadla včetně hovorů z kabiny, aby z nich mohli v případě nehody vyšetřovatelé lépe poznat, co bylo její příčinou. A jak je všeobecně známo, „černá skříňka“ není vůbec černá, naopak – je sytě oranžová, aby se dala mezi případnými troskami letadla snadno najít. Jak je tomu u jejího automobilového ekvivalentu?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Rozdíly mezi nebem a zemí

Protože i auta mají systémy, jež dokáží zaznamenávat a ukládat data, souvisejíc s provozem daného vozidla. Nicméně na rozdíl od verze, používané v letectví nesmí automobilové systémy ukládat hlasy z kabiny a to i tehdy, když jsou vybaveny systémem eCall. Předpisy EU vyžadují, aby v případě nehody zařízení poskytovalo přístup k datovým údajům zaznamenaným v poslední sekundě nebo posledních 5 sekund před srážkou, v závislosti na snímané oblasti. Jaké oblasti tedy auto zaznamenává?

  • rychlost jízdy (v rozsahu od 0 do 250 km/h),
  • stupeň otevření škrticí klapky a otáčky motoru,
  • použití brzdy
  • pohyby volantu
  • aktivace tempomatu
  • zapnutí bezpečnostních pásů
  • aktivace systémů ABS a ESP
  • aktivace airbagu
  • změny příčné a podélné rychlosti při dopravní nehodě
  • úhel náklonu vozidla,
  • poloha předních sedadel
  • tlak v pneumatikách/stav kontrolky TPMS
  • stav asistenčních systémů řidiče

Na uklidněnou před všemi dnes tak probíranými úniky dat a možnostmi jejich zneužití – žádný údaj z výše uvedeného seznamu se nedá z auta fyzicky odeslat dřív, než bude vůz připojen na rekordér a data budou stažena. To má zabránit možným únikům dat a chránit soukromí. Ze stejných důvodů je vynechána informace ze systémů detekce únavy řidiče, stejně jako z palubních (interiérových) kamer, pokud je jimi daný vůz vybaven. Je však možné, že do budoucna k výše uvedeným údajům přibude údaj týkající se místa a času dopravní nehody.

Často už černé skříňky máte, ani o tom nevíte

V Evropské unii byl klíčovým datem 6. červenec letošního roku – všechna vozidla, která budou homologována po tomto datu, musí už mít systém záznamu dat, neboli černou skříňku. Ty, které byly homologovány dříve, lze nadále prodávat i bez ní, ale pouze do 6. července 2024. Je však možné, že záznamník už v autě máte, ani o tom nevíte. Podobné systémy jsou v USA vyžadovány od roku 2004, čili pokud máte auto z amerického trhu v tomto časovém období, je „černá skříňka“ na palubě. A nemusí nutně jít o americké značky, zkrátka všechna auta prodávaná na tamním trhu.

Myslím, že není důvod k obavám. Nicméně chápeme vás, podobně chlácholivé věty říkali všichni padouši, než se ukázalo, že všechno je přesně naopak. Navíc mnohé z těchto moderních systémů jsou v autech přítomny dávno (jednotky airbagů, kupříkladu) a i z nich se dá zpětně leccos vyčíst. Jediné, co se možná stane je zdražení ceny – málokdo si nechá ujít šanci „trochu si přilepšit“, když to může svést na povinné nařízení EU. A pokud vám nevadí už povinný eCall (vybavený navíc mikrofony), nemělo by vám asi vadit ani toto. Nebo?

Vadila by vám přítomnost záznamníku dat ve vašem vozidle?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články