Záznamníky dat z provozních systémů, známé také pod označením „černá skříňka“, jsou povinně používány v letadlech. A téměř deset let i v autech. Máte ji ve svém autě také?
Černá skříňka je známá každému, kdo se aspoň minimálně zajímal o letadla a letectví nebo viděl jakýkoli dokument o leteckých katastrofách. Záznamové zařízení neustále ukládá data ze systémů celého letadla včetně hovorů z kabiny, aby z nich mohli v případě nehody vyšetřovatelé lépe poznat, co bylo její příčinou. A jak je všeobecně známo, „černá skříňka“ není vůbec černá, naopak – je sytě oranžová, aby se dala mezi případnými troskami letadla snadno najít. Jak je tomu u jejího automobilového ekvivalentu?
Rozdíly mezi nebem a zemí
Protože i auta mají systémy, jež dokáží zaznamenávat a ukládat data, souvisejíc s provozem daného vozidla. Nicméně na rozdíl od verze, používané v letectví nesmí automobilové systémy ukládat hlasy z kabiny a to i tehdy, když jsou vybaveny systémem eCall. Předpisy EU vyžadují, aby v případě nehody zařízení poskytovalo přístup k datovým údajům zaznamenaným v poslední sekundě nebo posledních 5 sekund před srážkou, v závislosti na snímané oblasti. Jaké oblasti tedy auto zaznamenává?
- rychlost jízdy (v rozsahu od 0 do 250 km/h),
- stupeň otevření škrticí klapky a otáčky motoru,
- použití brzdy
- pohyby volantu
- aktivace tempomatu
- zapnutí bezpečnostních pásů
- aktivace systémů ABS a ESP
- aktivace airbagu
- změny příčné a podélné rychlosti při dopravní nehodě
- úhel náklonu vozidla,
- poloha předních sedadel
- tlak v pneumatikách/stav kontrolky TPMS
- stav asistenčních systémů řidiče
Na uklidněnou před všemi dnes tak probíranými úniky dat a možnostmi jejich zneužití – žádný údaj z výše uvedeného seznamu se nedá z auta fyzicky odeslat dřív, než bude vůz připojen na rekordér a data budou stažena. To má zabránit možným únikům dat a chránit soukromí. Ze stejných důvodů je vynechána informace ze systémů detekce únavy řidiče, stejně jako z palubních (interiérových) kamer, pokud je jimi daný vůz vybaven. Je však možné, že do budoucna k výše uvedeným údajům přibude údaj týkající se místa a času dopravní nehody.
Často už černé skříňky máte, ani o tom nevíte
V Evropské unii byl klíčovým datem 6. červenec letošního roku – všechna vozidla, která budou homologována po tomto datu, musí už mít systém záznamu dat, neboli černou skříňku. Ty, které byly homologovány dříve, lze nadále prodávat i bez ní, ale pouze do 6. července 2024. Je však možné, že záznamník už v autě máte, ani o tom nevíte. Podobné systémy jsou v USA vyžadovány od roku 2004, čili pokud máte auto z amerického trhu v tomto časovém období, je „černá skříňka“ na palubě. A nemusí nutně jít o americké značky, zkrátka všechna auta prodávaná na tamním trhu.
Myslím, že není důvod k obavám. Nicméně chápeme vás, podobně chlácholivé věty říkali všichni padouši, než se ukázalo, že všechno je přesně naopak. Navíc mnohé z těchto moderních systémů jsou v autech přítomny dávno (jednotky airbagů, kupříkladu) a i z nich se dá zpětně leccos vyčíst. Jediné, co se možná stane je zdražení ceny – málokdo si nechá ujít šanci „trochu si přilepšit“, když to může svést na povinné nařízení EU. A pokud vám nevadí už povinný eCall (vybavený navíc mikrofony), nemělo by vám asi vadit ani toto. Nebo?