Snaha o prosazení elektromobilů a namotivování řidičů k jejich nákupu vede občas k nečekaným řešením. Diskriminace vozů se spalovacími motory je rozhodně jedním z nich.
Neutěšená situace ohledně prodejů nových elektromobilů vede nejenom jejich výrobce a prodejce, ale už i ministerské úředníky k vymýšlení opravdu netradičních postupů, jak jejich pořízení udělat pro masy atraktivnější. V zásadě to chápu. Nejde to po dobrém (v tomto případě „po dobrém“ znamená přirozenou cestou), půjde to zkrátka jinak (přeloženo s využitím, resp. použitím všeho, co na vás použít můžeme). I za cenu, že znevýhodníme klasické automobily. Pojďte se na ten nemilý exces se mnou podívat společně.
I gigant bez okolků přizná, že elektromobily „nejedou“
Je to navíc jen pár hodin, co světovými médii prošla tisková zpráva automobilky Hyundai, která již zcela bez obalu uvedla, že kvůli špatným prodejům elektromobilů zdvojnásobí nabídku svých hybridních modelů automobilů v době širšího poklesu spotřebitelské poptávky po čistě elektrických vozidlech. Plánuje tak zvýšit počet hybridních vozidel ve svém portfoliu na 14, snížit výroby kompaktních a středně velkých elektromobilů a být „výzvou v sektoru velkých a luxusních vozidel“.
Chápu, dnes již podruhé. Na velkém a patřičně drahém elektromobilu se dá ještě aspoň něco vydělat, navíc do něj snáze umístíte velkou baterii, jež vám zajistí delší dojezd. Na první pohled to pak vypadá dobře: luxusní automobil, výkonný motor (případně rovnou motory), dojezd více než 500 km. Na podobné vozy se kupci najdou vždy, Tesla Model S by mohla vyprávět. Že jsou na podobných vozech cenovky zcela nedostupné běžným motoristům, je zkrátka daň z „novoty a nových technologií“. A luxusu, pochopitelně.
A pokud i takový gigant, jakým Hyundai nepochybně je, uvede zcela bez obalu, že prodeje elektromobilů nejsou zdaleka to, co se plánovalo, něco na tom zřejmě bude. Míněno prodeje v nižších třídách. Oznámení třetího největšího výrobce automobilů na světě sice přišlo přesně v době, kdy Xpeng, čínský výrobce elektrických vozidel, uvedl na trh model za 17 000 $ (zhruba 380 tisíc korun v přepočtu) určený ke zvýšení prodeje a snížení podílu oblíbené Tesly Model 3.
Dotace by snad měly zabrat. A pokud nezaberou, máme další trumfy
Jenže to nic nemění na skutečnosti, že prodeje elektromobilů v Evropě (podobně jako třeba v Americe) stagnují. Někde se pokoušeli namotivovat k prodejům dotacemi, nicméně i bohaté země typu Norsko či Německo zatáhli ohledně dotací velmi citelně za pomyslnou brzdu. Česká vláda je v tomto směru kupodivu momentálně v Evropě na špici, našich 200 000 korun je nyní, kdy se všichni pokouší spíše narovnat trh a udělat podmínky pro všechny stejné, celkem výjimečných.
A ještě jinak na to šli například v Rakousku. Jak totiž uvádí deník Süddeutsche Zeitung, tamní vláda prosadila, že elektromobily mohou v určitých úsecích tamních dálnic jet rychlostí 130 km/h. Na ostatní vozidla se však ve stejném úseku vztahuje rychlostní limit 100 km/h, údajně s ohledem na kvalitu ovzduší. A co je komické: pravidlo platí pouze pro elektromobily registrované v Rakousku – všichni ostatní musí jet pomaleji. Pevně věřím, že si tohle všichni řidiči elektromobilů uvědomí, než „na to šlápnou“.
Neměly by nakonec být omezeny spíše elektromobily?
S ohledem na nekompromisnost rakouské policie by je totiž ono zrychlení o 30 km/h mohlo opravdu velmi mrzet. Nové nařízení vychází z rakouského zákona o imisních kontrolách, podle kterého jsou nyní elektromobily vyňaty z takzvaného „Luft-100er“ nařízení. Zahrnuty jsou trasy ve spolkových zemích Tyrolsko, Salcbursko, Štýrsko, Horní Rakousko a Korutany, celkem 440 kilometrů. Z ekologických důvodů je pro vozy se spalovacími motory konstantní nebo časté omezení rychlosti na 100 kilometrů za hodinu.
Jenže osobně mi to nedává celé moc smysl. Z principu pohonu pracují spalovací motory při rychlosti 130 km/h, kdy již vozidlo často jede na nejvyšší rychlostní stupeň, v zásadě v optimálním režimu. Diesely často točí někde kolem 2 000 otáček za minutu, často i méně. Oproti tomu elektromobily mívají na dálnicích nejvyšší spotřebu, jejich doménou bývají města, kde se využívá rekuperace. To na dálnici moc nejde. Neměly by tedy nakonec být omezeny spíše elektromobily? Co myslíte, jak takovýto krok vnímáte vy?