Že motorový olej je důležitý, ví snad každý řidič, ale ne každý ví, jakým způsobem probíhá mazání agregátu. Dnes se podíváme na dva způsoby mazání.
V každém spalovacím motoru najdete olejovou náplň. O starých Jawách se dokonce říkalo, že pokud k nim přijdete a není pod ní louže oleje, tak už asi došel. U aut k takovému úniku oleje sice nedochází tak často, ale kontrolovat hladinu oleje bychom měli. My se dnes podíváme na dva způsoby, jakým udržet olejovou náplň v motoru v chodu. Tedy přesněji řečeno, jakým způsobem probíhá mazání spalovacího motoru.
Uspořádání válců motoru
Než přistoupíme k samotnému rozebrání si oněch dvou způsobů, zopakujme si, jakým způsobem mohou být uspořádány válce v motoru. Z automobilového prostředí známe motory řadové, vidlicové a ploché (motory typu boxer). Znalejší z nás si vzpomenou na rotační motory od Wankela. To jsou typy agregátů, se kterými se můžeme setkat v automobilech.
Pak je ale ještě jeden typ uspořádání válců spalovacího motoru, který se v automobilech nepoužívá. Tedy až na pár případů, kdy se o to konstruktéři pokusili. Tím posledním příkladem je hvězdicový motor. Že nevíte o jaký motor a s jakým uspořádáním válců se jedná? Odpověď hledejte v letectví. Na letadla zatím nezapomínejte, budeme se k nim dále vracet.
Mazání s mokrou klikovou skříní
Jak již nadpis napovídá, tak v tomto případě jde o mazání, kdy pod klikovou hřídelí se nachází olejová náplň. Obecně řečeno, olej se nachází v olejové vaně. Z olejové vany je mazivo rozváděno pomocí olejového čerpadla do příslušných míst v motoru, kde dochází k jeho mazání. Olejové čerpadlo pak nasává olej přes sací koš, který je ponořený do olejové náplně. Jednoduché a funkční. Problém nastává, když chcete s autem provádět „trochu jinou zábavu“.
Tou zábavou je například to, že s autem chcete jezdit pravidelně po okruhu nebo se svým offroadem zdolávat extrémní překážky, například truck trial. V takovém případě klasické konvenční mazání nemusí stačit. Je to dáno tím, že když se vozidlo značně nakloní nebo když dosáhne vyššího přetížení, tak může dojít k odlití olejové náplně ze sacího koše. To potom vede k nedostatečnému mazání agregátu, protože čerpadlo místo olejové náplně nasává vzduch. A právě pro tyto situace je tu druhý způsob mazání.
Mazání se suchou klikovou skříní
Nenechte se mýlit nadpisem, v motoru je olejová náplň, jen není přímo pod klikovou hřídelí, tak jak je u mokrého mazání. Tento prostor je zpravidla „suchý“. Respektive je zde umístěno odsávací čerpadlo, které sbírá olej stečený ze stěn válců a dalších a posouvá jej k hlavnímu olejovému čerpadlu. To je pak umístěno bokem vedle motoru včetně olejové náplně.
Vzpomínáte si na letadla v úvodu článku? Tak teď přijde onen hvězdicový motor. Motor, který má umístěné válce i v opačném směru, tedy svíčkou směrem dolů, musí mít zabezpečeno mazání také. Právě u hvězdicových motorů bylo zapotřebí vyřešit mazání válců tak, aby došlo k mazání jak spodního válce, tak i horního a bočních. To vedlo k vyvinutí právě mazání se suchou klikovou skříní. A jak to tak bývá, co je dostatečně dobré pro letectví, musí být přímo výborné pro automobilový průmysl.
Díky oddělené olejové náplni i čerpadlu je možné docílit mazání agregátu i při vysokých přetíženích, například při zrychlení, průjezdy zatáčkami na okruhu nebo při terénním dovádění. Systém je složitější než klasický konvenční a obsahuje dvě čerpadla místo jednoho. Výměna oleje je složitější, ale u supersportů nebo závodních aut je tento systém mazání nezbytně nutný pro správnou funkci. Díky odsávacímu čerpadlu, které má vyšší objemový průtok než hlavní olejové čerpadlo, je docíleno mazání i za extrémních podmínek.
Jaké další zvláštní uspořádání válců znáte?