Když roky vyvíjíte ty nejlepší technologie spalovacích motorů a pak se rozhodnete pro elektro, nemusí to dopadnout dobře. Nezbývá než sklonit hlavu a zavolat soudruhům do Číny.
Nevím, jak to máte vy, ale já mám Mazdu osobně spojenou s často nezvykle technicky řešenými (Wankel, motory Skyactiv, nové diesely s EURO7) a neméně často výjimečně designově ztvárněnými automobily. Co sice občas šly tak trochu proti mainstreamu, ale neméně často se jim to opravdu vyplácelo. Asi půl roku jsem kdysi (25 let tomu nazad) jezdil s Xedosem 6 a dodnes lituji, že jsem ho dal pryč. Za volantem toho auta se dalo neskutečně relaxovat. Ale elektro? Mazda a elektro? To mi nesedí. Vám ano? Pojďme se na to podívat společně.
Mazda jako průkopník a experimentátor spalovacích jednotek
Já osobně, ačkoli se v automobilech a dění kolem nich pohybuji dnes a denně, mám totiž Mazdu spjatou spíše s objevováním možností a nových technologií u spalovacích motorů. Směřujících pak (většinou) k tomu, co my řidiči oceníme nejvíce. Což je zvýšení výkonu, resp. zlepšení křivky jeho průběhu, to stejné u točivého momentu a v neposlední řadě snížení spotřeby paliva. To „většinou“ v závorce v minulé větě píšu proto, že Wankel byl a je sice revoluční produkt, ale některé jeho vývojové fáze byly se splněním výše uvedených kritérií poněkud na štíru.
Jeden z posledních mohykánů, kdo si dovolil vyrábět velké, atmosféricky plněné motory
Posledních 15–20 let nám však Mazda se „spalovacím procesem“ dělala ponejvíce radost, až na známé problémy vznětových jednotek 2,2 litru nebyl u jejich atmosférických motorů důvod ke stížnostem. Ba právě naopak. V dobách, kdy se i BMW dostalo k tříválcům přeplňovaným turbodmychadlem (kdybyste to někomu řekli před 15 lety, zavolá na vás docenta Choholouška) si Mazda stále dovolila jedinečný luxus. A sice výrobu atmosférických, zážehových motorů o objemu až 2,5 litru. Jak osvěžující.
S elektromobilitou je na tom ale Mazda podobně jako její větší japonský konkurent: Toyota. Čili tak trochu nemastně, neslaně, bez velkých úspěchů a bez velké snahy s tím něco udělat. Myslím tedy vlastní snahy ve vlastním portfoliu. Elektrická MX-30 zrovna díru do světa neudělala (poměřováno s Teslou nebo čínskou produkcí). Není tedy asi divu, že se v oblasti elektromobilů spojila de facto s konkurencí a výrobcem v Číně. Jakkoli tvoří jednu firmu.
Když to nejde doma, zkusíme se podívat do ciziny
Mazda EZ-6, kterou zde představuji, je totiž první ze série nových elektrifikovaných vozidel (vozidla s novou energií) vyvinutých a vyrobených společností Changan Mazda ve spolupráci s Mazda a Chongqing Changan Automobile Co., Ltd. (Changan Automobile). Na trh bude v Číně uvedena do konce roku 2024. Kromě toho se současně odhalený koncepční model Mazda Arata plánuje sériově vyrábět jako druhý nový plně elektrický model do konce roku 2025 a rovněž má být uveden na čínský trh.
„Jsme potěšeni, že můžeme představit zcela nový energetický vůz (NEV) vyvinutý ve spolupráci s Mazda a Changan Automobile. Mazda EZ-6 je nejnovějším elektrifikovaným vozidlem, které kombinuje silné stránky Mazdy s elektrifikovanou technologií Changan Automobile. V budoucnu bude Mazda pokračovat ve spolupráci s Changan Automobile na obratu čínského podnikání Mazdy tím, že představí své jedinečné produkty, které splňují potřeby čínských zákazníků, kteří preferují vyspělá vozidla.“ Masahiro Moro, prezident a generální ředitel společnosti Mazda
Podle materiálů samotné Mazdy je nová Mazda EZ-6 specializovaný elektrifikovaný model, který kombinuje designový jazyk Mazdy, KODO-Soul of Motion, a jeho charakteristický jízdní výkon, jenž se zaměřuje na pocit z jízdy Jinba-ittai (auto a řidič jako jeden), s vyspělou technologií elektrických vozidel a chytré technologie dodávané společností Changan Automobile. K dispozici budou dvě verze Mazdy EZ-6, bateriové elektrické vozidlo (BEV) a plug-in hybridní elektrifikované vozidlo (PHEV).
Technické parametry Mazda Arata
Vnější rozměry Mazda EZ-6 (délka x šířka x výška) | 4 921 mm × 1 890 mm × 1 485 mm |
Velikost pneumatik | 245/45R/19 palců |
Pohon | RWD (pohon předních kol) |
Počet míst | 5 |
K mání bude sedan i SUV v podobném designu
A sedan, stejně jako SUV. Podle vyjádření Mazdy bude mít plně elektrický model očekávaný dojezd přibližně 600 km, zatímco u plug-in hybridu se očekává dojezd přes 1 000 km na jednu nádrž. Což ale není nic, co by v roce 2024 šokovalo, popravdě. A v roce 2025 už vůbec. A pokud dokončíme myšlenku, tak Mazda bude i nadále usilovat o „radost z jízdy“ v rámci své základní hodnoty zaměřené na člověka. A jejím cílem bude poskytovat „radost ze života“ vytvářením pohyblivých zážitků v každodenním životě zákazníků.
Nezbývá než se nechat překvapit. Jak to vidíte vy? Mazdu jen na benzín nebo naftu? Nebo i na elektřinu? Nebo Mazdu vůbec ne? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!