Mazda sebrala recept BMW, vysmála se Muskovi a přichází s třílitrovým šestiválcem. Na naftu. Elone, koukej!

Mazda se vzepřela trendu downsizingu a přichází s plnotučným šestiválcem na naftu. A k němu ještě přidala pohon zadních kol. Tleskáme za odvahu, za podvozek i za motor!

i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií
                   

Že Mazda je tak trochu nekonvenčním výrobcem, jsme tady psali už nejednou. Ostatně nedávno jsme publikovali článek o model CX-60, což je přesně to auto, jehož slavná chvilka přichází až nyní. Ptáte se proč? Protože dosud byl dostupný pouze s poněkud neslaným, nemastným čtyřválcovým mild hybridem. Nic proti hybridům, ostatně ten od Mazdy je úsporný i výkonný zároveň. My jsme se ale těšili na něco jiného. Tak trochu z rebelství. Je to tady. Čtěte dále, Elon si mezitím zakoupí antidepresiva.

Když proti proudu, tak úplně

Protože druhým oznámeným motorem je (prosíme fanfáry): řadový šestiválec 3,3 litru. Diesel. Možná si to budete muset přečíst ještě jednou, abyste tomu uvěřili. Ano, Mazda se vysmála všem downsizingovým tendencím a přišla s plnotučnou smetanou tam, kde ostatní nabízejí jogurty light. Už jen za tuto odvahu jí naleží potlesk. Píše se totiž rok 2022, Brusel nám zanedlouho zakáže prodávat i zapalovače na benzín a vrátíme se ke křesadlu.

iZdroj fotografie: Mazda

A přesně do té doby si Mazda dovolí přijít s dieselem, což je ve vyšších patrech správních budov automobilek pomalu zakázané slovo, za jehož užití hrozí stržení prémií a kázeňské řízení (čest světlým výjimkám, zdravíme BMW). Navíc s žádnou malou kubaturou, ale hned „řadovou šestkou“ o objemu 3,3 litru. To kdyby náhodou někdo uvažoval, jestli se třeba u Mazdy nespletli a neudělali „naftu“ omylem. Ne, nespletli. Chtěli jste bombu, tak tady jí máte.

Výkony adekvátní objemu i počtu válců

A „bomba“ to opravdu je. Z už zmíněných 3,3 litru nabídne šestiválec kombinovaný se 48V mildhybridem 187 kW a 550Nm, verze bez mildhybridu bude mít 147kW. Hybrid využívá nové e-Skyactive D technologie a „na stovce“ je na nepříliš oslnivých 7,4 sekundách. Přičítali bychom to zpřevodování i hmotnosti, tohle opravdu není Miata MX-5. Obě verze přenáší výkon na kola prostřednictvím osmistupňového automatu, přičemž mild hybrid je pochopitelně „čtyřkolka“ se systémem i-Activ AWD.

iZdroj fotografie: Mazda

Silnější 187 kW verze udává průměrnou spotřebu 5,3l nafty na 100 km a emise 137g CO2/km, slabší pak spořebuje průměrně 4,9 litru a vypustí 127g CO2 na jeden kilometr. Emisemi dusíku se údajně vyrovná benzínovým motorům a Mazda jej označuje jako nejčistší diesel na světě. V přiloženém videu s českou prezentací se pak dále představuje třílitrový benzínový šestiválec s technologií Skyactive – X, jenž bude údajně podobně úsporný jako diesel.

Zajímavější pak tedy možná zůstává „klasický“ diesel bez hybridní technologie. Který nám bude jednak možná bližší „menší elektrifikací“, jednak se v základním provedení dodává – s pohonem zadních kol! Shrňme si to: máme tady velké, prostorné auto, které vypadá jako klasické SUV, pod kapotou skrývá naftový šestiválcový klenot a v každé zatáčce vám nechá ucítit lehkost předních kol bez jakéhokoli pohonu. To na rok 2022 nezní vůbec špatně, co říkáš, Elone?

Galerie

Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií

Je vám snaha Mazdy jít „proti proudu“ sympatická?

Zdroj: Mazda
Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články