U většiny vozů se do pěti let stáří projeví nějaká závada, ať již jde o drobnost, nebo něco vážnějšího. Jsou však i modely, kde se nepokazí vůbec nic. Jako třeba tento.
Spolehlivost je jedním z nejdůležitějších faktorů při výběru vozu. I když je nový, takže se na něj prvních pár let vztahuje záruka, stále je to frustrující, nepohodlné a potenciálně nákladné, pokud se porouchá. Musíte jezdit do servisu, ten musí vyřizovat záruční reklamace, přicházíte o čas a v důsledku ponejvíce o důvěru v něco, za co jste ještě před nedávnem zaplatili často tvrdě vydělané peníze (a ne malé). Proto jsou žebříčky spolehlivosti, mapující reálné zkušenosti s novými vozy tolik oblíbené a ceněné. Pojďme se podívat na jednoho premianta takovéhoto žebříčku.
22 000 majitelů hodnotí automobily do 5 let stáří
Problém je totiž mimo jiné v tom, že přes všechna vznešená tvrzení výrobců o neustále se zlepšující kvalitě nelze skutečné spolehlivosti plně porozumět, dokud se na silnici nevydá nový model, který se denně jezdí v reálných podmínkách. Totéž lze říci o prodejcích, kteří je opravují, a jejich schopnosti provést práci rychle a na vysoké úrovni. Britský magazín What Car proto pořádá každoroční průzkum spolehlivosti, ve kterém téměř 22 000 majitelů hodnotilo spolehlivost vozů do stáří pěti let.
Svoje výsledky potom rozděluje do kategorií, od malých vozidel až po třeba elektrická SUV. A právě mezi nimi letos vynikl jeden premiant, u něhož je odpověď na onu obligátní otázku „Co se u něj pokazilo“ jednoduchá, stejně jako působivá: nic. Vyjádřeno v procentech, 100% úspěšnost. Situaci také dokládá jeden z majitelů, jejichž názory What Car uvádí: „Jedno z nejlepších aut, které jsem kdy měl; rozhodně nejspolehlivější.” Z nováčka premiantem? Skoro to tak vypadá.
Napoprvé a hned na výtečnou
Příznačné na tom celém je totiž to, že Ford možná nemá tolik zkušeností s výrobou elektromobilů jako některé jiné značky ( Ford Mustang Mach-E je jeho první z moderní éry), ale nikdy byste to nepoznali, pokud by kritérium měla být spolehlivost tohoto vozu. Z majitelů, kteří odpověděli na průzkum, ani jeden nenahlásil závadu na svém voze, díky čemuž se Mach-E stal nejspolehlivějším modelem značky. Wow. Kdo si vzpomenete, co provází náběh každého modelu Tesly, musíte v duchu zatleskat. Možná i nahlas.
Ford tedy zvládnul svoji elektropremiéru na výbornou. Měli jsme Mach-E i v našem redakčním testu, a jakkoli zdaleka ne všichni členové redakce jsme nadšenci do nových elektromobilů, elektrickému Mustangu se musí přiznat nemálo kladných hodnocení: již základní verze s pohonem zadních kol má dojezd 470 km dle WLTP (vyšší 600 km), za 10 minut u nabíječky dobijete na 124 dalších kilometrů a nabití z 10 na 80% netrvá déle než 33 minut. To vše při zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy a maximální rychlosti 180 km/h.
Premium nabízí prémiové doplňky
A pravděpodobně nepoznáte servis jinak, než při pravidelné prohlídce. S cenou 1,45 milionu je konkurencí klasickým SUV se spalovacími motory, možná ještě zajímavější je ale vyšší výbava Premium, zajišťující dojezd 600 km a nabízející v sérii citelně více, například adaptivní LED přední světlomety nebo LED zadní světla v ikonickém vzhledu Mustang, stejně jako prémiový audiosystém B&O s 10 reproduktory (560 W) vč. subwooferu. To vše za necelých 200 tisíc korun navíc.
Jinými slovy: pokud uvažujete o moderním elektrickém SUV, mohl by Mustang Mach-E patřit do vašeho užšího výběru. Minimálně pro tu spolehlivost. A jakkoli se můžeme v duchu zlobit, že kultovní označení sportovních vozů, často s podobně kultovními V8 pod kapotou náhle připadlo „automobilu na baterky“, výsledek je nakonec celkem přijatelný. Ano, neburácí na celé kolo a ne, nenatankujete kdekoli na vsi – ale to evidentně mnohým, výměnou za tichý a ekologický provoz, tolik nevadí.
Jak to vidíte vy, byl by Mustang Mach-E jedním z vašich kandidátů na nové auto? Nebo raději spalovací klasiku, u tak slavného jména? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!