Automechanik zahanbil svou precizní prací švýcarské hodináře. Jeho turbodiesel je klenot, jaký svět ještě neviděl

Norma Euro 5 tento motor zabila, do té doby byl považován za skvělou volbu a vrchol inženýrství. Měl vynikající spotřebu a snadno se obsluhoval.

i Zdroj fotografie: S vědomím Profesor Chris
                   

Mezi naftovými motory asi nelze najít oblíbenější agregát, než je legendární čtyřválec 1.9 TDI. Dnes jde už o prověřenou klasiku, kdysi šlo o výstřel moderní techniky a vrchol německého inženýrství. Do výroby byl uveden v roce 1991 a pak pronikl do desítek nejrůznějších modelů napříč celým koncernem.

Jen málokterý motor je tak oblíbený jako legendární diesel

Poprvé se objevila devadesátikoňová varianta pod kapotou Audi 80, po dvou letech zamířila do útrob Volkswagenu Golf třetí generace. Tato pohonná jednotka spoléhá na přímé vstřikování paliva, odtud pochází její název, TDI je z anglického Turbo Direct Injection. Tedy ne „turbo-diesel“ jak si občas lidé myslí.

iZdroj fotografie: Škoda

Díky přímému vstřikování paliva byl a je motor efektivní a ekonomický, spotřeba je příkladná a výkon, podle výběru specifikace, dostatečný. Konstrukce čtyřválce 1.9 TDI je tak jednoduchá, ale ne hloupá, že nevyžaduje složitý servis. Motor je na obsluhu a používání jednoduchý. Ikonický motor 1.9 TDI je chloubou koncernu Volkswagen.

Dvacet let na trhu a čtyřicet různých variant

V letech 1991 až 2011 prošel řadou úprav, byl k mání více než ve čtyřiceti nejrůznějších modifikacích. Ty se odlišovaly točivým momentem, výkonem, systémem vstřikování a některými dalšími prvky, včetně způsobu montáže. Na konci výroby byl agregát nahrazen novějším turbodieselem 2.0 TDI.

Posledním hřebíčkem do pomyslné rakve byla norma Euro 5. Slavný motor nezvládl splnit vypsaná kritéria ani použití filtru pevných částic. Kultovní pohonná jednotka se dostala do rukou známého polského mechanika a i dnes, díky jeho péči, působí jako umělecké dílo.

Co vy, měli jste někdy auto s 1.9 TDI?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články