Vyrobit opravdu kvalitní pneumatiku, splňující často protichůdné požadavky, vyžaduje desítky let zkušeností i kus alchymie. Megatest od ADAC to jasně ukázal.
Testy pneumatik německého autoklubu ADAC jsou tu s námi již neuvěřitelných 50 let. Za tu dobu se z nich stal respektovaný zdroj recenzí a hodnocení kvality pneumatik. Běžný počet 20–25 typů v jednom testu naši němečtí kolegové na počest oslav jubilea rozšířili přesně na 50. A nazvali jej „Megatestem letního obutí 2023“. Pojďme se tedy společně podívat, kterým pneu dát letos přednost a kterým se raději vyhnout, a hlavně proč. Nejrozsáhlejší test letního obutí je právě tu.
V kritériích kromě bezpečnosti nově i ekologie
Megatest se zaměřil na pneumatiky rozměru 215/55/16 s rychlostním indexem V do 240 km/h. Jedná se o jeden z nejrozšířenějších rozměrů pneumatik na evropském kontinentu. A kromě testovacího VW Golfu jej obouvají například i naše Škoda Octavia. Nebo Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 a Kia Ceed. Z prémiového segmentu pak například Audi A3 a BMW 1. Díky zvýšenému „jubilejnímu“ počtu se do megatestu vešlo více výrobců. A více modelů od jednoho výrobce.
V roce 2023 nově hodnocení bezpečnosti a ekologie
ADAC také k 50. výročí testování pneumatik rozšířil a doplnil kritéria a nechal vzniknout tzv. dvoupilířovému hodnocení. Nyní tedy může každá pneumatika dostat v oblasti bezpečnosti na suchu a na mokru až 70 %. V oblasti ekologie, kam se řadí hlučnost, opotřebení a schopnost úspory paliva (valivý odpor), pak zbylých 30 %. Jak tedy dopadlo hodnocení? První a druhé místo je asi očekávatelné: za vítězem Goodyear EfficientGrip Performance 2 se umístil Continental PremiumContact 6. Stabilní klasika, stabilně nejlepší.
Dobré hodnocení u 20 % modelů v megatestu
Na třetím místě najdeme zástupce stejné klasiky: Michelin Primacy 4. Avšak ani značky/modely umístěné za ním se nemají za co stydět, ať již jde o Nokian, Falken, Kumho, Hankook nebo Nexen. Poslední tři zmíněné značky pak ukazují ohromný pokrok, který se na tomto poli korejským výrobcům podařil. Přitom nabízí vynikající poměr výkon/cena. Pokud totiž za vítěze megatestu zaplatíte přibližně 2 600 Kč, na Kumho Ecsta vám bude stačit 1 950 Kč. Ani tady tedy neplatí pravidlo, že jen to drahé může být kvalitní.
Všechny výše uvedené značky a modely – dohromady jich je 10 – se mohou pyšnit titulem „dobré“. Z 50 celkově to sice není nijak špatný výsledek, ale jako vždy platí: mohlo to být lepší. Na opačné straně stojí naopak 7 pneumatik, jež dostaly na vysvědčení hodnocení „nedostatečné“. A německý ADAC před nimi vyloženě varuje. I když totiž dokáží „okouzlit“ v některém z doprovodných kritérií, selhávají ve dvou klíčových disciplínách: brzdné dráze na suché a mokré vozovce.
Čínské pneumatiky se stále stejnými problémy
Tedy v tom nejdůležitějším, kde se na svoje pneumatiky potřebujete spolehnout především. Ukázkovým příkladem je čínská pneumatika DoubleCoinom DC99, se kterou testovací Golf zastavil po nekonečných 59,3 metrech. To je opravdu odstrašující údaj. A je srovnatelný spíše s nákladními automobily než moderním osobním vozem. Jinými slovy, když už s pneumatikami Continental stojíte, na těchto „čínách“ pokračujete dál rychlostí 52 km/h! Tedy dokonce o dva kilometry více, než je rychlostní limit v obci…
V té souvislosti je zajímavá ještě jedna skutečnost. A sice jak i technologicky naprosto vyspělá Čína stále nedokáže najít recept na dokonalé pneumatiky. Je schopná chrlit nejmodernější elektromobily v nepřeberných druzích i počtech, ale v gumárenském oboru potýká stále s týmiž problémy. Vyrobit skutečně kvalitní pneumatiku totiž vyžaduje desítky let zkušeností a tradice. A možná i určitou „alchymii“, která není nahraditelná schopností napsat nejmodernější software. Nebo vyrobit „digitální vnitřnosti“ pro elektromobil.
Zkušenosti se nedají obejít během několika let
A není tedy zřejmě náhodou, že na předních místech všech testů se stabilně umisťují přední evropští (nebo američtí) výrobci. I s jejich tradicí datovanou od prvních jízdních kol, motocyklů nebo automobilů. Při vší úctě k technologiím Číny je tohle něco, co se nedá napsat v kódu ani sestavit na lince ve Foxconnu. To zkrátka buďto máte a tu přes sto let dlouhou cestu jste ušli, nebo nikoli. Usínání na vavřínech se však nikdy nikomu nevyplatilo. To ale všichni ocenění výrobci ví určitě také. Jaké gumy obouváte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!
Tabulka hodnocení 50 letních pneumatik z megatestu
Model | Cena 1 ks | Verdikt ADAC | Bezpečnost | Ekologie |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 2 600 Kč | 2 | 2.1 | 1.7 |
Continental Premium Contact 6 | 2 725 Kč | 2 | 1.8 | 2.6 |
Michelin Primacy 4+ | 2 840 Kč | 2.1 | 2.3 | 1.6 |
Bridgestone Turanza T005 | 2 630 Kč | 2.3 | 2.2 | 2.4 |
Nokian Tyres Wetproof | 2 060 Kč | 2.3 | 2 | 2.9 |
Falcon ZIEX ZE310 ECORUN | 2 100 Kč | 2.3 | 2.1 | 2.7 |
Continental UltraContact | 2 670 Kč | 2.3 | 2.6 | 1.7 |
Kumho Ecsta HS52 | 1 940 Kč | 2.4 | 2.3 | 2.7 |
Hankook Ventus Prime4 | 2 109 Kč | 2.5 | 2.4 | 2.7 |
Nexen N’Fera Primus | 2 039 Kč | 2.5 | 2.3 | 3.1 |
Kenda Kenetica Pro KR210 | 1 870 Kč | 2.6 | 2.4 | 3.0 |
Kleber Dynaxer HP4 | 2 085 Kč | 2.6 | 2.8 | 2.1 |
Fulda EcoControl HP2 | 2 133 Kč | 2.6 | 2.8 | 2.2 |
Toyo Tires Proxes Comfort | 1 990 Kč | 2.6 | 2.7 | 2.5 |
Debica Presto HP2 | 1 919 Kč | 2.7 | 2.8 | 2.3 |
Dunlop Sport BluResponse | 2 600 Kč | 2.7 | 2.6 | 2.8 |
Pirelli Cinturato P7 C2 | 2 535 Kč | 2.7 | 2.7 | 2.6 |
Sava Intensa HP2 | 2 038 Kč | 2.7 | 2.8 | 2.6 |
Semperit SPEED LIFE 3 | 2 156 Kč | 2.7 | 2.8 | 2.6 |
Firestone Roadhawk | 2 024 Kč | 2.8 | 2.8 | 2.7 |
BF Goodrich Advantage | 2 208 Kč | 2.9 | 2.9 | 2.8 |
GT Radial FE2 | 1 610 Kč | 2.9 | 2.9 | 3.0 |
Esa+Tecar Spirit Pro | 1 540 Kč | 3.1 | 3.4 | 2.3 |
Barum Bravuris 5HM | 1 978 Kč | 3.1 | 3.2 | 2.9 |
Viking ProTech NewGen | 1 840 Kč | 3.1 | 3.4 | 2.5 |
Norauto Prevensys 4 | 1 495 Kč | 3.1 | 3.2 | 3.0 |
Apollo Alnac 4G | 2 070 Kč | 3.2 | 3.0 | 3.5 |
General Tire Altimax One S | 1 472 Kč | 3.2 | 3.5 | 2.4 |
Giti Giti Synercy H2 | 1 725 Kč | 3.2 | 3.4 | 2.8 |
Petla’s Empire PT515 | 1 702 Kč | 3.3 | 3.5 | 2.8 |
Uniroyal RainSport 5 | 2 116 Kč | 3.3 | 3.4 | 3.1 |
Hifly HF 201 | 1 472 Kč | 3.6 | 3.6 | 2.6 |
Cooper ZEON CS8 | 1 909 Kč | 3.6 | 3.6 | 3.3 |
Westlake Z-107 | 1 679 Kč | 3.7 | 2.7 | 3.7 |
Minerva F 209 | 1 702 Kč | 3.7 | 3.7 | 3.0 |
King Meiler Sport1 | 1 725 Kč | 3.8 | 3.8 | 2.8 |
Tomket Sport | 1 541 Kč | 3.8 | 3.8 | 3.3 |
Michelin e.Primacy | 2 852 Kč | 3.9 | 3.9 | 1.3 |
Laufen S Fit EQ+ | 1 725 Kč | 3.9 | 2.9 | 3.9 |
Delikvent DH 2 | 1 610 Kč | 4 | 4 | 3.7 |
Zeetex ZT 1000 | 1 748 Kč | 4.1 | 3.8 | 4.1 |
Avon ZV7 | 2 130 Kč | 4.1 | 3.9 | 4.1 |
Radar RPX 800 | 1 541 Kč | 4.1 | 4.1 | 3.7 |
Rotalla RH 01 | 1 656 Kč | 4.7 | 4.7 | 3.2 |
Berlin Tires Summer UHP 1 G2 | 1 196 Kč | 5.3 | 5.3 | 3.1 |
Lassa Driveways | 2 254 Kč | 5.3 | 5.3 | 3.1 |
Evergreen EH 226 | 2 346 Kč | 5.4 | 5.4 | 2.7 |
Riken Road Performance | 1 748 Kč | 5.4 | 5.4 | 3.1 |
DoubleCoin DC99 | 1 541 Kč | 5.5 | 5.5 | 1.7 |
Premiorri Solazo | 1 035 Kč | 5.5 | 5.5 | 3.2 |