V dnešní době, kladoucí čím dál větší důraz na ekologii, se dostávají do popředí i otázky udržitelnosti a prodloužení životnosti automobilů. Německý model v obou směrech vyniká.
Častým argumentem v diskusích pro a proti elektromobilům bývá jejich omezená životnost, se kterou odpůrci elektropohonu často operují: „Za několik let se sníží kapacita baterie a co potom?“ Tato a další podobné otázky zaznívají celkem s železnou pravidelností a obavy jejich autorů se dají docela dobře pochopit. Řídicí elektronika od poklesu baterie pod určitou hranici zkrátka „vypoví službu“ a nešťastného majitele čeká mastný účet. A to přesně řeší dnešní novinka. Pojďme se na ni podívat společně.
Německá preciznost v kombinaci s dlouhověkostí
A zřejmě proti všem očekáváním pochází výrobce „dlouhověké“ novinky ze sousedního Německa. Startup e.Volution z německých Cách totiž vytvořil modulární elektrické SUV s názvem SPACE a deklarovanou životností 50 let – což je mimochodem pětinásobek průměrného stáří aut v Německu. Klíčem k „dlouhé životnosti“ je pětiletý obnovovací cyklus celého vozu s výměnou klíčových komponent. A pozor, i když se bavíme o startupu, zrovna tohle není případ partičky kluků kolem tří notebooků a jedné 3D tiskárny.
Zakladatel a CEO firmy Günter Schuh je totiž (mimo jiné) profesorem výrobní systematiky a řízení výroby na Technické univerzitě v Cáchách. Což už by jakási kvalifikace být mohla. Ve firmě dbá na standardizaci a spolehlivou platformu zejména ve smyslu zachování možností upgradu elektromobilu na nové baterie, případně nové druhy pohonu. Jinými slovy, s nákupem SPACE si nekupujete „pouze“ dopravní prostředek, kupujete si především systém vyznačující se dlouhověkostí a neustálou inovací.
Klíčem k udržitelnosti je možnost kombinace a nahrazování
Jaký je tedy vlastně „téměř nesmrtelný“ elektromobil? Především je dokonalým hybridem. Baterie čistě elektrického modelu SPACE je poměrně malá, má kapacitu pouhých 40 kilowatthodin. Na konci své životnosti ji pak lze použít v solárních farmách jako vyrovnávací zásobník na dalších 20 let. Kromě toho e.Volution nabídne volitelné solární panely na střeše a také „prodlužovač dojezdu“ – buď vodíkový palivový článek, nebo kompaktní pístový motor na LPG.
SPACE má pohon všech kol a pohání jej dva elektromotory o výkonu 190 koní (jeden na každé nápravě). Při použití pouze baterie auto ujede jen 150 kilometrů, což je hodně podprůměrný údaj svědčící o tom, že hlavní síla vozu je v kombinaci několika druhů pohonu i dobíjení. Pokud je totiž nainstalována i nádrž na LPG, teoretický počet kilometrů se zvýší na 1 000 kilometrů. Na tak velké auto (5–8 míst a užitečná hmotnost 650 kilogramů) jde o slušnou hodnotu. Odstraněním části vnějšího opláštění zádi lze navíc crossover proměnit v malý pick-up.
Důraz i na hardwarový (nejen softwarový) upgrade
V interiéru dominuje široký displej, sjednocující přístrojovou desku a multimediální obrazovku. Při plánovaném upgradu je snadné jej vyměnit za nový, modernější. A jak velí nynější doba s důrazem na ekologii, v interiéru byly použity pouze látky na bázi přírodních vláken a dalších ekologických materiálů včetně recyklovatelných. Podle informací začne výroba SPACE kolem roku 2025. V plánu je také pronájem v rámci speciálního předplatného za 1000 eur měsíčně.
Závěrem? Jde rozhodně o zajímavou myšlenku, jak po technické, tak i ekologické stránce. Zabývá se totiž nejen momentální výrobou, prodejem a ziskem, ale hledí dopředu výrazně víc, než je v běžné elektromobilní (a nejen elektromobilní) produkci zvykem. Na přetřes tak přichází i otázky další využitelnosti baterií, nových druhů pohonu nebo hardwarového upgradu multimediálních systémů. Tedy věci, které je dnes často zvykem posuzovat optikou několikaleté životnosti daného automobilu. A to není úplně špatný přístup, co myslíte? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!