Půjde o první Super-SUV v historii automobilky, na kterou Češi nedají dopustit. Ale je to opravdu to, co zákazníci chtěli?

Legenda německých výkonných aut s třícípou hvězdou na kapotě se rozhodla jít svou cestou. Otázkou je, jestli je to cesta k úspěchu, nebo spíše k věčnému zatracení. Co myslíte?

i Zdroj fotografie: Mercedes-AMG
i Zdroj fotografie: AMG
i Zdroj fotografie: AMG
i Zdroj fotografie: AMG
i Zdroj fotografie: AMG
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Jestli pro mně něco bylo jistotou opravdu kvalitní, neošizené automobilové produkce, často zosobňované motorem, ručně smontovaným jedním mechanikem, pak to byl trojlístek německých úpravců (a výrobců) „A-A-B“, tedy AMG-Alpina-Brabus. Jakkoli kreace toho posledního byly někdy možná trochu kýčovité, nicméně vždy technicky dokonalé. O Alpinách se nemá smysl bavit, tahle firma dokonale pochopila, jak stavět trochu jiná (a začasto lepší) BMW. A AMG? Pojďme se na to podívat společně.

Pečlivá práce a mechanik podepsaný pod motorem. Vlastně na motoru

AMG byla založena v roce 1967 v německém Affalterbach severně od Stuttgatu ve spolkové zemi Bádensko-Württenbersko. Založili ji Hans Werner Aufrecht a Erhard Melch, z jejich jmen a rodiště Aufrechta v Grossaspachu pak vzniklo označení AMG. O tom, že nejde o žádnou garážovou „tuzing firmu“, svědčí mj. fakt, že AMG je dceřinou firmou společnosti Mercedes-Benz a součástí koncernu Daimler AG.

iZdroj fotografie: AMG

Přesto firma zůstává věrná ruční a mimořádně pečlivé práci, jak jsem již zmínil, jeden motor často sestavuje jediný mechanik, jenž na konci připojí svůj podpis na vyleštěnou cedulku na víku hlavy válců. Za desítky let se pak nesmazatelně zapsala do povědomí zejména příznivců sportovních a silných automobilů, její logo zářilo a září na všech světových oválech, neboli v podstatě tam, kde se sportovně angažuje Mercedes, bývá i AMG. A jeho brilantní spalovací motory a podvozky.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

Nicméně, minimálně to první, tedy spalovací motory, se zdá být minulostí. Což by šlo možná s lehkou ironií a sarkasmem okomentovat tak, že ztráta kontaktu s realitou mnoha lidí na vysokých manažerských pozicích se zdá být téměř neuvěřitelná. Na jednu stranu samozřejmě chápu, že kdekdo dnes musí vyrobit elektrické SUV. Zkrátka ho lidé chtějí a firma musí přežít, tomu rozumím. Proč k tomu ale přidávat příběh, který neexistuje? Který automobilový nadšenec sní o tom, že vezme elektrické SUV na závodní dráhu? Ukažte mi jednoho, rád si počkám.

Nové AMG bude elektrické SUV. Horší zprávu jsem dlouho nečetl

Přesně to se totiž stane z budoucího nového modelu AMG. Nové SUV bude po čtyřdveřovém GT druhým elektrickým modelem AMG. Mělo by konkurovat například Porsche Taycan a dostane zakázkovou platformu AMG.EA. Faktem je, že AMG se SUV věnuje už přes 25 let (všechny AMG ML modely, následně GL a další), takže se v tomto ohledu v podstatě nemohu ani moc divit. Nebo rozčilovat. Ostatně první z nich vznikl v roce 1998 a bylo to ono legendární, osmiválcové ML55 AMG. Aktuálně AMG nabízí sedm podobně pojatých modelů, od kompaktního GLA až po známý G63 4×4.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Přesto jde AMG ve stopách BMW, které má svůj model XM. Konkurence od Mercedesu se zatím omezila na kódové označení „Born in Affalterbach“. AMG tak ukázalo pouze stínovou siluetu modelu a kromě ní mnoho dalších informací neprozradilo. Víme jen, že vůz bude mít velkorysé proporce a záď lehce připomínající kupé. Aha. Čili další v nekonečné řadě „SUV-kupé“, která započala už dávno modelem SsangYong Tores a zcela nejvíce ji proslavila „dvojčata“ X6 a X4 od BMW. 

Prezident AMG má svou vizi. Otázka je, nakolik reálnou

V rozhovoru pro časopis CAR začátkem tohoto roku Michael Schiese, prezident společnosti, řekl, že elektrické AMG nemohou „rychle ztratit páru“ . Měl na mysli elektromobily, které nejsou schopny udržet svůj výkon po dlouhou dobu. Dodal také, že musí být schopni nabíjet tak rychle, aby se mohli co nejrychleji „vrátit na závodní dráhu“. To jsou všechno velmi vzletné proklamace, ale jak je chce Herr Schiese splnit u aut, jimž jejich řidiči tak často a tak rádi šlapou na plyn? Když přesně to je způsob, který dojezdu elektromobilů věru neprospívá.

Čínské SUV za pár korun se dostalo na náš trh a zostudilo Mercedes G63 AMG. Pološílený Kubrt porušil tabu a postavil obě auta proti sobě

Přestože půjde o první SUV vyvinuté AMG, výkonová divize zatím vytvořila pět samostatných modelů, včetně obou generací AMG GT a SLS. Michael Shiese, prezident AMG: SUV patří mezi nejoblíbenější modely již mnoho let. SUV „Born in Affalterbach“ reagujeme na tento trend tím, že zákazníkům nabízíme skutečně strhující, vysoce výkonný terénní vůz založený na platformě AMG.EA. Naše nová architektura je založena na jasné filozofii: nejprve AMG, pak EV. To znamená, že tato vozidla vynikají nejen jako elektrická vozidla, ale také ztělesňují základní charakteristiky AMG: emoce a účinnost.

iZdroj fotografie: AMG

Co dodat? Osobně je mi trošku líto, co se nakonec se sportovním odkazem legendární značky stalo. Nechci vypadat jako zapšklý boomer, co mentálně uvízl v devadesátkách, ale zkrátka mi přijde, že pokud budou všichni vyrábět elektrická SUV, jen aby přežili, nebudeme mít za chvíli z nových vozů žádnou radost. Neb budou všechny „jako přes kopírák“. Kde zůstane kouzlo AMG? Kde zůstanou auta, která nás po desítky let vzrušovala a byla předmětem skryté touhy? Odpovědět si musí každý z vás.

Pokud se Evropa opravdu „elektrifikuje“, postihne to neblaze i české firmy

A mimochodem. Kompletní „elektrifikace“ Evropy se celkem bolestivě dotkne i nás, Čechů. Neb mnoho dodavatelů automobilek pochází právě z České republiky a úplnou změnou konstrukce a pohonu vozů dojde k citelnému snížení poptávky po těchto dílech. Navíc si je firmy nyní často nechávají vyrábět v Číně, je to zkrátka levnější a Čína moderní technologie chrlí ve zcela jiných objemech. Konec tradiční automobilové Evropy? Vypadá to tak. Příchod nových, lepších časů? Tím už bych si popravdě nebyl tak jist.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články