Arnold Schwarzenegger se zálibou ve velkých terénních autech nikdy netajil. Ostatně právě on přesvědčil GM na Hummer H1. Jeho Mercedes pak ale překonává všechno myslitelné.
Bývalý kalifornský guvernér, stále ještě aktivní herec a příležitostný bojovník za práva ekologů Arnold Schwarzenegger je naprosto ukázkovým příkladem, jak se dá realizovat „americký sen”, u kterého vás pravděpodobně vůbec nenapadne, kde až můžete skončit. Nebo řekli byste snad někdy, že Barbar Conan, ten neohrožený tvůrce všeho spravedlivého z filmového plátna, se jednou v reálu stane guvernérem Kalifornie? Tak vidíte. A co Arnie a auta? To je ještě lepší historka. Pojďme se na ni podívat společně.
Dokonalé tělo a velké svaly vás dokáží zajistit na celý život
Popravdě, když po sobě čtu výše napsané řádky, znaje navíc některé pikantní detaily Arnieho kariéry (jež jsou dnes navíc známé všem), tak se musím stejně usmát. Považte sami: makáte od rána do večera v posilovně s jedním jediným cílem: vypracovat si tělo, které vás po zbytek života zajistí. A to tak, že velmi luxusně zajistí. Komu z milionů návštěvníků „fitka” se toto poštěstí? Jestli to budou tisíciny promile, tak je to příliš. Jenže přesně to se Arniemu povedlo.
Počínaje jeho kariérou u filmu, ačkoli neměl žádné herecké vzdělání. No a? Když máte tělo, které vám vyhraje nespočet soutěží v kulturistice (nejcennější jsou jeho vítězství Mr. Olympia – 7x a Mr. Universe – 5x) a v Guinnessově knize rekordů vás označí jako „nejdokonaleji vyvinutého muže na světě”, tak žádné herecké vzdělání stejně nepotřebujete. Vaše „hraní” se po většinu času omezí na to, kolik zlikvidujete nepřátel s absurdně velkou zbraní v ruce. Za podpory neméně absurdně velkých svalů.
Česká stopa se najde i u Arnieho. Cimrman by měl radost
Budete tam potřebovat nějakou mimiku, krom té naštvané? Nebo snad dokonce mluvit a učit se text? Toho všeho budete ušetřeni. Přesto vás budou platit vpravdě královsky. A když budete mít kus štěstí a budete chodit hrát tenis tam, kam ho chodí hrát i půvabná Maria Shriverová, pocházející z Kennedyovské dynastie, je budoucnost (obchodní i politická) v podstatě zajištěna. A jakkoli to může znít jako neuvěřitelná červená knihovna, přesně to se také stalo.
Mimochodem, nás Čechy by mohlo zajímat, že ačkoli sám Arnie pochází z rakouského Thalu (kde to dokázali turisticky vytěžit do posledního centu, ještě aby ne), tak mezi jeho předky se řadí i praděd Václav (Wenzel) Mach, který se roku 1841 narodil v obci Chocov. Což je malá víska nedaleko Tábora. A důsledek bývalého uspořádání Rakousko-uherské monarchie a úzkého propojení Čechů s Vídní a naopak, samozřejmě. Sympatické.
Z neznámého herce guvernérem Kalifornie: tohle je americký sen
Že to nakonec dotáhnete na guvernéra nejbohatšího státu USA (17. listopadu 2003 – 3. ledna 2011) je ovšem nonsens největší, to se může stát opravdu jenom v Americe. Jestli Rakušanům nic nezvedlo náladu od dob spuštění našeho Temelína, tak tohle muselo určitě. A museli se u té představy, jak Rakušák Kaliforňanům vládne, královsky bavit. Arniemu v té době bylo myslím jasné jedno: jakmile vyhrajete v Americe, vyhrál jste i doma. A přesně to se také stalo (dnes již podruhé).
Z pozice guvernéra se vám pak již velmi dobře plní všechny „autíčkové sny”. A protože jste se v mnoha filmech prodíral tím největším terénem (jakkoli to byly jen kulisy), je jasné, jaká volba bude u vás vítězit. Dokážete tedy nakonec přesvědčit General Motors, aby začalo vyrábět civilní verzi vojenského univerzálu „Humvee” (HMMWV), a pak si jich také pár koupíte. Co na tom, že jinak v Kalifornii hlásáte ekologii a preferujete elektromobily s Priusem v čele. Co je doma, to se počítá.
Tento Mercedes zřejmě elektro nebude
GM velmi rychle pochopí, že Hummer by opravdu mohl být „kšeft”, pokud nám Arnie udělá reklamu. A tak do toho šlápli. Zbytek znáte. Ovšem „Géčko”, tedy Mercedes třídy G, má už Arnie předělaný na elektromobil. Tady už svědomí nedalo. Vtipné. Ani další jeho Mercedes se předělání nevyhnul, tady to ale popravdě na elektřinu moc nevypadá. Tedy krom té, která napájí světlomety. Původní 5,7l šestiválec, produkující (pro práci dostatečných) 124 kW letěl pryč a na jeho místo přišlo něco důstojnějšího:
Mercedes Benz Unimog 435 v číslech
Mercedes Benz Unimog U 1300 L je speciální užitkový automobil, vyznačující se velkou průchodností terénem a možností široké škály nástaveb.
- Délka 5 500 – 6 100 mm
- Šířka : 2 300 mm
- Výška: 2 875 mm
- Pohotovostní hmotnost: 4,4 – 6,1 tuny
- Světlá výška: 440 mm
- Motor: Řadový šestiválcový vznětový motor s přímým vstřikováním, přeplňování turbodmychadlem
- Vrtání a zdvih: 97 mm × 128 mm
- Výkon: 124 kW (166 k)
- Točivý moment: 520 Nm
- Výroba: Německo, v továrně Mercedes-Benz Unimog v Gaggenau. Od roku 1975 do roku 1993 bylo vyrobeno 30 726 vozidel v osmi různých variantách
6,4litrový šestiválcový turbodiesel o výkonu 320 koní spojený s 5stupňovou mechanickou převodovkou je zárukou, že nikde v lese opravdu neuvíznete. 440 mm původní světlé výšky vám obrovské terénní pneumatiky o rozměrech 445/65 R22 zvednou na zajímavých 560 mm, dovnitř přibude kůže a audiosystém Blaupunkt. Navíc se objevilo vzduchové odpružení. Aby to „nedrncalo”. Úpravu mají na svědomí specialisté z německé firmy Mertec Merex, kterým Arnie nechal na památku autogram v dílně.
„Tys přijel náklaďákem?” „Ále, jezdím teď v meďáku po Schwarzeneggerovi”
Stejný autogram je pak na onom Blaupunkt rádiu, které je uvnitř. A co je nejzajímavější, vůz je stále v nabídce aukční síně Barret Jackson Auction. Najeto 4 300 km. I podle fotek je jako nový. A je rozhodně jediný na planetě s tímto bývalým majitelem. U piva pak můžete říct, že jezdíte „v Meďáku po Schwarzeneggerovi”. Upřímně, jen kvůli tomuhle by to stálo za pokus. Protože to, co by stálo před hospodou, by asi nečekal nikdo. „Esko” do terénu? Nenechte se prosit. Tohle auto nezapadne nikde.