Ne vždy se všechno daří, v extrémně konkurenčním prostředí to poznal i tak špičkový výrobce, jakým Mercedes-Benz rozhodně je. Nakonec nezbylo, než vyhlásit „game over“.
Po osmi po sobě jdoucích titulech v poháru konstruktérů Formule 1 v letech 2014 až 2021 udělal Mercedes v roce 2022 krok zpět. Nové technické předpisy se inženýrům popravdě nepodařilo nejlépe rozluštit a tým bojoval více sám se sebou, než proti soupeřům na dráze. V minulé sezóně skončil přitom tým v soutěži na třetím místě. Sezóna 2023 se však Mercedesu hrubě nevydařila a tak bylo nakonec rozhodnuto „odpískat ji“ a zaměřit se na rok 2024. Co se vlastně stalo? Pojďme se na to podívat společně.
Mercedes se musí sklonit před výrobcem nápojů
Jak jsme již uvedli, po silném závěru loňské sezóny a vítězství George Russella ve Velké ceně Sao Paula se očekávání pro aktuální sezónu zvýšila. Mercedes opustil koncept bez bočních partií a vrátil se ke konvenčnějším řešením. To mu sice pomohlo posunout se na druhé místo na startovním roštu, ale Red Bull je stále mimo dosah. Stačí zmínit, že body, které získali jezdci Mercedesu a třetího Astonu Martin, jim nedovolí porazit tým výrobce energetických nápojů. „Energeťáků“. Zkrátka sladkého pití v plechovkách. To musí tradičního výrobce ze Stuttgartu hodně mrzet.
Německý tým se proto již rozhodl zaměřit na sezónu 2024: „Naše sezóna v Bahrajnu nezačala dobře, ale myslím si, že v posledních závodech jsme dokázali autu lépe porozumět. Konkurence o druhé místo s Aston Martinem, Ferrari a McLarenem je opravdu tvrdá. Ale teď se soustředíme na to, co musíme udělat, abychom znovu vyhráli šampionát, řekl šéf týmu Toto Wolff. To jsou slova technokrata a ryzího pragmatika, kterým Wolff nepochybně je. A také realisty, nemá cenu se vyčerpávat, když jsou šance mizivé.
Hlavní je jistota, že zatáčkou půjde projet bez karambolu
A dodává: „Pozitivní je, že jasně vidíme fungující cesty rozvoje. Chápeme, kde zvýšit efektivitu. Je to frustrující proces, protože zásadní změna vozu, koncepce a aerodynamiky vyžaduje čas. Rozhodně však vidíme světlo na konci tunelu. Hlavní oblasti zlepšení je poskytnout našim pilotům spolehlivější vůz. Nejde o absolutní přítlak, ale o vědomí, že auto bude stabilní když vjedou do zatáčky za jakékoli situace, což v tuto chvíli nejsme schopni zajistit“, uvedl na závěr Wolff.
Nevíme, jestli měl na mysli nehodu Lewise Hamiltona při tréninku v Monaku, pravdou však zůstává, že co do spolehlivosti a ovladatelnosti to v tomto ročníku Mercedesu opravdu nešlo. „Plány jsou nastaveny na sezónu 2024. Letos se vývoj vozu téměř zastavil, vzdáváme to. Myslím, že je to dobře, protože je toho tolik, co můžeme optimalizovat na současném autě, aniž bychom přitom hledali vylepšení. Uvidíme, co můžeme skutečně očekávat. Doufáme, že vše bude v pořádku a zároveň získáme další poznatky pro příští rok“, uzavírá Wolff.
Jak to vidíte vy, bude mít Mercedes proti Red Bullu v sezoně 2024 šanci? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!