Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure

Tato metoda přišla v platnost v již září 2017 a jak již název napovídá, je platná celosvětově. Nahradila předchozí metodu měření, která nesla označení NEDC. Přínosem pro zákazníka má být její vyšší reálná vypovídající hodnota. Tedy to, co vám pak prodejce předloží v tabulce, má být i skutečně dosažitelná hodnota spotřeby. Oproti předchozí metodice jsou zde zahrnuty od roku 2018 i jízdy RDE – real driving emission. Při měření absolvuje auto jízdu s náhodnými fázemi zrychlování a zpomalování na trase s podíly silnic ve městě, mimo město a dálnic.

https://www.youtube.com/watch?v=qv6R86UMB30

Hlavní změnou je kromě přidání RDE i změna délky trasy, která je nyní jen lehce přes 23 km a doba testování je 30 minut (dříve byla necelých 20 minut). Dále se k WLTP přidává i kombinace výbav, typů použitých kol a možnosti příslušenství automobilu. Automobilky tak musejí více testovat, protože existuje více kombinací výbav, převodovek, pohonů kol atd. Dále byla zvednutá průměrná rychlost během jízd na 47,5 km/h, zkrátila se doba volnoběhu na 234 s a ve zkušební komoře se teplota během testu zvedla z 20°C na 23°C. 

Shrnutí hlavních bodů změny

  1. Prodloužila se doba testování z 20 na 30 minut a ujetá vzdálenost (nyní 23 km, dříve 11 km).
  2. Přidaly se testy měření emisí v reálném provozu RDE.
  3. Zohledňuje se výbava vozu a aerodynamika.
  4. Zkrátila se doba volnoběhu.
  5. Zvýšila se průměrná rychlost.

Zohlednění mnoha vlivů

Do celkových emisí se tak zohledňuje výbava, váha i aerodynamika. Váhu je u každého vozu, vlivem různých kombinací výbav, možné drobně měnit. Například instalace tažného zařízení je kolem 10 kg váhy navíc a tak bychom mohli pokračovat dále. Může vám pak vzniknout rozdíl, kdy se u „holého“ auta a plně vybaveného dostanete na rozdíl ve váze například 45 kg a to se potom projeví ve spotřebě a celkových emisích.

https://www.youtube.com/watch?v=c1-701SU5XA

Aerodynamika je pak jednak součást komfortu cestování a jednak i otázkou spotřeby. Například Golf dostával na své úsporné modely aerodynamické prvky (snížil podvozek a přední nárazník měl lepší tvar). V měření emisí se kromě aerodynamiky projevuje i valivý odpor pneumatik, velikost použitých disků atd. To vše je zohledněno v metodice WLTP.

Real driving emission (RDE)

Jak bylo již zmíněno výše, jde o měření, které probíhá jízdou v provozu. Na zkušební vozidlo je umístěno měřící zařízením PEMS (Portable Emission Measurement System). Jedná se o přenosný systém, který je umístěný v zadní části automobilu a je napojen přímo na výfuk. PEMS určuje množství škodlivých emisí (NOx, CO, CO2) a pevných částic (PN) ve výfukových plynech. Testovací jízda trvá od 90 do 120 minut při teplotách od -7 °C do +35 °C. Klimatizační soustava může být zapnutá.

Jakým vozidlem jezdíte a jakou má průměrnou spotřebu paliva?

Zdroj: TÜV, Science Direct

"/> Měření emisí metodou WLTP a RDE zvýšilo hodnoty | AutoŽivě.cz

Papírové hodnoty emisí se opět zvýšily, můžou za to cíle dvou předpisů EU a jejich nepříznivé způsoby měření

Měření emisí je žhavé téma ze strany Evropské unie i ze strany výrobců, kteří se chtějí dostat do tabulkových černých čísel. Situaci jim zkomplikovala metoda WLTP a RDE.

i

Většinu majitelů zajímá, jakou spotřebu má nebo bude mít jejich nastávající vůz. Nejjednodušším způsobem je natankovat nádrž do plna, ujet určený okruh a zase na stejné čerpací stanici dotankovat do plna. Na základě ujetých km a dotankovaného paliva pak určit spotřebu. Jenže tohle v praxi funguje u jednotlivců, kteří tak spočítají, jakou spotřebu dané auto má. Pro tabulkové měření se používá od roku 2018 nově WLTP a RDE. V prosinci 2020 skončilo přechodové období.

Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure

Tato metoda přišla v platnost v již září 2017 a jak již název napovídá, je platná celosvětově. Nahradila předchozí metodu měření, která nesla označení NEDC. Přínosem pro zákazníka má být její vyšší reálná vypovídající hodnota. Tedy to, co vám pak prodejce předloží v tabulce, má být i skutečně dosažitelná hodnota spotřeby. Oproti předchozí metodice jsou zde zahrnuty od roku 2018 i jízdy RDE – real driving emission. Při měření absolvuje auto jízdu s náhodnými fázemi zrychlování a zpomalování na trase s podíly silnic ve městě, mimo město a dálnic.

https://www.youtube.com/watch?v=qv6R86UMB30

Hlavní změnou je kromě přidání RDE i změna délky trasy, která je nyní jen lehce přes 23 km a doba testování je 30 minut (dříve byla necelých 20 minut). Dále se k WLTP přidává i kombinace výbav, typů použitých kol a možnosti příslušenství automobilu. Automobilky tak musejí více testovat, protože existuje více kombinací výbav, převodovek, pohonů kol atd. Dále byla zvednutá průměrná rychlost během jízd na 47,5 km/h, zkrátila se doba volnoběhu na 234 s a ve zkušební komoře se teplota během testu zvedla z 20°C na 23°C. 

Shrnutí hlavních bodů změny

  1. Prodloužila se doba testování z 20 na 30 minut a ujetá vzdálenost (nyní 23 km, dříve 11 km).
  2. Přidaly se testy měření emisí v reálném provozu RDE.
  3. Zohledňuje se výbava vozu a aerodynamika.
  4. Zkrátila se doba volnoběhu.
  5. Zvýšila se průměrná rychlost.

Zohlednění mnoha vlivů

Do celkových emisí se tak zohledňuje výbava, váha i aerodynamika. Váhu je u každého vozu, vlivem různých kombinací výbav, možné drobně měnit. Například instalace tažného zařízení je kolem 10 kg váhy navíc a tak bychom mohli pokračovat dále. Může vám pak vzniknout rozdíl, kdy se u „holého“ auta a plně vybaveného dostanete na rozdíl ve váze například 45 kg a to se potom projeví ve spotřebě a celkových emisích.

https://www.youtube.com/watch?v=c1-701SU5XA

Aerodynamika je pak jednak součást komfortu cestování a jednak i otázkou spotřeby. Například Golf dostával na své úsporné modely aerodynamické prvky (snížil podvozek a přední nárazník měl lepší tvar). V měření emisí se kromě aerodynamiky projevuje i valivý odpor pneumatik, velikost použitých disků atd. To vše je zohledněno v metodice WLTP.

Real driving emission (RDE)

Jak bylo již zmíněno výše, jde o měření, které probíhá jízdou v provozu. Na zkušební vozidlo je umístěno měřící zařízením PEMS (Portable Emission Measurement System). Jedná se o přenosný systém, který je umístěný v zadní části automobilu a je napojen přímo na výfuk. PEMS určuje množství škodlivých emisí (NOx, CO, CO2) a pevných částic (PN) ve výfukových plynech. Testovací jízda trvá od 90 do 120 minut při teplotách od -7 °C do +35 °C. Klimatizační soustava může být zapnutá.

Jakým vozidlem jezdíte a jakou má průměrnou spotřebu paliva?

Zdroj: TÜV, Science Direct

                   

Většinu majitelů zajímá, jakou spotřebu má nebo bude mít jejich nastávající vůz. Nejjednodušším způsobem je natankovat nádrž do plna, ujet určený okruh a zase na stejné čerpací stanici dotankovat do plna. Na základě ujetých km a dotankovaného paliva pak určit spotřebu. Jenže tohle v praxi funguje u jednotlivců, kteří tak spočítají, jakou spotřebu dané auto má. Pro tabulkové měření se používá od roku 2018 nově WLTP a RDE. V prosinci 2020 skončilo přechodové období.

Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure

Tato metoda přišla v platnost v již září 2017 a jak již název napovídá, je platná celosvětově. Nahradila předchozí metodu měření, která nesla označení NEDC. Přínosem pro zákazníka má být její vyšší reálná vypovídající hodnota. Tedy to, co vám pak prodejce předloží v tabulce, má být i skutečně dosažitelná hodnota spotřeby. Oproti předchozí metodice jsou zde zahrnuty od roku 2018 i jízdy RDE – real driving emission. Při měření absolvuje auto jízdu s náhodnými fázemi zrychlování a zpomalování na trase s podíly silnic ve městě, mimo město a dálnic.

Hlavní změnou je kromě přidání RDE i změna délky trasy, která je nyní jen lehce přes 23 km a doba testování je 30 minut (dříve byla necelých 20 minut). Dále se k WLTP přidává i kombinace výbav, typů použitých kol a možnosti příslušenství automobilu. Automobilky tak musejí více testovat, protože existuje více kombinací výbav, převodovek, pohonů kol atd. Dále byla zvednutá průměrná rychlost během jízd na 47,5 km/h, zkrátila se doba volnoběhu na 234 s a ve zkušební komoře se teplota během testu zvedla z 20°C na 23°C. 

Shrnutí hlavních bodů změny

  1. Prodloužila se doba testování z 20 na 30 minut a ujetá vzdálenost (nyní 23 km, dříve 11 km).
  2. Přidaly se testy měření emisí v reálném provozu RDE.
  3. Zohledňuje se výbava vozu a aerodynamika.
  4. Zkrátila se doba volnoběhu.
  5. Zvýšila se průměrná rychlost.

Zohlednění mnoha vlivů

Do celkových emisí se tak zohledňuje výbava, váha i aerodynamika. Váhu je u každého vozu, vlivem různých kombinací výbav, možné drobně měnit. Například instalace tažného zařízení je kolem 10 kg váhy navíc a tak bychom mohli pokračovat dále. Může vám pak vzniknout rozdíl, kdy se u „holého“ auta a plně vybaveného dostanete na rozdíl ve váze například 45 kg a to se potom projeví ve spotřebě a celkových emisích.

Aerodynamika je pak jednak součást komfortu cestování a jednak i otázkou spotřeby. Například Golf dostával na své úsporné modely aerodynamické prvky (snížil podvozek a přední nárazník měl lepší tvar). V měření emisí se kromě aerodynamiky projevuje i valivý odpor pneumatik, velikost použitých disků atd. To vše je zohledněno v metodice WLTP.

Real driving emission (RDE)

Jak bylo již zmíněno výše, jde o měření, které probíhá jízdou v provozu. Na zkušební vozidlo je umístěno měřící zařízením PEMS (Portable Emission Measurement System). Jedná se o přenosný systém, který je umístěný v zadní části automobilu a je napojen přímo na výfuk. PEMS určuje množství škodlivých emisí (NOx, CO, CO2) a pevných částic (PN) ve výfukových plynech. Testovací jízda trvá od 90 do 120 minut při teplotách od -7 °C do +35 °C. Klimatizační soustava může být zapnutá.

Jakým vozidlem jezdíte a jakou má průměrnou spotřebu paliva?

Zdroj: TÜV, Science Direct

Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články