Jeden z nejvýraznějších počinů celé současné automobilové produkce je již oficiálně v prodeji v Čechách. Svým designem i schopnostmi se pak zcela vymyká čemukoli podobnému.
Jestli na mne nějaké nové auto za poslední měsíce opravu mohutně zapůsobilo, je to právě tento zcela nekompromisní terénní speciál. A to přesto, že nejsem vyloženě „vysazený“ na velké off-roady a je mi možná sympatičtější malé Jimny od Suzuki než velký Land Cruiser nebo Range Rover. Nicméně nové MHERO, jak svůj projekt pojmenoval čínská automobilka Dongfeng, je opravdu zcela mimo kategorie. Což se mimochodem potvrdilo, když jsem jej poprvé viděl na vlastní oči. Pojďme se na něj nyní podívat společně.
Design naprosto nepodobný čemukoli jinému
Nevím, čím se při designu inspirovali tvůrci, nicméně troufnul bych si tvrdit, že minimálně někdo z nich je fandou do vojenské techniky. Pokud tedy „modelem“ a předlohou nového MHERO nebyl rovnou nějaký vojenský speciál. Brutální, maximálně účelové a stále svým způsobem elegantní tvary by tomu totiž odpovídaly. Kdybyste MHERO nalakovali do „pouštní žluté“, na čelní sklo přidali nezbytnou mříž a na střechu kulomet, minimálně do jakéhokoli filmu by mohlo jít zcela bez zaváhání.
A zřejmě nejen do filmu. Technické údaje jsou totiž podobně šokující, jako je vnější design vozu: S rozměry 4 987 x 2 080 x 1 935 mm a rozvorem 2 950 mm by na první pohled mohlo jít o jedno z velkých SUV, kterých čínské (a nejen čínské) firmy chrlí tucty. Jenže to hlavní teprve přijde: Po aktivaci terénního režimu MHERO hravě zvládne překonávat vodní brody o hloubce až 900 mm, přičemž přední nájezdový úhel je 36,8°, zadní 37,5° a přechodový úhel 27,9°. Ne, tohle opravdu není SUV.
Výkon lokomotivy, krabí pohyb a tři displeje v zorném poli
Pro srovnání: Hummer H1: přední 72°, zadní 37,5° a přechodový 29°. Jenže americká legenda má přední kola v podstatě „před kapotou“, proto těch 72 stupňů. MHERO ale pokračuje:
MHERO 917 – technické parametry
- Výkon hybridní verze (REV) až 600 kW a 1050 Nm
- Výkon elektrické verze (BEV) až 800 kW a 1400 Nm
- Regulovatelná výška vzduchového podvozku v rozmezí 230–335 mm
- 900mm brodivost – schopnost vozidla přejíždět přes hlubší vodu
- Crabwalk – až 10,6° natáčení zadní nápravy umožňuje natočení všech 4 kol
stejným směrem - 5 volitelných OFF-ROAD režimů (sníh, bláto, písek, kameny, brodění)
- uzávěrky mezinápravových diferenciálů (přední, střední, zadní) zajistí přechod
terénem ve 45° stoupání. - 540° parkovací kamery: 4 zaznamenávají pohyb kolem vozidla a 1 kamera zaznamenává
okolí pod vozidlem - 3 displeje infotainmentu: digitální přístrojový panel s 12,3″ obrazovkou před řidičem, 15,6″ hlavní displej nad středovým tunelem a 12,3″ displej infotainmentu před spolujezdcem
Když pominu celkem šokujících 800 kW a 1 400 Nm, které by zřejmě bez problémů pomohly i nákladní lokomotivě, je dalším ze zajímavých benefitů schopnost „krabího pohybu“. Tedy v podstatě jízdy bokem, stejně jako naprosto digitálně řešený kokpit. Ten vás zase ohromí pokaždé, když do něj usednete. Mně osobně se to povedlo na prezentaci sublabelu Dongfengu Voyah, který naše redakce spolupořádala. A jak vás žádná fotografie nepřipraví na to, jak mohutné MHERO ve skutečnosti je, tak nic nedokáže popsat kokpit jako jeho přímé vyzkoušení.
Interiér je kombinací luxusu a špičkových digitálních technologií
Pamatuji si velmi dobře, jak jsem užasle hleděl na všechny tři monitory a zcela evidentně pouze pro tento účel vyrobené ovládací prvky. Ne, interiér MHERO si opravdu s ničím nespletete. A každým okamžikem vám bude připomínat, že vaše vynaložené peníze jsou tady vidět doslova na každém centimetru. Není tady jediný laciný prvek, není zde ani kousek levného plastu nebo něčeho, co by jen vzdáleně mohlo svádět ke slovnímu spojení „úspora nákladů“.
Shodou okolností jsem asi 14 dní před českou premiérou MHERO seděl při jedné příležitosti v Rolls-Roycu Culinnan. A i když jsem se oprostil od dle mého zneuctění více než stoletého odkazu (tvary RR SUV se mi zkrátka příliš nelíbí, nelíbily nikdy a zřejmě už se to nezmění), nezanechal na mne interiér britského aristokrata takový dojem, jako se to podařilo u MHERO. Což píšu s plným vědomím toho, že v některých modelech naopak R-R umí famózní interiéry, z kterých jsem vždy „šel do kolen“.
Ale v MHERO je vše v dokonalé symbióze s vnějšími tvary, účelem i funkčností. Za svoje peníze (pravda nemalé, plně elektrická verze přijde minimálně na 4 625 000 korun, hybridní verze se spalovacím motorem pro delší dojezd pak na 4 249 000 korun) tak dostanete zcela jedinečný, nebojím se říct vrcholný produkt současné automobilové produkce. Nevybavím si jiné auto s podobným designem, výkonem a terénními schopnostmi, které by za podobné peníze mohlo konkurovat.
Pokud zvládnete opravdu vynikat, zařadil bych MHERO na seznam kandidátů
Zbytek je na vás. Pokud se opravdu chcete odlišit, nebojíte se poutat pozornost na každém kroku (tohle auto si fotí naprosto všichni kdekoli a kdykoli), nechcete se omezit jakýmkoli terénem a vaše finanční situace to umožňuje, zařadil bych MHERO 917 na seznam vážných kandidátů. Myslím, že vás bude bavit každou minutou, co si jej budete užívat.
Auto za cenu kapra?
Ceny koi kaprů se liší podle velikosti, vzoru, barvy a původu. Jedince s dokonalými barvami a rodokmenem, chované v japonských farmách, lze však koupit za stovky tisíc až miliony Kč. Nejdražší koi kapr na světě, samice kohaku jménem S Legend, byla v roce 2018 prodána za 41 milionů Kč.