Platit, platit a platit. Řidiči buď zaplatí majlant v rámci povinnosti, nebo ještě víc na doplatku a penále.
Vlastnit a provozovat motorové vozidlo, v našem případě automobil, s sebou nese řadu povinností. Motorista sice může relativně svobodně cestovat, ale ruku v ruce s tím musí plnit potřebné legislativní podmínky. A platit. V první řadě za povinné ručení. U našich severních sousedů je nyní aktuálně v médiích komentována situace, kdy je zřejmé, že budou polští řidiči platit víc, než byli zvyklí. Došlo totiž na změny v předpisech.
Změna předpisů přináší změnu ve výši finančních postihů
U nás je povinné ručení, tak jako v jiných zemích EU, standardem. Povinné ručení je ve své podstatě pojištění odpovědnosti z provozu vozidla po pozemních komunikacích. Jde o pojištění, které musí mít ze zákona uzavřeno každý majitel vozidla. Jsou z něj hrazeny všechny škody, které řidič provozem automobilu způsobí na zdraví i majetku třetích osob. V případě nepojištěného automobilu pak po čase nastoupí do hry Česká kancelář pojistitelů, která nedoplatek, s tučným úrokem, z majitele vozu dostane.
Spolu se zvýšením minimální mzdy za práci se totiž zvyšují v Polsku i trestní sazby pro řidiče bez platného povinného ručení. Těm se již nelze vyhnout kvůli pokročilé digitalizaci, která umožňuje zjistit všechny, kteří za auto neplatí. Miliony Poláků získají sice příplatek k platu navíc, pro mnoho řidičů znamená ztrátu značné části výdělku, dokonce i celého platu. To vše proto, že ne každý je srozuměn s aktuálními předpisy. Tím pádem nesplní důležitou povinnost, která je spojena s vysokými tresty.
Již nyní se ví, že nejnižší plat se zvýší z 18 000 Kč (v přepočtu ze zlotých) na 21 200 Kč, po přepočtu. Podle dostupných informací teď pokuta za auto bez povinného ručení je v přepočtu 7 200 Kč u méně než tří dnů, stoupne ale na 8 500 Kč. Za auto bez povinného ručení do 14 dnů byla pokuta 18 000 Kč, nově bude 21 200 Kč. Je vidět, že pokuty kopírují minimální mzdu. Poláci tak mohou přijít skutečně o jeden měsíční plat. Delší provinění nad dva týdny bylo dosud za 36 000 Kč, nově to bude 42 400 Kč.
Platit povinné ručení musí každý, existují ale výjimky
Nic, co bychom sousedům záviděli, nicméně alespoň je to třeba přinutí platit, respektive začít jezdit slušně, a ne tak, jak tam jezdí teď. I u nás tedy musí být vozidlo pojištěno povinným ručením. Existují ale výjimky. Majitel auta může neplatit, když dá značky do depozitu. Vůz může v depozitu setrvat rok a půl. Po tuto dobu majitel povinné ručení neplatí, ale nesmí s ním jezdit. Před vyzvednutím značek z depozitu je vhodné ověřit platnost technické kontroly (případně zařídit novou) a sjednat nové povinné ručení.