Koupit si státem zabavený Mercedes se ukazuje jako poměrně snadná a přitom levná cesta k tomu, jak přijít k vrcholnému luxusu z Německa. V tomto případě i se speciální registrací.
Nestává se tak často, abychom v přehledu aut, která zabaví stát (v tomto případě nejčastěji orgány činné v trestním řízení) měli i auto země, kam z Čech momentálně putuje poměrně zásadní objem humanitární pomoci. A navíc aby ono konkrétní auto symbolizovalo cokoli, jen ne nouzi a bídu. Jedná se o Ukrajinu, pochopitelně, a jedná se o opulentní Mercedes Třídy S, který opravdu nouzi majitelů příliš nereprezentuje. A je za opravdu zajímavé peníze. Pojďme se na jedno takové „Esko“ podívat společně.
Protizákonného jednání se dopouští Češi, stejně jako Ukrajinci
A přestože by slova v minulém odstavci mohla vyznívat s lehce protiukrajinsky zabarveným akcentem, ve skutečnosti takové tvrzení nemůže být vzdálenější od pravdy. Jen mne zkrátka při výběru vozu z kategorie „Ministerstvo prodává auto“ zaujal tento velký Mercedes, který má hned v úvodu inzerátu uvedeno „ukrajinská registrace“. A je tedy velmi pravděpodobné, že jej zadržela policie (nebo třeba celní správa) některému z Ukrajinců, jež nyní pobývají na českém území.
Nebo pobývali. A pravděpodobně se dostali do tak závažného křížku s paragrafy, až nakonec ruka zákona dopadla celkem nekompromisně a sebrala jim i pýchu německého automobilového průmyslu. Nechci a nebudu jakkoli spekulovat o tom, jakou trestnou činost dotyční (nyní již bývalí) majitelé prováděli, jednak obecně nemám spekulace rád a „svézt se“ na protiukrajinských náladách části naší společnosti mi připadá ubohé. Notabene když drtivá většina vozů, zabavených policií, patřila desperátům s českým pasem. Nikoli ukrajinským.
Luxusní model ze Stuttgartu v „praktické“ verzi
Zajímavější než bývají majitelé je každopádně samotný objekt, jenž je formou aukce nyní k mání. Mercedes S-Klasse 350 CDI 4Matic je totiž mimořádně povedená kombinace silného (190 kW) a přitom stále relativně úsporného (bez problémů do 8 litrů/100 km) motoru s pohonem všech kol. Kdyby to speciálně u Třídy S nevyznívalo poněkud nepatřičně, napsal bych klidně, že se jedná o kombinaci praktickou. Přes týden byznys, o víkendu lyže na horách. Nebo kolo na střechu a to stejné.
Nicméně troufnu si tipovat, že kdo bude mít na takovéto „esko“, bude mít v garáži i auto na sport a volnočasové aktivity. Nabízený exemplář nese známky ne příliš přívětivého zacházení, má proraženou zadní pneumatiku (honička s policií???) a celkově bychom si jej uměli představit v poněkud lepší kondici, jenže: najeto má pouhých 184 000 kilometrů, první registrace byla v roce 2014 v Rakousku a krom škrábanců mu jinak nic není. A vyvolávací cena je 548 tisíc korun. Což není moc. Jenže, kdo řekne „A“, musí říct i „B“.
Daň a clo čeká na nového majitele z EU
A to je ta horší zpráva. S ohledem na stávající registraci na Ukrajině musí nový majitel (při registraci v EU) uhradit ještě clo, které činí 10% z ceny vozidla a DPH ve výši 21%. Případně si zajet na Ukrajinu, vyřídit si značky tam a jezdit s ukrajinskou registrací. Něco nám navíc říká, že tolik příplatků by mohlo mnohé zájemce odradit. A nakonec by se cena v aukci nemusela ani příliš navyšovat. Otázkou je, nakolik to bude pro někoho zajímavé.
To však nic nemění, že se pořád jedná o jednu z nejlepších německých limuzín, navíc s pohonem všech kol a relativně úsporným motorem. Servisní náklady auta nebudou zanedbatelné, to by ale mohla vyvažovat jeho spolehlivost (pokud větší část života strávilo v Rakousku a byla mu dopřána kvalitní péče). Jak to vidíte vy? Stálo by takovéto „Esko“ za podobné peníze, i s poviností zaplatit clo a DPH? Dejte nám váš názor vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!