Hrozící reálné nebezpečí ze strany normy EURO 7 nenechává v klidu nejen naše ministerstvo dopravy, ale ani české řidiče. A to je jedině dobře, čekání nás může přijít velmi draho.
Jsme zcela apolitický magazín a jakýmkoli politickým komentářům se striktně vyhýbáme, v tomto případě však uděláme výjimku. Naše ministerstvo dopravy v čele s ministrem dopravy Martinem Kupkou je totiž v evropském měřítku nejvíc vidět, co se boje proti (nejen dle nás nesmyslně nastavené) normě Euro 7 týče. A to je něco, co bychom jako Češi a motoristé neměli rozhodně opomenout. Pojďme se na jednu takovou akci společně podívat.
Zimní jednání v Bruselu s jasným výsledkem
Úvodem malý exkurs do zcela nedávné historie: jak proběhlo snad všemi médii, naše vláda již v prosinci loňského roku přijala vůči Euro 7 odmítavou národní pozici, kterou ministr dopravy Martin Kupka tlumočil eurokomisaři pro vnitřní trh Bretonovi. O konkrétních výhradách s ním pak znovu jednal v Bruselu 10. února. Tehdy zcela osamoceně, nicméně od té doby zesílily stejně laděné hlasy a neformální sdružení států, mezi které patří Německo, Itálie, Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Slovensko a Portugalsko, je v Bruselu stále více slyšet.
Jejich cílem je změnit podobu Euro 7 tak, aby byla pro evropský automobilový průmysl splnitelná a nepoškozovala jej vůči světové, a zejména pak asijské konkurenci. Česká republika navrhuje lhůtu 4 let mezi přijetím posledního prováděcího dokumentu a datem, kdy norma vejde v účinnost, aby měl automobilový průmysl dostatek času se připravit. Některé z navrhovaných technických podmínek je pak namístě zcela vyřadit. Co k tomu dodat? Hlas rozumu a navíc z Prahy, to se popravdě nečte úplně špatně.
Češi jsou první v Evropě, co se odporu proti Euro 7 týče
„Česká vláda se jako první pustila do boje proti nerealistickému návrhu normy Euro 7. Rozběhli jsme hned také jednání na úrovni ministrů podobně smýšlejících evropských států. Dnešní demonstraci beru z části i jako podporu naší aktivity a věřím, že se odborům podaří postupně získat i podporu jejich evropských partnerů,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka. Jeho slova směřovala k demonstraci pořádané Odborovým svazem KOVO 29. března 2023 od 12 hod. v Praze před Úřadem vlády. Jedním ze dvou hlavních témat bylo právě jasné NE emisní normě z Bruselu.
Závěrem? Reálné nebezpečí hrozící nejen českému, ale evropskému automobilovému průmyslu, pokud si Evropská komise prosadí normu Euro 7 v čase a rozsahu, který je nyní schválen, je něco, co bychom rozhodně neměli podceňovat. Může to být otázka ztráty desetitisíců pracovních míst u nás, stejně jako silné znevýhodnění evropské produkce zejména vůči asijské (čtěte čínské) konkurenci. A to je dost silný důvod na to, abychom se ozvali jako Češi, jimž to není lhostejné. Jak to vidíte vy? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!