Vyměňte pneumatiky, zkontrolujte stěrače, naplňte nádržku ostřikovače zimní směsí, zkontrolujte baterii a další součásti automobilu – zkušení řidiči vědí, jak připravit auto na zimu. I oni však zapomínají, že auto potřebuje sezónní promazání, a to nejen zevnitř. Přinášíme informace kde a co promazat, abyste mohli odvážně čelit zimě.
Sezónní promazání je položka, kterou mnozí řidiči při přípravě svého vozu na změnu sezóny nějakým způsobem ignorují. Například před zimou věnují všichni majitelé automobilů velkou pozornost pneumatikám, stavu baterie, stěračům, brzdám a motoru, což je jistě správné. Naprosto však zapomínají, že auto jako celek je poměrně rozmarný „organismus“, který se bez náležité péče rychle stane nepoužitelným. Zvláště bez promazání… A teď nemluvíme o motoru a převodovce, ale o celém seznamu míst v autě, která musí být ošetřena mazivy, zejména před zimou. Jinak se výlety do servisu stanou častějšími.
Boční okna automobilu – zdálo by se, že kromě dlažební kostky je jen tak něco neohrozí. Nikdo však nebere v úvahu rozbředlý sníh, který se shromažďuje vespod, a jak mráz zesiluje, mění se na led, který brání volnému chodu skla, nebo jej dokonce úplně blokuje. Výsledkem je, že se zvyšuje zatížení motoru elektricky ovládaných oken, což významně snižuje sílu jeho pohonné soustavy, a při stahování je často slyšet rachot.
Abyste zabránili neplánovanému rozbití, musíte gumu okna namazat suchým teflonovým nebo silikonovým mazivem z rozprašovače. Pokud si na to troufnete, můžete rozebrat dveře a promazat pohony okénka.
Léto je pro různá těsnění nepříznivým obdobím – postupem času pod vlivem ultrafialového záření vysychají a praskají. Ani zima pro ně ale nevěstí nic dobrého. Vysoká vlhkost, náhlé změny teploty, chemikálie na silnicích – to vše představuje pro gumu, ze které jsou vyrobena těsnění dveří a kufru, agresivní prostředí. Proto by měla být chráněna nanesením vrstvy silikonového maziva. Tím zabráníte tvorbě námrazy a ochráníte je před všeprostupujícími činidly. Kromě toho si v chladném počasí udrží těsnění pružnost.
Zámky dveří jsou samozřejmě také ohroženy činidly a vzdušnou vlhkostí. Pokud je váš vůz nemá, můžete tento bod přeskočit. Pro řidiče, jejichž dveře jsou „ozdobeny“ zámky, je však lepší nastříkat je teflonem, WD-40 nebo jiným mazivem k tomu určeným. Ochrání je před množstvím vlhkosti a nečistot. Toto by mělo být provedeno bez ohledu na to, zda používáte klíč nebo odemykáte auto dálkově. Jde o to, že pokud jednoho dne dálkové ovládání zámku selže, budete muset použít klíč, pro který bude velmi problematické otevřít zamrzlý nebo zaseklý zámek.
Můžete si dělat legraci z řidičů, kteří odemykají auto klíčem. Nezapomeňte ale, že absolutně všechna auta mají zámek víka kapoty. Je nejchoulostivější vůči chemikáliím, protože je v „přední linii“, kde dostává slušnou dávku chemie a špíny. A pokud se o něj nestaráte správně, jednou se zkrátka neotevře nebo to udělá v absolutně nejméně vhodné chvíli – třeba v rychlosti a ještě k tomu v zatáčce. Aby zámek kapoty neztratil svou funkčnost je třeba ho ošetřit vhodným mazivem.
Aby vám auto sloužilo věrně po mnoho let je nutné mu nejen brát, ale také mu něco dávat zpět – sledovat technický stav a ošetřovat a mazat nejzranitelnější místa vystavená agresivnímu prostředí.