Auta ve městech ekologičtí fanatici nechtějí, a velká drahá SUV už vůbec ne. Jejich majitelé začnou platit jako první!
Obliba velkých a robustních aut je trendem už pěkných pár let. SUV se stala mezi řidiči hitem. Je spornou otázkou, jak jsou tyto velké automobily vhodné pro městské prostředí. A popravdě i pro off-road dobrodružství. Leckdy se ukazuje, že oba světy sice SUV ve svých marketingových materiálech zmiňují, ale ani jeden jim nesvědčí. Velké rozměry a hmotnost přinášejí v městském prostoru nové problémy, zejména pokud jde o parkování.
SUV jsou symbolem luxusu a do centra města nepatří?
V některých evropských městech se začínají přijímat opatření, která mají omezit používání SUV v centrech. Jde o to podpořit používání menších a ekologičtějších vozidel. Od 1. ledna 2024 budou majitelé SUV čelit novým poplatkům za parkování ve Francii. Paříž se rozhodla zavést tato opatření, aby omezila rozšiřování SUV v ulicích. Francouzští úředníci tvrdí, že počet SUV ve městě se za poslední čtyři roky zvýšil o 60 %.
V současnosti představují 15 % z 1,15 milionu soukromých aut zaparkovaných každý večer v Paříži. David Belliard, náměstek primátora odpovědný za veřejný prostor a politiku mobility, zdůraznil: „V Paříži neexistují žádné polní cesty, žádné horské cesty. SUV jsou zde absolutně k ničemu. Ještě horší je, že jsou nebezpečná, těžkopádná a jejich výroba vyžaduje příliš mnoho zdrojů.“
Nové vyšší poplatky za SUV mají ve francouzské metropoli samozřejmě své odpůrce. Mluvčí skupiny na podporu řidičů uvedl, že počet vozů SUV se zvýšil, protože je kupovaly větší rodiny místo osobních dodávek. „Jsou to rodinná vozidla, používaná na víkendové výlety nebo dovolené,“ prohlásil mluvčí Chasseray. Plán na zavedení vyššího parkovacího poplatku pro majitele SUV tedy narazil na odpor.
Majitelé SUV budou platit, ať se jim to líbí, nebo nelíbí
Nicméně pařížská radnice trvá na tom, že je třeba podniknout kroky k omezení počtu SUV na městských silnicích. Podrobnosti zatím nebyly oznámeny, ale pařížská radnice zohlední rozměry, hmotnost vozidla a jeho motor. Parametry, podle kterých se bude výše poplatku určovat. Navíc není Paříž jediným městem, které zvažuje tato opatření. Lyon již rozhodl o podobném přístupu a není sám.
Také další města, jako třeba Grenoble, uvažují o zavedení parkovacího poplatku podle hmotnosti vozidla. Je možné, že majitelé SUV budou konfrontováni s podobnými překážkami při parkování i v dalších městech. U nás zatím nic takového na pořadu dne není. Parkování platí všichni řidiči až na výjimky stejně. Rozměr nebo hmotnost nemají na cenu parkovacího poplatku ve městě vliv.