Legendární čtyřkolka s jasně čitelnou „DNA rallye” skončila se svou desátou generací. Je ale možné, že i Mitsubishi se přesytilo SUV mánií a vrátí se opět k jedinečnému Lanceru.
Musím se úvodem přiznat: měl jsem a mám k Mitsubishi poněkud ambivalentní vztah. Na jednu stranu uznávám, co se Japoncům s třemi diamanty v logu povedlo dokázat například v oblasti off-roadů, kdy první i druhá generace Pajera byly vpravdě revolučním počinem a jednou provždy změnily vnímání terénních aut pro široké publikum, na druhou stranu se dopouští (podle mne) nepochopitelných přehmatů. Nicméně, možná se blýská na lepší časy. Pojďme se na to podívat společně.
Neuvážené kroky vedoucí ke ztrátě pověsti
Přičemž jakkoli se nechci o (momentálně opravdu v nelehké situaci) Mitsubishi „otírat“, pravdou zůstává, že kdyby se držela své základní modelové skladby, kdy malá auta ztělesňoval v nabídce Colt, střední třídu Lancer, vyšší střední třídu Galant, k nimž se přidává několik off-roadů (od menšího ASX po kompaktní Outlander až po velké Pajero), byla by možná nynější situace jiná. Neumím ale pochopit, proč třeba vznikla Carisma, která v důsledku jméno Mitsubishi spíše pokazila.
Podobně považuji za chybný krok „transformaci“ kupé Eclipse (jakkoli to nebyl nikdy můj šálek kávy) do „pseudo SUV“ Eclipse Sport. Které nevynikalo ničím, krom toho, že nosilo zajímavé jméno. ASX naopak neodkazoval na jiný model, Outlander také ne a oba se dají považovat za povedené crossovery/SUV. A Pajero? Legenda legend, vítěz Dakaru, budovatel stylu, který dalších minimálně 20 let kopírovalo x dalších výrobců. Nissanem počínaje a Land Roverem konče.
Porevoluční zážitek a první Pajero na vlastní oči
Mimochodem, mám v té souvislosti jeden zážitek, těsně po listopadu 1989. Na jedno takové revoluční shromáždění přijíždí můj známý, takto majitel jedné z prvních stavebních firem na Sokolovsku. A přijíždí ve zcela novém, „krátkém“ Pajeru 3500 V6, v dvoubarevném, modro-stříbrném provedení. Zaparkuje kousek ode mne a trvá asi deset minut, než se mi spodní díl čelisti vrátí k tomu hornímu. Nikdy jsem podobně nádherné auto neviděl na vlastní oči, je mi 19 let a Pajero znám maximálně z obrázků ze Světa motorů.
Coby vítěze Dakaru. A najednou stálo na náměstí v Sokolově proti mně. Mám někde fotku, mimochodem. Svoji první Směnu 8M (jeden z ruských low-low cost fotoaparátů na 35mm film) jsem už tehdy měl stabilně na krku. A dodnes když někde vidím tuto druhou generaci Pajera (designově dle mého názoru výrazně čistší a vyváženější než všechny následující) v zachovalém stavu, neodolám a jdu se podívat blíže. Malá odbočka: pěkné kousky stojí v inzerci výrazně víc, než by vás kdy napadlo.
Lancer jako legenda, kterou se nepovedlo „vytěžit“
A podobně se to má i s Lancerem. Legendou rallye, kterou Mitsubishi u jeho EVO verzí dokázalo dostat do situace, kdy uměl, jako jeden z mála, konkurovat i jinak nedostižným Subaru Impreza STI. Ve finále jste tak měli šanci sledovat opravdu dechberoucí souboje, kdy na jedné straně byl za volantem „Myšáka“ EVO legendární Tommi Mäkinnen, na druhé v modro-zlaté Impreze Richard Burns či Peter Sollberg. Jenže Mitsubishi se žel nepodařilo to, co se povedlo Subaru s Imprezou.
A tedy udělat z něj legendu. Jakkoli byly svého času tyto vozy žádané. Dnes? Kde je tomu konec. Přitom Subaru by WRX nebo STI verze prodávalo jak na běžícím pásu, kdyby tedy splňovaly emise. Zdá se však, že by se věci mohly změnit. Alespoň tomu nasvědčuje vizuál britských grafiků z týmu Avantedesigns Romana Miaha a Samiula Choudhuryho, který ukazuje možnou podobu Lanceru EVO XI. Nechme se tedy překvapit, jak se bude Mitsubishi dařit nyní, třeba s novým Outlanderem.
Ostatně, psal jsem o něm nedávno tady. Je smutnou realitou, že sportovní modely jsou závislé na úspěších SUV, ale takový je zkrátka dnešní svět. Ostatně, jak to vidíte vy? Líbí se vám vizualizace možné podoby nového Myšáka?