Nový Mitsubishi Outlander PHEV přináší kombinaci luxusu, všestrannosti a extrémně nízké spotřeby – bude to však na českém trhu stačit, aby obstál proti konkurenci?
Když se tak nad tím zamyslím, je mi tohoto výrobce v podstatě líto. Značka, která si vydobyla renomé nemalými úspěchy na Dakaru i v klasických rallye, která ukázala, že umí postavit jak robustní off-road (Pajero), tak „střelu s plochou dráhou letu“ (všechny EVO verze Lanceru, Mäkinnenovou šestkou počínaje), tak schopný pick-up (L-200), stejně jako malé městské auto (Colt), v posledních měsících a letech v podstatě živoří. Ano, mám na mysli Mitsubishi, pochopitelně. Nicméně, možná se začíná blýskat na lepší časy. Pojďme se na to každopádně podívat společně.
Mitsubishi si právě prochází nepříliš úspěšným obdobím
Je to totiž opravdu již notnou řádku let, kdy jsem v televizi vídal onu legendární reklamu na Mitsubishi Motors, jež končila (matně tuším, už si to nepamatuji přesně) jakýmisi vesmírnými bytostmi, jimž se v očích zračilo logo automobilky a do toho zněl klasický slogan „Jsme Mitsubishi. Jsme tři diamanty.“ Mohlo to být v době, kdy Mitsubishi jelo na vlně úspěchu, kdy Carisma byla ještě nová (a nezrezivělá, jako se mohutně dělo v dalších letech), kdy mít „dlouhé Pajero v plné palbě“ patřilo k dobrým zvykům solventních podnikatelů s outdoorovým/adrenalinovým přesahem a kdy lesní závody nakupovaly L-200 po desítkách.
Kdeže ty loňské sněhy jsou. A já vlastně ani nevím, co se tak velmi pokazilo, že Mitsubishi už v podstatě jen přežívá díky partnerství s ostatními. Aktuálně nabízené Mitsubishi Colt a Mitsubishi ASX jsou v zásadě mírně přepracované Renaulty Clio a Renault Captur. Značka se třemi diamanty musela ukončit vývoj vlastní platformy i v Japonsku, kde přejde na platformy Nissanu (který má v Mitsubishi Motors 34procentní podíl). Je tedy vcelku logické, že nový Mitsubishi Outlander PHEV má základ v novém Nissanu X-Trail.
Spolupráce dvou legend v off-roadech nemusí být nakonec nikterak marná
Při pohledu na oba vozy pak jejich příbuznost odhalí i necvičené oko. I když mírné přepracování designu u Mitsubishi je patrné také. Pro optimalizaci výrobních nákladů se auto samozřejmě nemohlo drasticky lišit od dárce. Což ale není na škodu, neb Outlander PHEV byl postaven na platformě CMF-C/D od alliance Renault-Nissan. Používá ji nejen Nissan X-Trail a Qashqai, ale také Renault Austral, Espace a dokonce… Kangoo. To už zní malinko potupně, pravda. Když drsňácky se tvářící SUV legendární marky jezdí na podvozku užitkového Renaultu. Doba je taková, co naděláme.
Aspoň že ten motor si nový Mitsubishi Outlander PHEV přivezl svůj. Vlastní motor Mitsubishi o objemu 2,4 litru, 16ventilový 4válec s atmosférickým plněním produkuje nikterak oslnivých 100 kW (136 koní), alespoň trochu důstojný moment 203 Nm (na atmosférický motor). Ve spojení s hybridním systémem PHEV se však celkový výkon jednotky dostane na citelně zajímavějších 306 koní, přenášených na všechna 4 kola. Zajímavé je přitom rozložení motorů „po celém autě“.
Pohon všech kol využívající spalovací motor i elektromotory
Na přední nápravě je totiž elektromotor o výkonu 115 koní, vzadu je pak další elektromotor o výkonu 136 koní. Spolu s benzínovým čtyřválcem dokáže pak tato sestavičku dostat přes 2 tuny vážící SUV na 100 km/h za 7,9 s. Což byste do něj možná na první pohled neřekli. A navíc: díky na plug-in hybrid nečekaně velké 22,7kWh baterii může Mitsubishi Outlander v mnoha případech jezdit čistě jen na elektřinu. Ve výsledku ten, kdo se naučí používat hybridní systém, spotřebuje v průměru dokonce 0,8 l/100 km.
Ve městě tak spalovací motor nemusí ani nastartovat, neb čistě elektrický dojezd činí 86 km. A pokud zkombinujete čistě elektrický dojezd 86 km a dojezd na benzín, činí celkový dojezd úctyhodných 844 km. Systém plug-in hybrid s dlouhým dojezdem založený na technologii elektromobilu a unikátní systém pohonu všech kol S-AWC si navíc velmi slušně poradí s jakýmkoli povrchem. Dědictví Pajera? Možná tak trochu. V Čechách aktuálně dovozce přijímá předobjednávky.
V německu je nový Outlander k dostání od 50 000 EUR, což je v přepočtu zhruba 1 250 000 Kč. Jinými slovy, pohybujeme se v pásmu plug-in hybridního Kodiaqu (1 150 000 Kč za základní výbavu, 1 395 000 Kč za výbavu Exclusive Selection). Zbytek je na vás. Propracovaná technika pohonu všech kol spolu s třemi diamanty na masce by mohla oslovit ty, kdož chtějí „vše v jednom“ – na krátké cesty po městě elektromobil, na víkendové výpravy schopné SUV. Ostatně, jak to vidíte vy? Má za tyto peníze Outlander u nás šanci?