Existuje nějaká možnost, kdy do motoru nalít místo oleje nějaké mléčný výrobek? Ne, pokud nemá nastat zítra konec světa.
Každý, kdo má minimální a základní znalosti o mechanice, termice, popřípadě „přičichnul“ k servisu aut, to ví. Spalovací motor jezdí na benzín či naftu, popřípadě plyn. A maže se a chladí odpovídajícím motorovým olejem. Tečka. Alternativy defacto nejsou, a pokud, jde buď o novátorská anebo dočasná a provizorní řešení. Výběr motorového oleje pro automobil je klíčovým faktorem pro zajištění optimálního chodu motoru a spolehlivosti.
Do nádrže benzín nebo nafta, popřípadě plyn. Mléko nikdy
Je to kategorie sama o sobě. Jde o jednoduchý vztah auto – motorový olej. Ve své podstatě jde o miliardový byznys, podložený výzkumy a prací kompetentních chemických laboratoří. Nelze jen tak nalít nějaký olej do motoru. Musí to být olej motorový. A nejenom to, musí jít o správný motorový olej se správným parametry. Správný výběr motorového oleje se odvíjí od jeho viskozity a výkonnostní třídy. To jsou dva klíčové ukazatele.
Ty určují, jak bude olej v motoru fungovat. Viskozita oleje představuje míru vnitřního tření a je závislá na teplotě, při které motor pracuje. Viskózní vlastnosti oleje jsou uváděny v klasifikaci SAE rozděleny do zimních a letních tříd. Zimní třídy zahrnují oleje s označením od 0W po 25W, kde číslo značí schopnost oleje udržet si své vlastnosti při nízkých teplotách. Letní třídy jsou označeny čísly 20, 30, 40, 50 a 60, a čím vyšší číslo, tím vyšší venkovní teplotu olej snese, aniž by ztratil své optimální vlastnosti.
Pro naše klimatické podmínky jsou ideální letní oleje s označením 40 a 50. Existují i další hlediska, která je třeba brát na zřetel, ale ty teď nechci řešit. Tento můj výklad má za cíl jedno. Ukázat, jak moc je motor citlivý na správný motorový olej. Nejjednodušším způsobem, jak zjistit, jaký olej je vhodný pro vaše auto, je podívat se do servisní knížky auta. Popřípadě na štítek s informací o výměně oleje. Ten může být nalepený v motorovém prostoru nebo na rámu dveří u řidiče. Mezi nejprodávanější motorové oleje u nás patří oleje 5w40, 5w30 a 10w40.
Proč nalít do auta mléko s čokoládovou chutí? To neuhodnete
Nikde nenajdete ani zmínku o tom, že by se do auta lilo mléko. Proč najednou takový obrat? Proč zmiňuji mléko? Protože je tady youtuber, který přesně tohle udělal. Vzal plastovou lahev s čokoládovým mlékem a obsah nalil do motoru místo oleje. A ab toho nebylo málo, tak také do palivové nádrže. U starších vozidel by se však olej měl měnit zhruba jednou ročně nebo po ujetí 15 až 20 tisíc kilometrů. Člověk by si řekl, že na mléko auto neujede ani sto metrů, natož desítky tisíc kilometrů. Jak ukazuje video, totální konec nenastane po pár metrech.
Dokonce ani po pár kilometrech. O jakém mluvíme automobilu? Je to Chevrolet Prisma z roku 1998. Tedy auto u nás poměrně neznamenáme. Jak majitel říká, ve skutečnosti to je Toyota se znakem Chevyho. Který koupil asi před rokem od natočení videa a důvod byl jednoduchý. Natáčet videa. Právě jako je toto o mléce. Autor videa přiznává, že čokoládové mléko nesrkal asi dvacet let.
To by neudělal ani Babica. Nemáš olej, tak tam nalij mléko?!
To mu ale nezabránilo v tom, aby odšrouboval víčko a namísto oleje tam mléko nalil. A pak i do palivové nádrže. Následně se youtuber vydal na cestu. Dalo by se čekat, že se motor ihned zadře, e nenastartuje, že nepojede. Ale opak je pravdou. Auto s touto náplní. S tímto palivem ujede necelých 25 kilometrů. Jak to celé chápat? Těžko říct. Je to vtip, možná. Pokus šokovat? Dejme tomu, že nejsem daleko od pravdy.
Jestli se dá říct, že v případě nedostatku paliva se dá do nádrže nalít mléko a dojet k nejbližší pumpě? Jakkoli Chevrolet ujel cca 25 kilometrů, já bych to nedoporučil. Možná jen za pomyslnou minutu dvanáct, kdyby už nemělo být žádné zítra a člověk chtěl ujet pár kilometrů. Nevěřil bych v pětadvacet. Ale třeba v pět. Možná. A spíše u staršího motoru než u moderního agregátu. Racionální důvod lít do motoru cokoli mimo oleje a cokoli mimo benzínu či nafty do palivové nádrže neexistuje.