Mnoho nejenom začínajících řidičů ničí motor svého auta, aniž to tuší

                   

Motor je označován za srdce auta. Pokud ho ve voze nemáme, těžko můžeme někam jet. I proto je důležité, abychom se o něho správně starali a abychom ho šetřili, jak jenom to půjde. Mnoho lidí si však často neuvědomuje, že dělají několik chyb, kterými motor svého auta nevědomky ničí. Potom se diví, že je životnost motoru podstatně kratší, než čekali. Někteří kladou vinu výrobci, ale realita je často taková, že hlavním problémem jsou oni sami.

Pokud chcete prodloužit životnost svého motoru, chovejte se k němu správně a dobře. K tomu se vám bude hodit výčet hlavních chyb, které mnoho lidí dělá. Zjistěte, zda některé z nich nakonec neděláte i vy sami. Je to dost možné.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Studené starty

Studené starty jsou pro motor auta to nejhorší. Ne každý si ale může dovolit temperovanou garáž a tak je třeba počítat s tím, že ke studeným startům bude docházek. Když už k tomu dojde, je třeba chovat se k motoru správně. Chybou je nenechat motor zahřát, stejně jako snažit se ho zahřát na volnoběh. Po nastartování je třeba s autem vyjet, a pomalou jízdnou v nižších otáčkách motor zahřívat. Teprve až dosáhne provozní teploty, můžete jet tak, jak jste zvyklí.

Přehřívání motoru

Mnoho lidí si ničí motor vozu i tím, že u něho dochází k dlouhodobému přehřívání. Může za to nejenom styl jízdy, ale i to, že je v autě nedostatek chladicí kapaliny, která se stará o to, aby byla teplota motoru optimální. Celkem velkým problémem mohou být i kryty masek chladiče, které si řada lidí dokupuje a na své vozy montuje. I ty mohou za určitých podmínek přispívat k tomu, že se motor přehřívá. Navíc jsou zcela zbytečné a u moderních aut jich opravdu není třeba.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Špatné otáčky

Ničit motor lze i tím, že ho držíme ve špatných otáčkách. Každý ví, že pokud ho dlouhodobě točíme až do červených otáček, rozhodně to pro něho není nic dobrého a z dlouhodobého hlediska je třeba počítat s možnými problémy. Zároveň musíme připomenout, že nijak dobré pro motor nejsou ani extrémně nízké otáčky. Mnoho lidí v nich jezdí kvůli úspoře paliva, ale neuvědomují si, že možné náklady na opravu tyto úspory mnohdy předčí. Proto si pamatujte: každý extrém související s otáčkami je špatný.

Zanedbávání výměny oleje

Zde se může jednat hned o dvě chyby. I pokud olej měníme ve správných intervalech, nemusí to znamenat, že děláme vše správně. Řada lidí, pravděpodobně v rámci úspor, zapomíná na výměnu filtru. Stejně tak hledají ty nejlevnější oleje na trhu, které svou kvalitou nemusí úplně vyhovovat potřebám motoru. A to se na jeho životnosti zcela určitě může podepsat. Proto je na místě používat jenom typ motorového oleje, který doporučuje výrobce a při jeho koupi se držet osvědčených značek.

A potom je tu ještě problém druhý. A to intervaly výměny motorového oleje. Motoru můžeme celkem výrazně uškodit právě tím, že je nedodržujeme. Řada lidí si přitom neuvědomuje, že to není jenom interval spojený s konkrétním kilometrovým nájezdem. Kdo jezdí méně, měl by si zjistit, po jakém časovém období by se měl olej měnit. I to je poměrně důležitou věcí. Olej totiž nemá neomezenou životnost a po určitém čase může docházet k tomu, že se mění jeho vlastnosti. A není třeba připomínat, že samozřejmě k horšímu.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Zanedbávání servisu

Motor potřebuje pravidelné kontroly a pravidelný servis. Pokud se zanedbává, může se to jak projevit na jeho životnosti, tak i na tom, že dojde k technické závadě. Poměrně rizikovou částí jsou takzvané rozvody, které je třeba měnit v určitém pravidelném intervalu. Pokud kupujete ojetinu, je vhodné zvážit možnou výměnu ve chvíli, kdy si původní majitel není jistý, kdy k tomu došlo. Stejně tak je na místě raději i vyměnit olej a nespoléhat na domněnky původního majitele.

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články