Losí test je celkem zajímavá zkouška, která ukáže, jak se dokáže auto chovat v krizových situacích a jak dobře s ním lze manévrovat. I když samotný princip testu vypadá velmi jednoduše, ne všechny auta ho zvládají. I proto někteří odborníci volají po tom, že by měl být povinný. Lépe se tak dokáže ukázat skutečná bezpečnost vozu, jelikož právě schopnost vyhnout se bezpečně překážce může být v krizových situacích velmi důležitá.
Co je to Losí test?
Losí test je ve světě automobilismu celkem zavedený pojem. Princip testu je velmi jednoduchý. Ve stanovené rychlosti je třeba rychle se vyhnout překážce a následně vůz vrátit do původní jízdní dráhy. Překážku a jízdní dráhu zde simulují přesně položené kužely na vozovce. Tento test má být zkouškou hlavně pro situace, kdy se na silnici znenadání objeví velké zvíře v podobě losa – odtud se vzal název losí test. Ve většině evropských zemí je však pravděpodobnějším, že překážku na vozovce vytvoří třeba spadlý náklad, uvolněná část vozu, nebo dítě, či cyklista.
V takových situacích musí nejenom řidič rychle reagovat. Je třeba také to, aby daný manévr dobře zvládlo i samotné auto. Proto někteří volají po tom, aby byl tento test povinný a aby automobilky konstruovaly jenom takové vozy, které losím testem projdou.
Ne všechny auta manévr zvládnou
Nutno říci, že Losí test je poslední roky celkem populární a tak jím prochází řada aut, hlavně u různých nezávislých autoklubů. A ne všem vozidlům se v testu daří. Jsou vozy, které testem úspěšně projdou, zatímco jiné mají problém. Hodně se v tomto směru hovoří o hybridech a elektromobilech, které mají podle statistik více problémů, než vozy se spalovacím motorem. Vždy ale záleží na konstrukci vozu, jelikož taková Tesla Model 3 nebo Nissan Leaf ukazují, že se test dá bez větších potíží zvládnout.
Jedním z důvodů, proč se o Losím testu začalo mluvit aktivněji, byl rok 1997 a vůz Mercedes A-Class, který se při manévru téměř převrátil, což naznačovalo, že rychlé vyhýbání překážce může mít i fatální následky. I proto řada nejenom autoklubů začala Losí test pravidelně aplikovat na vybrané vozy. A ukázalo se, že výsledky jsou opravdu rozdílné. A nehraje roli jenom druh pohonu a typ vozu, ale třeba i pneumatiky, elektronika, konstrukce a mnoho dalších věcí.