Rozsvícení modrých světel u vozu jedoucího za vámi znamená často nepříjemnosti spojené s nutnou „diskusí“ s osádkou policejního vozu. Může to však znamenat také něco jiného.
Dostat se do situace, že se vozidlu před vámi náhle rozsvítí modrá světla, není nic, co by kdokoli z nás vyhledával. Máme totiž poměrně velkou „šanci“ (nebo také smůlu, záleží na úhlu pohledu), že se ona světla rozsvítila kvůli nám. A posádka vozu jedoucího před námi by s námi v jisté věci „velmi ráda mluvila“. V tom případě je u většiny řidičů dobrá nálada tatam a jen s více či méně skrývanou nelibostí následují pokyny vozu před sebou. Co když je to ale ještě úplně jinak? A prohodí se role? Pojďme se na to podívat společně.
Autonomní řízení začíná dospívat a opravdu fungovat
A tím „jinak“ mám na mysli to, že si dokonce zvolíte vůz, který budete následovat. Dobrovolně. Modrá, přesněji řečeno tyrkysová světla se rozsvítí u vás. A to jak v kabině, tak i na vnějších obrysových světlech. Přesně, jak je to na přiloženém videu. Stále nic? Tak ještě trochu napovím. Pokud vše půjde hladce, tento systém vám poměrně citelně usnadní dlouhé a nezáživné cestování po dálnicích, kde v podstatě hodiny a hodiny jedete v jednom módu, až na nějaké sjezdy a nájezdy, pokud pokračujete po jiné dálnici.
Ano, bavíme se pochopitelně o autonomním řízení, tedy takovém, jež využívá okolního provozu k vedení vašeho automobilu. A usnadňuje zásadně jeho řízení, přesně v duchu „práci strojům“. V tomto případě počítačům a samotnému automobilu. Člověk se jen veze. A je vlastně s podivem, že nějaké opravdu použitelné řešení se objevilo až nyní, neb technologie jsou myslím dostupné již nějaký ten rok. Zrovna autonomní řízení a vůbec samořiditelná vozidla jsou však svázána i s legislativou.
Všechny stávající systémy jsou stále v úrovni 2
Ta v současné době rozlišuje několik úrovní řízení, přičemž momentálním vrcholem je úroveň č. 3. Elon Musk, s velikášstvím a ignorováním technických faktů jemu tak vlastním, sice tvrdí, že „jeho“ Tesly dosahují „2,99 úrovně“, ale to berte jako typickou „Muskovinu“. Marketing a zájem pronést něco, co zvýší cenu akcií (alespoň na chvíli) a co se stalo tak oblíbeným hobby vizinonáře a podnikatele v elektromobilech a kosmických technologiích.
Pravda je totiž zcela jiná. A samořídicí auta jsou možná nejkřiklavějším omylem a zmýlenou technologií v automobilové výrobě. Řekněme si to na rovinu: dosud vlastně neexistují. Všechny vozy na trhu v době psaní tohoto článku s hlavními asistenčními funkcemi nabízejí systém úrovně 2. A ano, včetně Muskových Tesla Full Self-Driving a GM Super Cruise. S technologií úrovně 2, navzdory tomu, co jste mohli vidět ve videích na YouTube, není řidič legálně schopen odvrátit svou pozornost od vozovky.
Mercedes byl vždy lídrem v aktivní/pasivní bezpečnosti automobilů
A tím je také definováno, kde bude mít položené ruce (na volantu) nebo kam se budou dívat jeho oči (dopředu před auto). Systém Drive Pilot od Mercedesu je tak první schválený systém autonomního řízení úrovně 3, což znamená, že když je zapnutý – a jsou splněna všechna kritéria řízení – řidič může legálně přestat dávat pozor. Alespoň dokud nezrychlí auto jedoucí před vámi, neujede ze sledovaného rámce a Drive Pilot na vás pípne, abyste převzali řízení.
Jinými slovy, když se za vámi rozsvítí modrá světla na Mercedesu, znamená to jediné: řidič si právě aktivoval Drive Pilot a vaše auto použil jako „vodiče“. A neviditelné spojení mezi ním a vaším vozem znamená, že od teď pojedete tak trochu jako vláček.
A je možná celkem případné, že prvním „revolucionářem“ v této oblasti je právě Mercedes. V době neustálého porovnávání dojezdu elektromobilů, snižování emisí a dalších, dříve neznámých věcí se tak trochu zapomnělo, že Mercedes byl a je pionýrem v aktivní i pasivní bezpečnosti, že tato firma má za sebou nemálo prvenství (ABS, airbag atd.) a že kdysi platila ze etalon a „marku“, co se bezpečí za volantem týče. Přijde mi, že právě první, opravdu funkční Level 3 jen potvrzuje, že se na tom dodnes nic nezměnilo.
Je férové uvést, kdy i nejlepší technologie nebudou fungovat
Přesto, nebo právě proto s precizností (a nutno dodat férovostí) uvádí Mercedes i nemálo situací, při kterých je Drive Pilot nemožné aktivovat. A jejich výčet je opravdu obsáhlý, viz náš infobox:
Systém DRIVE PILOT nemusí být funkční v těchto situacích:
- Snímače a kamery jsou zakryté, znečistěné nebo poškozené.
- Kamera pro monitorování řidiče nedokáže zachytit oči nebo části obličeje řidiče.
- Řidič používá tmavé brýle nebo brýle nepropouštějící infračervené záření.
- Úsek silnice před Vámi je nevhodný, např. nemá označení jízdního pruhu, je příliš úzký nebo není schválený pro použití systému DRIVE PILOT.
- Systém pro bezpečnou jízdu, např. ESP®, vydá varování nebo zasáhne.
- Systém rozpoznal nadcházející staveniště.
- Systém rozpoznal nadcházející tunel.
- Systém rozpoznal neobvyklou dopravní situaci, např. nehodu nebo jiné překážky na vozovce.
- Systém rozpoznal jednoho nebo více chodců na vozovce nebo těsně u vozovky.
- Povětrnostní podmínky neumožňují využívání systému DRIVE PILOT, např. z důvodu tmy, nízkých venkovních teplot nebo deště.
- Systém rozpozná přijíždějící zásahové vozidlo se zapnutou houkačkou nebo se zapnutým modrým světlem. V případě nutného vytvoření širší uličky pro záchranářská vozidla je v odpovědnosti řidiče nechat projet zásahová vozidla.
- Používá se střešní nosič zavazadel.
- Vnější zpětná zrcátka jsou sklopená.
- Při provozu s přívěsem nebo s namontovaným nosičem jízdních kol při správně vytvořeném elektrickém propojení.
- Systém rozpoznal proces odtahování.
Závěrem? Mercedes přináší systém, který by mohl vcelku zásadním způsobem změnit jízdu po dálnicích a učinit ji bezpečnější, a to hned z několika důvodů. Umožňuje totiž řidiči „odpočívat“, což v tomto případě neznamená spát, nicméně může opatrně, pozvolna, ale přece jen „dobíjet baterky“ i za jízdy – pokud to hlavní za něj obstarají špičkové technologie. A to možná od Mercedesu a systému Drive Pilot nakonec není tak málo.
Jak to vidíte vy? Dával by vám takovýto systém v automobilu smysl? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, děkuji!