Nemálo řidičů je spíše zastáncem nízkých otáček a řazení na vyšší převodový stupeň, jakmile je to možné. Populární mechanik Scotty Kilmer však dokázal, že to nemusí být vždy tak výhodné.
Jedna z nejčastějších diskusí mezi řidiči (a to jak mezi zkušenými matadory, tak svátečními „kloboučníky“) spočívá v tom, jestli je lepší motor nechat převalovat v nízkých otáčkách (a ušetřit tak „za opotřebení a palivo současně“), nebo je naopak dobré využívat i vyšší oblasti otáčkoměru a nechat motor alespoň čas od času „vyhnat pavouky“. A řádně jej provětrat. Jenže na první pohled jednoduchá otázka nemá zcela jednoznačnou odpověď. Pojďme se na to podívat společně.
„Pomocné“ šipky na palubní desce většinou nabádají k podtáčení motoru
Pokud totiž máte modernější vůz, jenž má zabudované „pokyny k přeřazení“ v podobě např. šipky v palubní desce, budete v podstatě váš motor permanentně podtáčet. Tyto systémy jsou totiž postaveny především s ohledem na maximální úsporu paliva (= emisí). A automobilky se jimi následně zaklínají při jednáních o skutečné spotřebě a výši emisí, kterou jejich vozy produkují. Co na tom, že takto dlouhodobě provozované motory trpí ve finále zakarbonováním, zejména v kombinaci s přímým vstřikem, jejž má dnes většina motorů.
A následnými poměrně drahými opravami. Původní a prvotní cíl byl splněn, vozidlo bylo homologováno tak, jak jej výrobce homologovat potřeboval, a nyní to je již na každém z řidičů. Že to bude ve finále dražší než celá úspora paliva? Zřejmě bude. Ale to se nás již netýká. Zvláštní přístup. Velmi podrobně o něm referuje můj velmi oblíbený mechanik (a blogger v jedné osobě) Scotty Kilmer, jenž ve svém videu popisuje, co se s autem stane, pokud budete jeho motor permanentně podtáčet.
Scotty Kilmer vysvětluje, proč jsou vyšší otáčky často lepší než opačně
V nedávném videu Scotty naznačuje, že by se řidiči neměli bát každou chvíli zvýšit otáčky motoru, přičemž říká, že mnoho moderních motorů je navrženo tak, aby běžely ve vysokých otáčkách. „Ukážu vám, proč je jízda s vyššími otáčkami pro vaše auto více než dobrá. Nezáleží na tom, zda vlastníte skromnou Toyotu Matrix nebo Lexus, moderní motory jsou navrženy tak, aby běžely ve vyšších otáčkách/rychlostech, zkrátka aby se „zaběhly“.
Zatímco řidičům se obecně doporučuje podřazovat, jakmile je to možné, aby se zlepšila spotřeba paliva a snížily emise, Scotty to vidí jinak. A dodává, že jsou chvíle, kdy může být ostřejší jízda prospěšná. „Když například jedete dálniční rychlostí a donutíte motor jít i do vyšších otáček, benzín, což je mimochodem dobré rozpouštědlo, dokáže za jízdy vyčistit ventily a pístní kroužky,“ vysvětlil. Protože většina moderních motorů může běžet při mnohem vyšších otáčkách, příliš brzké řazení může časem způsobit usazeniny karbonu na součástech.
I vodu v oleji mohou pomoci vyřešit vyšší otáčky motoru
To zase může vést ke ztrátě výkonu, nízké spotřebě paliva a poruchám způsobeným omezeným prouděním vzduchu, jako jsou další vypínání motoru a vynechávání zapalování. Scotty také doporučuje, aby řidiči, kteří obvykle jezdí nižší rychlostí, hledali pod uzávěrem plnicího hrdla oleje známky vody. „Když sundáte víčko z olejové nádrže a uvidíte místo oleje bílou pěnu, znamená to, že v oleji dochází ke kondenzaci vody.“
Pokud ale pojedete hodinu nebo déle vyšší rychlostí, motor se zahřeje natolik, že voda se stihne odpařit. Jinými slovy: občas motor tak trochu vytočit a zahřát je ve finále výhodnější než jej neustále trápit v nízkých otáčkách. A myslet si, jak u toho neustále šetřím. Možná chvilkově, ale rozhodně nikoli dlouhodobě. Nakonec Scotty dodává, s nadhledem a vtipem sobě vlastním: „Zkuste tedy někdy jet po dálnici opravdu rychle a motor pořádně prohnat. Jen mi to nevyčítejte, když dostanete pokutu za rychlost,“ dodává. Čili: pouze v Německu a na úsecích s neomezenou rychlostí, dodávám já. Závěrem? Scottyho slova bych podepsal, zcela a úplně. Jak to máte vy? Nižší, nebo spíše vyšší otáčky?