Opatrnost a pozornost při objíždění kohokoli by měla být naprostou samozřejmostí vždy. Speciálně ale tehdy, pokud za sebou vidíme motocykl. Kolize je totiž dílem okamžiku.
Dnešní video je tak trochu zvláštní tím, že se vlastně (ve finále) nikomu nic nestalo, přesto je v několika směrech vcelku poučné. S příchodem jara se to na silnicích začalo hemžit cyklisty, motorkáři a koloběžkáři, zkrátka příznivci jedné stopy. S jejich omezenými možnostmi a vysokým rizikem zranění při pádu pak přichází ke slovu oboustranná tolerance s řidiči automobilů, abychom nemuseli být svědky pádů v přímém přenosu. Jako v tomto videu. Tak se na něj pojďme společně podívat.
Zadní kamera a reakce řidiče v Mazdě
Situaci vidíme výjimečně ze zadní kamery, omluvte tedy prosím současně poněkud horší kvalitu obrazu – zadní kamery obecně nedosahují parametrů těch předních, které bývají považovány za hlavní, a výrobci si většinou technická zlepšení nechávají spíše pro ně. Zadní pak suplují jen pomocnou roli pro celkový přehled kolem vozidla. V tomto případě je ale zadní kamera cenným zdrojem informace, jak se to celé vůbec seběhlo. A možná i pomyslným arbitrem, kdo tady udělal chybu.
Jak je patrné, kolona se zastavila u nějaké překážky, možná nepojízdného auta, které se řidič v Mazdě rozhodl objet. Nepojízdné mohlo být nakonec i auto se zadní kamerou, ze kterého sledujeme záznam, ale to pro tento okamžik není důležité. Důležité je, že řidič Mazdy zareagoval vcelku nekompromisně ve stylu „dám blinkr a jedu“. Možná se ale mohl předtím podívat důkladně do zpětného zrcátka a ujistit se, jestli tím manévrem nikoho neomezí. Nebo dokonce neohrozí.
Ne každý motocykl má ABS
Stalo se totiž obojí, omezení i ohrožení. Auto, které jelo v pravém pruhu, bylo nuceno prudce zabrzdit a v podstatě vjet na pravou krajnici. Což se naštěstí obešlo bez komplikací. Za ním jedoucí motorkář však při prudkém zabrzdění dostal smyk a motorku doslova položil pod sebe. Těžko nyní soudit, nakolik měl dodržet větší odstup od vozidla jedoucího před ním, případně jakou rychlost měl v danou chvíli na tachometru. Stačilo tak málo: aby se řidič v Mazdě podíval za sebe OPRAVDU POŘÁDNĚ.
On se totiž podíval pravděpodobně jen velmi letmo, pokud vůbec. Přece když za sebou uvidím motorku (navíc s ohledem na její vyšší stavbu ji uvidím určitě), tak neudělám to, že jí vjedu natvrdo do cesty. Můžu počítat s tím, že panické brzdění ne každý motocykl ustojí, ne každý má ABS a stačí trocha mokra nebo mastná silnice od čehokoli a motorka jde k zemi. Stojí to za to? Rozhodně nikoli. Jak to vidíte vy, kdo tady byl na vině? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!