Položená motorkářská helma na silnici může signalizovat nehodu

Kdo tohle neví, riskuje život ostatních, a hlavně má jednou nohou našlápnuto za mříže. Neposkytnutí pomoci je trestný čin.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Víte, co znamená, když jedete autem a v protisměru na vás jiné auto krátce blikne? Jistě, tohle ví asi každý. Signál, jakkoli není zrovna legální, upozorňuje na policejní hlídku. Stejné blikání, ale v jiné intenzitě varuje před nebezpečím. A je toho mnohem, mnohem víc, co si dokážou účastníci provozu sdělit. Aniž by spolu prohodili jediné slovo. Na silnicích existuje vedle oficiálních dopravních značek také neoficiální jazyk, který využívají řidiči po celém světě.

Bliknutí, mávání nebo klakson, tomu je třeba porozumět

Některé signály, jako je například vztyčený prostředníček, jsou univerzální a všem okamžitě srozumitelné. Vím, v případě tohoto gesta se nejedná vyloženě o motoristický jazyk, tenhle vulgární signál je obecný, netýká se jenom řidičů. Ale pak je tady třeba opakované spojení prstu a palce na jedné ruce. Představte si vzdálené něco, co může tak trochu připomínat štěbetající zobák nějakého ptáka. Když toto uděláte na někoho do druhého auta, dáváte mu najevo, že by měl rozsvítit světla.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Podobně mezinárodním komunikačním signálem je i motorkářská helma položená na silnici. Tento signál nevyžaduje znalost cizího jazyka, ale jeho význam by měl být jasný každému, kdo ho uvidí, bez ohledu na to, zda je motorkář, řidič auta, cyklista nebo řidič kamionu. Helma položená na vozovce znamená, že se v blízkosti nachází motorkář, který je v nouzi a potřebuje pomoc. Tato situace nemusí nutně souviset s vážnou nehodou. Může jít o zdravotní potíže, jako je například hypoglykemie, kdy motorkář potřebuje cukr nebo vodu, aby mohl pokračovat.

Položená helma může také označovat místo nehody, a slouží tedy k tomu, aby ostatní účastníci provozu zpozorněli a byli připraveni pomoci. Mimochodem téma první pomoci je zásadní a nejen teorii, ale i praxi by měl ovládat každý. Nejen řidič, ale řidič především. Jde o to, že všichni máme povinnost poskytnout člověku v nouzi první pomoc. Jistě, někdo se bude děsit, bojí se krve, má obavu, aby zraněnému více neublížil. Jenže horší než poskytnout špatnou pomoc je neposkytnout žádnou první pomoc. Co říká zákon?

Povinnost poskytnout první pomoc je zakotvena v zákoně

Povinnost poskytnout první pomoc je zakotvena v zákoně, konkrétně v § 150 trestního zákoníku, kde se uvádí, že každý má povinnost pomoci osobě v nebezpečí života nebo vážného zdravotního stavu, pokud to neohrožuje jeho vlastní bezpečnost. Je důležité si uvědomit, že tato povinnost platí pro každého a neposkytnutí pomoci může být klasifikováno jako trestný čin. Poskytnutí první pomoci však musí být v souladu s vědomostmi a schopnostmi osoby, která pomoc poskytuje.

Když to řeknu laicky, nikdo není povinen strkat své ruce do nehodou otevřeného hrudníku a provádět přímo masáž srdce. Zásadní je nepanikařit, neutéct, vzít do ruky telefon a zavolat na linku 155. Už jen to samotné může stačit. Nejde o to vyvléci se z povinnosti, zbavit se odpovědnosti tím, že zavolám. Jde opravdu o to pomoci. Každý člověk může někdy pomoc potřebovat, každý by ji měl umět poskytnout. Jak ji ale správně poskytnout?

Bez kyslíku jde o minuty, zástava krevního oběhu je kritická

Poskytování první pomoci je klíčovým souborem opatření, jejichž hlavním cílem je zachránit lidský život nebo zdraví v situacích, kdy dojde k úrazu nebo náhlé zdravotní komplikaci. Tyto zásahy jsou nejen důležité v případech ohrožení života, ale mají také velký význam v situacích, které nejsou okamžitě život ohrožující. Kvalitní první pomoc může postiženému zmírnit bolest, snížit ztrátu krve, uklidnit ho a tím zkrátit dobu potřebnou k celkovému uzdravení a snížit riziko dalších komplikací. V situaci, kdy dojde k zástavě krevního oběhu, je kritický každý okamžik.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Mozkové buňky začínají odumírat již po 3–5 minutách bez přístupu kyslíku. V takových případech je nezbytné okamžitě zahájit laickou resuscitaci. Ta může do určité míry nahradit životní funkce postiženého a zvýšit jeho šanci na přežití. Při podezření na zástavu krevního oběhu je důležité okamžitě kontaktovat záchrannou službu na čísle 155, postiženého položit na rovnou a pevnou podložku a zahájit nepřímou masáž srdce.

U dospělých se doporučuje stlačovat dolní polovinu hrudní kosti do hloubky nejméně 5 cm frekvencí alespoň 100 stlačení za minutu. Pokud je k dispozici automatický externí defibrilátor (AED), je důležité jej co nejdříve použít. U dětí do 8 let se postup liší, začíná se pěti vdechy, následovanými 30 stlačeními hrudníku ke dvěma vdechům, přičemž hloubka stlačení by měla být přibližně třetina předozadního průměru hrudníku.

Stačí zavolat 155 a nechat operátora, aby vám pomohl

Frekvence stlačení by měla být mezi 100 až 120 za minutu. Pokud nedojde k obnovení životních funkcí do jedné minuty, je nutné okamžitě kontaktovat záchrannou službu. Jakkoliv takto konkrétní návod nesouvisí přímo s tématem, neodpustil jsem si ho tady zmínit. Kdyby to pomohlo jednomu jedinému člověku, budu rád. A znovu říkám, vždy je lepší poskytnout nějakou formu první pomoci než neudělat nic. I malá pomoc může výrazně zvýšit šance postiženého na přežití nebo na rychlejší uzdravení.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pamatujte, že i jednoduchá a základní opatření mohou mít zásadní dopad na výsledek krizové situace. Zpátky k helmě na silnici. Tento signál je důležitý nejen pro samotné motorkáře, ale i pro všechny ostatní, kteří se na silnici pohybují. Každý může být tím, kdo přispěje k záchraně života nebo pomůže v krizové situaci. Tímto způsobem funguje motorkářská komunita na globální úrovni. Řidiči si vzájemně pomáhají prostřednictvím jednoduchých, ale účinných signálů, které překonávají jazykové bariéry a zajišťují bezpečnost na silnicích.

Motorkáři si navzájem pomáhají, ale měli by to dělat všichni

Tento signál, stejně jako jiné neoficiální způsoby komunikace na silnicích, je důkazem, že mezi řidiči existuje nevyslovený, ale silný smysl pro solidaritu a vzájemnou pomoc. Pomoc, která může být v kritických momentech doslova otázkou života a smrti. Motorkářská helma položená na silnici je tedy víc než jen varovný signál; je to volání o pomoc, jež by nikdo neměl ignorovat. Každý, kdo tento signál uvidí, by měl být připraven zastavit a nabídnout svou pomoc, ať už se nachází kdekoliv na světě.

Umíte poskytnout první pomoc?

Zdroj: Motorkáři
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články