Možné příčiny, proč se volant vašeho vozu ztuha a těžko otáčí a jak je obratem vyřešit

Těžké otáčení volantu může být nejen nepříjemné pro řidiče, ale v některých případech může zapříčinit i dopravní nehodu.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Systém řízení je jednou z nejdůležitějších částí ovládacího mechanismu vozidla. Umožňuje kontrolu jízdy a závisí na ní bezpečnost cestujících. Pokud potřebujete rychle změnit směr jízdy, nebo zatočit do zatáčky, a volantem půjde těžko otáčet, může to vézt k vážné dopravní nehodě. Proto je nutné tento problém okamžitě řešit.

Na vině může být špatný tlak v pneumatikách

Pokud budou kola vašeho auta špatně nahuštěny, může to mít za následek obtížné otáčení volantu. Všechny pneumatiky by měly být nafoukané na tlak, který udává výrobce (bývá zobrazený na vnitřní straně víčka od nádrže). Dalším problémem může být nerovnoměrné opotřebení předních pneumatik. To má za následek vychýlení kol, které může způsobovat tuhé řízení.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Špatný sloupek řízení

Hřeben řízení je spojen s kolem prostřednictvím řady hřídelí a kloubů. Tyto díly, stejně jako všechny jiné, se pravidelnou jízdou opotřebovávají a mohou časem způsobit tuhé otáčení volantu, zejména hned po nastartování vozidla. Nejlepším řešením je výměna těchto součástí, protože se celý problém bude postupem času jenom zhoršovat.

Nedostatek kapaliny v systému řízení

Možnou příčinou obtížnějšího otáčení volantu může být nedostatečná hladina kapaliny v systému řízení. Ta se může ztrácet například nějakou trhlinou v hadici nebo netěsným spojem. Prostřednictvím této netěsnosti pak kapalina uniká, což vede ke snížení tlaku v systému a horšímu otáčení volantu nebo se mohou objevit skřípavé zvuky po vytočení kol do krajních poloh. Kromě toho se může díky nízké hladině pokazit čerpadlo, které pojede naprázdno.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nesprávná funkce čerpadla

Kromě kapaliny hraje hlavní roli ve vytváření tlaku také čerpadlo, které vytváří správný tlak v systému posilovače řízení. Pokud se z nějakého důvodu poškodí, nebo přestane fungovat, způsobí to problém s otáčením volantu kvůli špatné funkci celého systému posilovače. S volantem budete moci otáčet, ale bude to výrazně těžší, než za normálních okolností. V případě, že se vám to stane v provozu a nebudete to čekat, může to vézt až k dopravní nehodě.

Stará kapalina posilovače

Kapalina v systému řízení je specifický druh hydraulického oleje, který pomáhá přenášet pohyb volantu na řízení kol. Stejně jako ostatní typy kapaliny ve vozidle, i tato v průběhu času stárne a ztrácí svoje vlastnosti. Postupem času navíc shromažďuje nečistoty, které je nutné ze systému odstranit její výměnou. Kapalina v systému řízení by se měla měnit alespoň jednou za dva roky. Překročení této výměny může mít za následek těžší otáčení volantu, zejména při nižších rychlostech.

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články