Jeden z legendárních japonských modelů kdysi nadchl vidlicovým desetiválcem. V Japonsku se rýsuje jeho nástupce, V10 se ale už vevnitř nacházet nebude.
Zmínka o značce Lexus dnes vyvolá hlavně představu hybridního SUV, jenže dříve bylo součástí portfolia i supersportovní auto. LFA měl v první řadě úlohu tzv. imagemakera a zvyšoval renomé značky. Momentálně se na obzoru rýsuje příchod nástupce této legendy. Její výroba začala v roce 2010 a trvala jen dva roky. Během tohoto času opustilo výrobní linku v Motomachi pouhých 500 kusů, v Evropě se jich nachází jenom 40.
První zprávy o návratu
Informace o novém záměru přinesl magazín Best Car a nový model je údajně připraven na rok 2025, tedy dlouhých 15 po představení originálního LFA. Má jít o spojení moderních technologií a historického odkazu. Základ by tudíž mohl tvořit opět karbonový monokok, který si automobilka pro LFA Lexus sama vyvinula a také vyráběla. Co se nevyhnutelně změní, bude pohonná jednotka, tedy atmosférický desetiválec s objemem 4,8 litru.
Na jeho vývoji se podílela i Yamaha a spojoval vysokootáčkový charakter a kompaktní rozměry. Jenže doba se posunula a nové LFA počítá s dvakrát přeplňovaným osmiválcem a objemem 4 litry. Počítá se také se spárováním s elektromotorem, takže vznikne varianta hybridního pohonu. Návrat tohoto supersportu dává smysl, protože prezident Toyoty je velkým fandou sportovních vozů, takže by projektu určitě dal zelenou.
Historické ohlédnutí
Japonci tento vůz připravovali dlouho a návrhové práce začaly už během roku 2000. Jejich výsledkem byl prototyp s označením P280 s první variantou v roce 2003. Další přišla za dva roky a po celou dobu probíhaly testy na slavné trati Nurburgring. Prototyp byl pak v roce 2008 představen na detroitském veletrhu a měl podobu roadsteru s otevřenou střechou. Od ostatních sportovních vozů ho odlišuje hlavně atmosférický motor.
Existují samozřejmě i další vozy s tímto typem, nikoli však z Japonska. Lexus LFA má výkon 417 kW a maximální točivý moment 480 Nm, díky čemuž dosáhne na stovku za 3,7 sekundy. Maximální rychlost je 325 km/h. Podstatné je, že V10 jednotka je v tomto modelu lehčí než většina V6. Má také jedinečný výrazný zvuk, který nelze zaměnit s jiným strojem. Stejný motor mají například Lamborghini Gallardo nebo Porsche Carrera.
Který sportovní vůz se vám zamlouvá nejvíce?