Kapalina do ostřikovačů není povinná, ale jakmile má řidič špinavé čelní sklo, může dostat pokutu. Nezáleží na tom, jestli je léto, nebo zima.
Je kapalina do ostřikovačů povinnou výbavou auta a hrozí pokuta, pokud ji řidič v autě nemá? Ne, alespoň ne doslova. V jistém smyslu je však vyžadována. Je zajímavé sledovat sousední státy, polskými médii teď rezonuje téma, že by řidiči měli mít vždy u sebe zásobu. Pokud tomu tak není, hrozí v určitém případě vysoká pokuta. A tou to vlastně končit nemusí. V pesimistickém scénáři může dokonce skončit řidič u soudu.
O kapalinu nejde, ale špinavé sklo na autě mít řidič nesmí!
Polská legislativa má poměrně neurčitý a nejasný zákon v souvislosti s opatrností řidiče. V něm se píše, že „účastník silničního provozu (…) je povinen dbát zvýšené opatrnosti nebo, vyžaduje-li to zákon, dbát zvláštní opatrnosti, vyvarovat se jednání, které by mohlo ohrozit bezpečnost nebo pořádek na pozemních komunikacích (…) a vystavit kohokoli újmě.“ Toto je jeden ze základních principů obsažených v polských předpisech silničního provozu.
A také je to bod zákona, který lze vykládat neomezeným počtem způsobů. Vše – samozřejmě za určitých okolností – lze považovat za nedostatek opatrnosti. Čímž se lze dostat i do oblasti očištěného skla, volného výhledu, nečistot na čelním skle. Jak polští odborníci říkají, tak nikdo nemůže chtít po motoristech, aby vozili kapalinu do ostřikovačů v autě. Ale pokud nemá řidič čisté sklo a nečistoty mu brání ve výhledu, už je to problém a pokuta se vznáší ve vzduchu.
Jak je tomu u nás? Samozřejmě i v ČR platí povinnost čistého skla a jasného výhledu. Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, v § 5 odst. 2 písm. i) říká: „Řidič nesmí řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran.“ Problém se může na první pohled týkat zejména zimy.
Špinavé sklo? Hrozí pokuta na místě až 2 000 Kč, bez bodu
Období, kdy jsou auta zapadaná sněhem nebo pokrytá ledovou námrazou. A řidiči v lenosti namísto očištění celého vozu škrábou jen malé průzory. Ale není tomu tak, jde o celoroční záležitost. Stačí, aby řidič projel kolem stavby v deštivém počasí, a už může mít sklo špinavé tak, že jej policie zastaví a bude pokutovat. Nikde není psáno, že řidič musí mít v autě zásobu kapaliny do ostřikovače.
Není ani stanoveno, jakým způsobem udržuje čelní sklo čisté. Ale! Pokud by došlo vinou omezeného výhledu k dopravní nehodě s tragickým následkem, může se řidič klidně ocitnout před soudem. V neposlední řadě je třeba připomenout, že je-li venku bahno, špína a podobně, může se řidič dostat do hledáčku policie nejenom kvůli špinavému sklu, ale i nečitelné registrační značce.