Že musíme u svého auta pravidelně kontrolovat a měnit motorový olej, všichni víme. Otázkou však je, jak je tomu s chladící kapalinou.
Chladící kapalina je nedílnou součástí každé motorové soustavy automobilu. Obíhá v chladící soustavě a zaručuje, že se váš automobil při delší době provozu nebo vyšší zátěži nezačne přehřívat. Každý majitel auta ji jednou bude muset doplnit, jelikož časem ztrácí svoji účinnost a z nádržky mizí. Není však nutné se čehokoliv obávat, jedná se o jednoduchý servisní úkon a nemusíte kvůli tomu navštívit vašeho servisního technika.
Zjistěte si typ chladící kapaliny
Kromě funkce chlazení motoru zastává kapalina i funkci ošetřovací. Obsahuje totiž např. inhibitory koroze, stabilizátory nebo zvyšovače pH, čímž také chrání motor před poškozením. Kapalinu můžete určit buď označením, které vyčtete z hrdla nádobky v motorovém prostoru, nebo v manuálu od vašeho vozidla.
Existují typy:
- B: zpravidla bezbarvá kapalina s výměnnou lhůtou 2 roky
- C (G11): modrozelená kapalina s výměnnou lhůtou 2–3 roky
- D (G12): červená kapalina s výměnnou lhůtou 5 let
- F (G12+): fialová/růžová kapalina s výměnnou lhůtou 5 let
- G (G12++): fialová/růžová kapalina s výměnnou lhůtou 5 let, nebo 250 000 km
Chladící kapalinu doporučujeme naředit
Znáte to. Vyskočí na vás kontrolka, vy zajedete na čerpací stanici, koupíte nemrznoucí směs a nalejete ji do nádržky. Možná vám to bude znít zvláštně, ale chladící kapalina by se měla vždy ředit vodou – nejlépe destilovanou. Má to několik výhod, např. nižší toxicitu koncentrátu, snížení viskozity nebo také změnu dříve koncentrovaného vysoce hořlavého glykolu na nehořlavou kapalinu.
Mezi další podivnou výhodu rovněž řadíme snížení bodu mrazu výsledné směsi nemrznoucí kapaliny a vody. Ano, čtete správně. Koncentrát naředíte vodou, avšak jeho bod mrazu se sníží. Zvláštní, že?
Samotné doplnění, nebo výměna chladící kapaliny
Co se týče doplnění hladiny kapaliny, jedná se o jednoduchou věc. Vyberete správnou kapalinu, otevřete kapotu a vyhledáte nádobku ve tvaru baňky s nakreslenou hladinou MIN a MAX. Bývá většinou v rohu motorového prostoru. Pokud řídíte Škodu, nebo cokoliv z koncernu Volkswagen, bude nádobka zřejmě obsahovat růžovou tekutinu. Hladina pod MIN může znamenat přehřátí motoru, kvůli čemuž by mohlo hrozit jeho poškození.
Hladina nad MAX pak může zvýšit tlak v chladícím okruhu a způsobit jeho poruchu. Na to je potřeba si dát pozor, tudíž dolejte jen tolik, kolik je nutné. Nádobku VŽDY otevírejte, jen pokud je motor vychladlý. Jinak hrozí opaření, nebo i popálení. V otázce celkové výměny, tedy vypuštění celého objemu chladící soustavy a následného nahrazení kapalinou novou, se osobně přikláním k pravidelné preventivní výměně kapaliny každé 2 roky ve vámi preferovaném servise.
Otázkou zůstává, zda může dojít ke změně barvy nemrznoucí směsi. Ano, není to vyloučeno. Zpravidla se vaše barevná směs může zbarvit do kombinace hnědé a mléčně bílé. Tuto změnu pak způsobuje netěsnost na motoru, v důsledku níž nastává mísení nemrznoucí směsi s motorovým olejem. Pokud si této změny barvy všimnete, obraťte se na váš autoservis.