První a opravdu nejlevnější elektromobil na světě. Stojí jako iPhone, uveze čtyři chlapy a konečně je v prodeji

Některé nabídky vypadají na první pohled neuvěřitelně, dokud se o nich nepřesvědčíte na stránkách jednoho z největších eshopů. Pokud objednáte, do měsíce ho máte doma.

i Zdroj fotografie: ChangLi
                   

Mohlo by se zdát, že v nadpisu bude nějaká chyba, překlep nebo česky řečeno „chyták“. Něco jako iPhone pozlacený 24karátovým zlatem a osázený diamanty od Cartiera v ceně jednoho milionu (jenom ty diamanty), případně „elektromobil“ v měřítku 1:18 s dálkovým ovládáním, vyrobený v Číně pro akční nabídku Lidlu. Jenže nikoli. Iphone je ten zcela sériový, a elektromobil vás opravdu odveze. A tři vaše kamarády k tomu. A Aliexpress znají téměř všichni. Pojďme se na tu nabídku snů podívat společně.

Za málo peněz docela dost muziky

Všem bude asi jasné, že za podobné peníze (zhruba 36 000 korun v přepočtu, včetně doručení až k domu) nemohou čekat komfort Mercedesu EQS, robustnost BMW iX nebo dojezd Tesly. Opravdu nikolivěk. Ale co třeba popojíždění po firemním areálu, ekologické a před počasím chránící? Přes den jezdit, v noci dobít? To už by myslím dávalo větší smysl. A navíc, jak je patrné z mimořádně vtipného videa přiloženého níže, do auta se opravdu vejdou čtyři. Průměrně vzrostlí jedinci.

Slabší verze 1 kW, silnější 1,5 kW. A čtvery dveře k tomu

Protože chlápci z videa jsou cokoli, jen ne průměrně vzrostlí jedinci. A jejich doménou bývají vozidla přesně opačná – velké americké trucky, náklaďáky, vojenská vozidla či vrtulníky. A z pochopitelných důvodů se nad tímto „mrňousem“ neskrývaně bavili. Vypreparovaná muflonní lebka, oblíbený to stylový doplněk u kovbojů nebo rančerů (pochopitelně kovbojů nové doby, s Fordem F150 nebo RAM 1500 místo koní a s trofejním úlovkem vpředu) na maličké plastové „kapotě“ vozítka z eshopu pak vypadá obzvlášť obskurně.

iZdroj fotografie: ChangLi

Ale nakonec proč ne? V kontextu toho, že pohon této nejslabší verze zajišťuje motůrek o výkonu 1 kW (!!!) je vlastně s podivem, že se vozítko vůbec uvede v pohyb vpřed. Opravdu to jede s jedním kilowattem? Tak k čemu pak máme motory se stovkami kilowatt, když jich stačí několik? Na alibabě je navíc aktuálně k mání vylepšená verze tohoto průkopníka, s motorem o výkonu 1,5 kW, mající sice maximum rychlosti pusunuté o nevýznamných 5 km/h výše na 35 km/h celkově, ale to by asi až tak nevadilo.

Na našem trhu začíná prodej ultralevného elektromobilu. Dacia je proti němu drahá. Je to revoluce

I mikroauto může mít výbavu – a relativně slušný dojezd

Má totiž navíc dvoje dveře, přední masku zdánlivě evokující modely od Land Roveru a klimatizaci na solární pohon. A vcelku snesitelný interiér, s citelně lepším zpracováním, než má „základní model“. A především lithiovou baterii (kilowattový průkopník má klasickou olověnou) a reálný dojezd 100 km. To nezní špatně, na něco, co vám Alibaba doručí v kartonu se železnou konstrukcí až před dům podobně, jako jste včera obdrželi zásilku z vašeho oblíbeného eshopu. Maximálně do měsíce u vás.

Jakkoli se jedná spíše o alternativu k motorovým tříkolkám pro invalidy, nelze Číňanům upřít snahu „jít až na dřeň“ v jednoduchosti a cenové dostupnosti. A to nemluvím o výbavě v podobě LCD panelu (u výkonnější verze již v podobě regulérní „přístrojové desky“), kotoučových brzdách nebo LED osvětlení. Nestačilo by to leckomu na městské dojíždění? Nedávno jsme popisovali podobný koncept ze Španělska od firmy Silence, pravda citelně dotaženější (ale i dražší). Ten má však evropskou homologaci, což se tady žel čekat nedá.

iZdroj fotografie: Silence

Což bude nakonec zřejmě hlavní kámen úrazu. Pro oba výrobce je jinak stejná snaha o řešení ekologické mikromobility, pohybu ve městě a jeho periferiích s nízkou uhlíkovou stopou a za rozumné náklady. Jak to vidíte vy, není tohle nakonec lepší cesta, než malý elektromobil za (velkých) 700-800 tisíc, jak je nyní nabízí krom MG třeba i Volvo v podobě modelu EX30? Dejte nám vědět do diskuse, děkujeme!

„Risknuli“ byste podobné vozítko z eshopu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
64 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články