Některé modely, na něž se nocovalo celé dny ve spacáku u Mototechny, aby se na vás dostalo, dokážou uhranout i nyní. Speciálně když mají poklad pod kapotou.
Také máte pusu od ucha k uchu, když vidíte polského „Malucha” ve válečném zbarvení, přesto stále stejně roztomilého jako vždy? A pokud jste trošku věci znalí a víte, co se vzadu skrývá za motor (oprava: motůrek), smějete se ještě víc při představě, kolik koní se asi mohlo povést z toho „sekačkového agregátu” dostat? Plně vás chápu a směju se také, tohle auto prostě vzbuzuje úsměvy, kamkoli přijede. Ale s tím výkonem to je nakonec celkem hitparáda. Pojďme se na to podívat společně.
Legendární model, co uchvátil v dlani i ve skutečnosti
Moje osobní vzpomínky na Malucha se datují desítky let zpátky, kdy jsem tuším k nějakým narozeninám dostal malý oranžový model polského minizázraku a byl u vytržení z jeho tvarů. V podstatě malé kupé s velmi šikmou zádí a neuvěřitelně roztomilou maskou s dvěma obdélníkovými světlomety ve mně od té doby zůstalo zapsáno navýsost pozitivně, a byť jsem žádný velký v měřítku 1 : 1 za svůj život nevlastnil, sympatie mám k tomuto polskému produktu stále stejné.
Tím spíš, když jej uvidím na našem oblíbeném serveru se zachovalými klasickými automobily. A ještě ve „válečném” zbarvení. A s vyladěným motorem. A rallye výbavou k tomu. K tomu se však za chvíli ještě dostaneme, nyní několik zajímavostí o Fiatu 126p pěkně pohromadě. To abyste pochopili, že máte co do činění s opravdovou legendou. Jakkoli nám tato může na rtech vzbuzovat úsměv ještě z doby, kdy byla dostupná v prodejnách Mototechny a zapisovalo se pěkně do pořadníku: „Máte nějaké známé na OV KSČ? Nemáte? Tak máte smůlu”
Věděli jste, že:
- První Fiat 126p byl vyroben 6. června 1973 – stál 69 000 zlotých (tehdejší průměrný měsíční plat byl 3 500 zlotých).
- Kromě Polska vůz od počátku 80. let motorizoval Čínu, kde byl jedním z prvních osobních automobilů dovážených do země. Používal se hlavně jako taxík, později byl prodáván i soukromým kupcům a patřil mezi nejprodávanější.
- Fiat 126p zaznamenal velké prodejní úspěchy také v Maďarsku a na Kubě. V letech 1989–1990 byl prodáván v Austrálii jako FSM-650 Niki.
- Vůz nakonec poháněly 3 typy motorů, všechno dvouválce od 594 do 703 ccm.
- „Maluch” jen o 54 mm překračuje délku tří metrů, rozvor pak činí 1 840 mm. Přesto bez problémů uvezl 4 osoby.
- Licenci od italského Fiatu na výrobu modelu 126 nakonec koupila polská komunistická strana?
Karoserie modelu 126p je mimochodem násobně elegantnější než většího italského Fiatu 127. A je natolik roztomilá, že učarovala i americkému herci Tomu Hanksovi, když byl v Polsku na natáčení a vůz spatřil v ulicích. Slovo dalo slovo a lidé kolem štábu nakonec jeden pro Hankse koupili a patřičně upravili. Jak můžete posoudit z přiloženého videa, úpravy byly provedeny s maximální precizností a popisky po celém autě (včetně tachometru!) vypadají naprosto úžasně.
Námi představovaný kousek možná nemá tak slavného majitele z Hollywoodu, zato má zázrak pod kapotou. Pochopitelně tou zadní. Sytých 50 koní, vyladěných specialistou Edwardem Obarou, je údajně maximum, co se z takto malého objemu (a dvouválce k tomu) dá dostat. Nemáme důvod nevěřit. A ačkoli vůz má platnou homologaci pro rallye skupiny 2, zůstaly mu současně značky pro běžný provoz. Ideální radost na víkend? O tom není diskuse.
Soukromá „rallye zábava” v miniaturním balení
Neboli, soukromá „rallye zábava” zaručena každý kilometr, to vám můžeme slíbit. Dovedete si představit, jak tahle „beruška” musí upalovat s vyladěným podvozkem a 50 koňmi vzadu pod kapotou? Myslím, že drtivá většina z nás by se královsky bavila i v naprosto legálních rychlostech. A po dojetí by nevěřícně zírala, jak málo stačí k řidičské nirváně. Co zbývá? Za v přepočtu zhruba 350 000 korun (socialismus už skončil, co naplat) může být váš. Tak co říkáte, nezkusíte jednoho z nejlepších „Maluchů” v Evropě?